Ik heb in mijn garage een achterplaats vrij waar ik voorheen met vogels kweekte... Door omstandigheden ben ik hier mee gestopt en heb ik deze ruimte vrij staan. Nu had ik een paar vragen over hoe ik deze best kan inrichten voor mijn exotische planten in te overwinteren. Wat licht bestreft heb ik in het schuine gedeelte een lichtdoorlatende golfplaat en de buitendeur bastaat voor de helft ook uit glas... Het dak is al geisoleerd met isomalagen boven elkaar... De oppervlakte is ongeveer 15 vierkante meter...Ik ga de planten al zeker op schappen plaatsen, een 30cm. boven de vloer...
Ik ga de binnenwand ook isoleren met wandisolatie...
- Hoe kan ik deze ruimte het beste bijverwarmen? met een verwarmingskachel of met een luchtblazer... Iemand een voorstel van een degelijk en prijselijk vuurtje?
- Moet er extra licht worden voorzien bovenop het natuurlijke licht via de golfplaat en de deur?
- Moet ik iets ondernemen om de temperatuur op dezelfde graden te behouden? Want als het harder begint te vriezen kan een kachel dit aan om bv. continue 10 graden te verkrijgen in deze ruimte.
- Wat gedaan met de luchtvochtigheid, moet je deze op peil houden?
- Is 10 graden voldoende om de meest voorkomende exoten in te overwinteren ( Bananen, palmen, brugmansias, vleeseters, boomvarens, japanse esdoorn in pot,...)
Ik weet dat het mij misschien een redelijke kost zal geven maar liever iets meer aan een overwintering betalen dan een mooie (dure) palm te verliezen...Dus tips en suggesties zijn steeds welkom... En uiteraard eigen bevindingen...