Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Maurelli

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 okt 2012 19:31

Joeppp schreef:Ik heb ook nog een vraag over de maurelli.
Veel mensen snijden de bladeren af, of houden alleen die nerf zeg maar.
Waarom gebeurt dit en kunnen de bladeren er niet gewoon aanblijven?

Joep, dit truukje pas ik toe om zoveel mogelijk stam over te houden. Alle bananen drogen steeds een pak in tijdens de winterslaap. Als je de bladeren gewoon met steel en al afsnijd dan begint het indrogen daar waar je hebt gesneden dicht bij de stam en dat loopt dan verder tijdens de winter richting de stam waardoor de buitenste schubben (zal het nu ff zo noemen) ook sneller indrogen. Als je de volledige nerf of een veel langer stuk over laat dan is de afstand van de punt tot aan de stan veel groter waardoor het ook veel langer duurt eer het indrogen tot bij de stam is gekomen. Begrijp je ? De lange nerven zijn flexiebel en kun je dus ombuigen tegen het plafond/dak. ;)
De bladeren er volledig aan laten kan en mag ook hoor maar deze nemen veel meer plaats in beslag natuurlijk en verdorren toch snel eens ze binnen staan dus. ;)

Staat hier ook nog eens uitgebreid uitgelegt --> viewtopic.php?f=11&t=5936
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 okt 2012 22:01

Aangaande die 'droge' potgrond heb ik nog wel een opmerking:

Ik gebruik eigenlijk zo goed als geen toevoeging bij de stalling. Ik steek de bananen uit de grond met een relatief kleine vierkante wortelkluit (zeg maar 5cm om de stam heen), laat ze vervolgens uitlekken (voor de kwak vocht uit de oksels) en zet ze zonder pardon in een lege specie-kuip of emmer. Vorig jaar had ik een handje cocopeat in de weg liggen die werkelijk zo verschikkelijk droog was dat er echt niets anders meer mee kon, en dat is er bij gegaan, maar liefst zet ik ze eigenlijk gewoon zo weg.

Het risico van 'te natte' potgrond bij koele, donkere stalling is echt heel groot, en uitdrogen is me nog niet overkomen in de laatste drie jaar.
Wel ga ik ook dit jaar de nerven laten staan - met drie meter dakhoogte moet het net lukken.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 05 okt 2012 00:47

Ik heb ze al enkele jaren succesvol overwinterd op zolder bij 15 graden. Niet dat er gestookt wordt maar de warme lucht komt natuurlijk toch wel naar boven. Na 1 a 2 bladeren stopt de groei. Net als Rob gewoon karig uitgestoken. Zorg dat de kluit aan de onderkant goed vlak is want anders kan ie omvallen wanneer je pot te groot is. Bijvullen met droge potgrond is een goede optie of steek er iets anders langs.
Kleine planten, jonger dan een jaar, kun je beter aan de groei houden door matig water te blijven geven en op een lichte plaats te zetten.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 okt 2012 07:23

Ik laat er steeds nog redelijk veel wortels aanzitten bij het uitsteken omdat ik het in de eerste plaats nog steeds een vreemd idee vind 'een plant zonder wortels' en in de tweede plaats omdat ik het al twee keer geprobeert heb met weinig wortels en steeds zijn die twee nooit meer terug in gang gekomen. Misschien toeval maar voel me toch beter met een goei wortelgestel. Als je de wortels dan bloot laat staan in een pot, dan drogen die toch uit :?: goed voorbeeld zijn canna knollen, hangen vol met wortels bij het uitsteken maar in het voorjaar zijn dat allemaal verschrompelde koortjes precies :) Begrijp me niet verkeerd, ik wil jullie methode zeker niet afkraken hé, integendeel. ;)

Ik zet ze dus in vrij grote potten met veel wortels aan en vul dan bij met droge potgrond. Die zakken liggen enkele weken binnen in de garage dus dan is die potgrond echt lekker droog. Ik pot ze dus eigenlijk gewoon op hé ;)
In het voorjaar als de bananen dan al terug beginnen groeien maar nog niet buiten kunnen door de koude nachten dan kunnen ze ook al terug goed beginnen wortel in de potten. Hieronder twee foto's als voorbeeld daarvan, mijn monster Maurellii net uit de winterstalling begin dit jaar !

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rico op 08 okt 2012 15:55

Ik heb mijn maurelli gisteren, nadat hij eerst nog een hele middag in de zon heeft kunnen warmen, in de kamer gezet. Toen ik vanmorgen ging kijken leek het wel of het had geregend in de kamer precies op de maurelli :? Aan alle bladeren hingen (hangen nu al weer) druppels en ook op de vloer lagen grote druppels water. Is dit normaal of gaat het nu na 1 nachtje binnen al fout bij mij? Dat belooft dan nog wat voor de rest van de planten :(
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Ad.E op 08 okt 2012 18:46

@hent,
Gelukkig heb ik veel hoogte achter de voordeur.
Maar waarschijnlijk krijg ik ruzie thuis als ik een plant van 2,5 a 3 meter achter de voordeur zet. :D .

Ik snij alle bladeren af behalve de laatste, die snij ik half door.
Daarna leg ik hem een aantal weken plat om al het water eruit te laten lopen.
De plant staat met kluit los in een emmer.
Verder staat hij de gehele winter in de kas en komt in het voorjaar weer naar buiten.
Ik geef de plant in de winter geen water.
Dit gaat al jaren goed.
Ad.E

4 bedankjes

Berichtdoor hent v op 10 okt 2012 00:07

Hoi Ad

als de banaan in de gang staat kan je maar beter door de achterdeur naar binnen komen , voordeur kan dan nog maar half open :D :D
Ik kan de banaan ook zo zetten dat de deur wel helemaal open kan , maar dan kan je de trap naar boven weer niet op :lol: :lol:
Liesbeth ziet veel strapatsen van mij door de vingers :mrgreen: :mrgreen:

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor Rob op 10 okt 2012 23:48

Hent,
Je zou Dimitri zijn feesthuis eens moeten zien als die zijn maurelli in de hal zet (gelukkig staat ie in de garage).
Je krijgt er waarschijnlijk de sleutel nog niet in het slot :lol:

Vwb verwijderen wortels:
Ik denk dat als je ze op 10-12°C kan houden, dat er dan beter aan word gedaan om echt de wortels deels te behouden.
In mijn geval gaan ze echt heel laag, en ik heb zelfs al 1-2° gemeten in de schuur waar ik ze stal. Om te overleven moeten ze echt helemaal droog zijn, en het verwijderen van een stuk wortel is vermoedelijk zelfs een voordeel: het voorkomt dat ze blijven groeien als de temperatuur een keertje >15° komt.
Ik begin voorzichtig water te geven in maart als ze nog in de stalling staan en de dagtemperatuur loopt op; resultaat is dat ie vrij snel wortels maakt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor hent v op 11 okt 2012 23:46

Hoi Rob

Ad heeft het makkelijk want hij heeft een overwinteringskas dicht in de buurt en hoeft dus niks binnen in huis te zetten.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor Ad.E op 12 okt 2012 20:30

Nou Hent, de Maurelli zal dit jaar nog wel lukken, maar er zijn met andere planten al wat meer twijfels.
We gaan het vanaf morgen meemaken.
Ook de tropischere bananen zullen in de huiskamer moeten.
De kas wordt niet warm genoeg gehouden voor deze planten.

Groet, Ad
Ad.E

4 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers