Wortelstelsel Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wortelstelsel Fortunei

Berichtdoor IQuax op 27 sep 2012 16:29

Hallo,

Ik heb een vraag over de wortelgroei van een fortunei. Is het verstandig om bij een fortunei wat minder water te geven dan normaal. Natuurlijk niet laten uitdrogen maar gewoon even iets minder, waardoor deze min of meer ''gedwongen'' wordt om nieuwe wortels te maken. Is dit ook verstandig om te doen bij fortunei's die herstellende zijn van uitgraven (met kleine kluit) of fortunei's die een stuk van hun kluit hebben verloren door wortelrot? Als de palm minder water krijgt gaat deze toch, met zijn wortels, opzoek naar water? Of werkt dit averechts?

Mvg
Ivo Quax
IQuax

12 bedankjes

Re: Wortelstelsel Fortunei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 sep 2012 20:11

Een fortunei met te kleine kluit door het uitgraven/uitlepelen (kwekers) moet je juist wat extra water geven. Wel tijdens het seizoen wel te verstaan en niet tijdens de winter. Omdat de wortels dan erg beperkt zijn in ruimte en ook nog niet diep genoeg zitten voor het grondwater, kunnen ze dus moeilijk water vinden/opnemen. Daarom dus extra water geven. De plant voelt zelf wel aan dat de verhouding hoeveelheid wortels ten opzichte van de vraag naar water/voeding niet meer klopt en zal dus sowieso een drang krijgen om te wortelen.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 27 sep 2012 20:26

Oke, bedankt voor de reactie. Ik heb ruim een jaar geleden een fortunei uitgegraven maar het ging niet helemaal goed en hij had een erg kleine kluit. Ik heb hem opgepot en hij staat al ruim een jaar in potgrond op de zolder, onder het dakraam. Het blijft hier altijd boven de 20 graden. Achteraf bleek dat er spraken was van een kleikluit. De kluit die hij dus nog had zat vol met klei. Hij heeft nog steeds zijn ene groene blad wat hij al een jaar heeft. Hij zit echter nog steeds, naar mijn mening, erg los in de grond(hij wibbelt). Ik heb even langs de rand van de pot gegraven en kwam, bijna onder in de pot een wortel van 3-4 mm dikte tegen. Hij heeft wel enkele wortels gevormt maar het tempo ligt erg laag. Er is sinds 3-4 maanden wel te zien dat hij de voedingstoffen uit de afgesneden bladstengels trekt,(ze worden eerst geel en dan zwart). Hij heeft al best veel van de bladstengels gebruikt, maar heeft ook nog flink wat over. Heeft iemand enig idee of ik iets kan doen om deze palm weer aan de praat te krijgen? Na een jaar tijd is er niet heel veel veranderd.

Mvg
Ivo
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 sep 2012 20:46

Het probleem is dat die binnen staat. Fortunei is niet echt een palm voor binnen. Ondanks het raam is dat nog te donker, binnen is ook veel te droge lucht (lage luchtvochtigheid) en hij ziet geen UV (zon)
Om hem nu terug buiten te gaan zetten vlak voor de winter en net na een heel jaar binnen te hebben gestaan... :? Ik zou hem voorlopig laten staan maar niet te warm en zeker niet tijdens de winter. Lekker koud overwinteren (lees: +-5 graden) maar wel zo licht mogelijk. Volgende voorjaar terug buiten met die hap en eerst weken in de schaduw zodat die terug kan wennen aan buiten. Volgend jaar de pot met kleigrond goed vochtig houden zodat die niet verhard ! Succes
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 27 sep 2012 21:16

Klopt helemaal en ook helpt het plastic flessen op z'n kop, dus met trechter in de grond en bodems er af snijden dan vullen met water zodat het continue vochtig blijft! Zeker het eerste en liever tweede jaar niet bemesten. Zo gaat hij wel op zoek naar voeding...

