Big bag perliet

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Big bag perliet

Berichtdoor Rico op 07 okt 2012 18:02

Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar je perliet kunt kopen in bigbags?
Volgend jaar gaat hier de "cactus tuin in wording" nog een keer op de kop om de grond beter geschikt te maken voor de cactussen en yucca's en brahea. En daar heb ik waarschijnlijk wel 2 kuub perliet voor nodig.

Gr, Rico
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: Big bag perliet

Berichtdoor Carlo op 08 okt 2012 14:34

Weet je dat zeker? Dat spul vergaat nooit meer en als je hobby wat inkakt blijf je (of wellicht ooit de nieuwe bewoners) voor altijd tegen die sneeuw/hagelkorrels aankijken. Net of je net kalk hebt gestrooid maar dan het hele jaar door. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor grondverbetering met een geschikte potgrond voor cactussen. (tis maar een mening hé) ;)
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor GeL op 08 okt 2012 14:50

Hoi Rico, zou ik ook niet doen hoor, je weet waarmee je begint...einde onbekend. Meng er dan liever lavasteentjes door. Dat kan je ook per m3 kopen, het effect zal waarschijnlijk zelfs natuurgetrouwer zijn. Om te zaaien gebruik ik Perliet ook niet meer. Ieder keer als ik een bananenzaad zag kiemen sprong ik een gat in de lucht...bleek het dan zo'n stukje perliet te zijn :evil:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Rico op 08 okt 2012 15:16

Bedankt voor de reacties!

Er komt een laag grind/split overheen dus dan zie ik er niks meer van. (maar een nieuwe bewoner.... :fluiten: ) Toch wel een goed punt.

Ik wou het met perliet doen omdat de grond hier knetter hard is en ook nog eens veel klei bevat. Hierdoor blijft de grond heel erg nat.

Mochten er mensen met het idee komen... Ik ga de tuin niet een meter diep afgraven om hem naderhand vol te kunnen gooien met goede grond. ;) Wel moet er in totaal ongeveer 5 kuub grond/lavasteentjes bij komen. Het gaat om onderstaande foto. De twee stukken waar het gele grind ligt (en de plantjes staan) wil ik ongeveer 20cm. hoger maken met een flinke bult in het midden. Zou dan lava steentjes, goede potgrond en flink diepe afwateringsgaten vol met kleikorrels voldoende zijn voor de plantjes?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rico op 08 okt 2012 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor voschke op 08 okt 2012 18:21

ik zou persoonlijk inderdaad een mengsel aanbrengen van goeie potgrond, cocosgrond en lavasubstraat. werkt perfect. en gewoon 100 % natuurlijk (ook voor het oog)

mvg,

Rob
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor Rico op 08 okt 2012 22:06

Oke, dan ga ik dat doen. Bedankt voor de hulp!

Dat perliet is toch nergens te vinden in grote hoeveelheden. ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Rico op 08 okt 2012 22:09

Pffff, zag net dat ik de foto vergeten was.... :oops:

Heb hem er nu maar even bij gezet ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips