door Rob op 22 okt 2012 00:46
Eindelijk Rob Nu nog een recente foto want je hebt ons nieuwsgierig gemaakt ?!
5 tot 6 bladeren is niet slecht
Zeker bijverwarmen komende winter en nog niet teveel vorst geven. De eerste jaren zijn steeds het moeilijkst en belangrijkst om de palm er goed door te krijgen. Zo kan die dan volgend jaar verder groeien & aansterken i.p.v. genezen/herstellen...
Wortels ook goed beschermen hé.
Ik wou dat ik ook al een grote Jubaea had, zou er ook flink wat werk voor doen om goed te beschermen, ze kosten een pak euro's maar blijven toch één van de mooiste/geweldige palmen
Ik zie daar bij jouw over tientalle jaren al een flinke dikke Jubaea in de voortuin staan Rob Stel je voor
Ja duurde even he..

Ik wilde jullie niet gelijk herinneren aan al het zware tilwerk dat
jullie hebben moeten doen om hem in
mijn auto te krijgen

.
Cheers voor de wintertips Dimi. Ik ga komend weekend dakje aanbrengen, en alvast wat lichtslangen aanrukken (nog niet aan natuurlijk). De grond word afgedenkt met 5 cm polystyreenplaat (onder het grind). Hij was idd niet echt goedkoop maar het moest er echt van komen. John gaf me een redelijke korting zodat ie nog net zakgeld overheild voor luiers voor de kleine

.
Heb achter inmiddels ook nog een kleine Jubeae staan in volle grond van 70 cm hoogte.
Zal eens zien voor een recente foto voordat de bescherming erop gaat.
Na vorig jaar eindelijk Phoenix canariensis, Chamaerops humilis en Sabal Minor vrij gemakkelijk en min of meer ongeschonden door de winter te hebben gekregen, heb ik een stuk meer vertrouwen in mijn winter techniek dus dat komt wel goed.
Aankomend jaar gaan hier ook Brahea armata en washintonia de grond in. Voorts ga ik experimenteren met Sabal. ik hebhier een pak driejarigen staan die ik er wel aan durf te wagen.
Ga zeker en vast ook weer Butia eriospatha aanplanten in de achtertuin.
PS: Hij is nu ongeveer 150 cm vanaf grond, 'stam' zal iets van 35 cm hoog zijn.
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C