Gr Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 27 sep 2012 21:59

Ik hoor inderdaad altijd dat palmen in de winter koud(maar wel vorstvrij) moeten worden weggezet. Ik geloof dit zeker maar het gaat tegen me gevoel in. Buiten wordt het kouder en als je de palmen dan warm binnen zet kunnen ze gewoon verder groeien terwijl als je ze koud weg zet, ze stoppen met groeien. In de landen van herkomst hebben ze toch ook niet zo'n koude periode, of neemt de winter bij ons de rol van de droogte periode van die landen over? Men hoeft de palmen toch niet al in oktober koud weg te zetten? Is een periode van 2 maanden(december en januari) niet ook genoeg? Trouwens, nog één vraag hoor dan hou ik echt op: Spelen licht en luchtvochtigheid een belangrijkere rol dan warmte? Want palmen kunnen dus beter in de zomer buiten, met veelal regen en 18 graden en vrij koude nachten, dan op een wat donkere en droge zolder waar het in de zomer 23-25 graden is elke dag en nachten van 20 graden.

Ivo
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 28 sep 2012 07:52

Ik weet niet wat je allemaal bedoeld. maar het is zo dat de palmen waar wij ons meestal mee bezig houden, komen uit een mediterraan klimaat (oid) en niet uit een tropisch klimaat. Die laatste groep, ja, die maken in de winter in het land van herkomst geen koude periode mee, maar onze groep zeker wel!

Het verschil met ons klimaat is echter de grotere vochtigheid, meer regen en meer sneeuw en dat is iets waar palmen tegen beschermd moeten worden.

Koude is dus geen probleem omdat de groei dan stopt. Als je de palmen in de winter binnen zou zetten krijgen ze de neiging te gaan groeien vanwege de warmte, maar er is gewoon te weinig licht. gevolg is slappe groei. En dat wil je niet, dat is kwetsbaar en niet fraai.

Verdriepen in de afkomst van je palmen helpt en dan de omstandigheden zoveel mogelijk nabootsen. Want zo kom je er achter dat Trachycarpussen vaak in de winter juist redelijk koud staan, uit een vochtiger klimaat en sneeuw meemaken. Dit in tegenstelling tot bijv een Phoenix, die in de winter vooral droog staan en zelden sneeuw meemaken.

Licht is dus een van de belangrijkste factoren, zonder licht geen assimilatie en geen groei. Dan is warmte belangrijk. Hoe meer warmte, hoe sneller er geassimileerd wordt. maar let wel dat een trachy veel minder warmte nodig heeft dan een Phoenix! Luchtvochtigheid is alleen van belang bij soorten die geevolueerd zijn in een klimaat met hoge luchtvochtigheid. Het merendeel van onze palmen heeft echter geen behoefte aan een hoge luchtvochtigheid. vervolgens is bodemvocht van belang. Zonder de opname van water kan er ook niet geassimileerd worden. En kunnen er geen voedingsstoffen worden opgenomen. Bedenk dat het merendeel van de palm is opgebouwd uit assimilatieproducten en slechts voor een miniem deel uit uit de bodem opgenomen voedingsstoffen. Maar ze kunnen niet zonder elkaar! Dan hebbben we nog de rol van het bodemleven (mychorriza's), die erg belangrijk zijn voor de groei van vrijwel alle groene planten. Deze zijn al helemaal niet gebaat bij potcultuur, tenzij je een heel stabiel milieu kunt garanderen. Maar in de vollegrond lukt dit veel beter. Daaromn zijn planten in de vollegrond bijna altijd veeeel gezonder en zien ze er mooier uit.

ik hou op....
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 sep 2012 14:54

Ik kan het niet beter uitleggen als Dennis ! :thumb_up:
Licht is inderdaad HET belangrijkste voor palmen. Waarom doen ze het zo goed in het zuiden, hoe dichter bij de evenaar hoe verticaler de zon op het aard-oppervlak staat dus hoe meer licht, ook daardoor veel meer warmte en meer zon-uren ! ;)
Ik heb in me'n beginjaren ook eens het fantastische idee gehad om de winter gewoon over te slaan en een Brahea armata lekker warm en voor een groot raam te overwinteren zodat die lekker kon doorgroeien dacht ik :roll: Doorgroeien deed die wel ja maar hoe, alles wat er uit kwam was langwerpig (op zoek naar meer licht) en zeer fragiel en licht (ongezond)van kleur. De palm werd er ook niet mooier op, integendeel, een lelijk scharminkel was het geworden ja. En toen die dan in het voorjaar terug buiten mocht was alle groei van de winter op 1 2 3 verloren door wind & UV. De palm heeft twee jaar moeten herstellen en was bijna dood gegaan van dat avontuurtje...
Een rustpauze/winterstop is voor een Trachycarpus fortunei heel normaal en natuurlijk hoor en is helemaal niet slecht voor de palm !
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen