Vragen i.v.m. Overwinteringsruimte inrichten....

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Vragen i.v.m. Overwinteringsruimte inrichten....

Berichtdoor roosje op 09 okt 2012 22:11

Ik heb in mijn garage een achterplaats vrij waar ik voorheen met vogels kweekte... Door omstandigheden ben ik hier mee gestopt en heb ik deze ruimte vrij staan. Nu had ik een paar vragen over hoe ik deze best kan inrichten voor mijn exotische planten in te overwinteren. Wat licht bestreft heb ik in het schuine gedeelte een lichtdoorlatende golfplaat en de buitendeur bastaat voor de helft ook uit glas... Het dak is al geisoleerd met isomalagen boven elkaar... De oppervlakte is ongeveer 15 vierkante meter...Ik ga de planten al zeker op schappen plaatsen, een 30cm. boven de vloer...
Ik ga de binnenwand ook isoleren met wandisolatie...

- Hoe kan ik deze ruimte het beste bijverwarmen? met een verwarmingskachel of met een luchtblazer... Iemand een voorstel van een degelijk en prijselijk vuurtje?
- Moet er extra licht worden voorzien bovenop het natuurlijke licht via de golfplaat en de deur?
- Moet ik iets ondernemen om de temperatuur op dezelfde graden te behouden? Want als het harder begint te vriezen kan een kachel dit aan om bv. continue 10 graden te verkrijgen in deze ruimte.

- Wat gedaan met de luchtvochtigheid, moet je deze op peil houden?
- Is 10 graden voldoende om de meest voorkomende exoten in te overwinteren ( Bananen, palmen, brugmansias, vleeseters, boomvarens, japanse esdoorn in pot,...)

Ik weet dat het mij misschien een redelijke kost zal geven maar liever iets meer aan een overwintering betalen dan een mooie (dure) palm te verliezen...Dus tips en suggesties zijn steeds welkom... En uiteraard eigen bevindingen...
roosje

3 bedankjes

Re: Vragen i.v.m. Overwinteringsruimte inrichten....

Berichtdoor draco op 10 okt 2012 01:10

Voor het vorstvrij houden van mijn geïsoleerde kas (dubbele beglazing 30 m2/120 m3) benut ik een electrische buiskachel met ingebouwde thermostaat. Deze heeft 3 verwarmingsstanden en een continu instelbare thermostaat. Tijdens de vorstperode van februari dit jaar hield ik de kas vorstvrij ondanks 20 graden vorst bij een straffe Noordooster.
Het betreft een BioGreen Phoenix 2,8 kW kachel. Deze is niet goedkoop maar doet zijn werk naar behoren. De temperatuur controleer ik op afstand met een weatherstation van Oregon Scientific. En dan vervolgens maar hopen dat op cruciale momenten er geen stroomuitval plaatsvindt.
Voor de genoemde soorten lijkt mij 10°C ruim voldoende en waarschijnlijk verdragen de meesten in winterrust een lagere temperatuur. De luchtvochtigheid speelt in mijn belevenis geen grote rol, in mijn kas is deze winters 90-100%. Dat mag best lager, daarom lucht ik de ruimte zo veel mogelijk. De lichtbehoefte is beperkt zolang de planten in diepe winterrust verkeren. Een daklicht of zijraam is dan meestal voldoende.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor prijk op 10 okt 2012 14:25

Ik heb een serre aan het huis van zo'n 15 vierkante meter en die houd ik met een simpel elektrisch kacheltje van € 20 euro van de Gamma in de vorstbeveiligingsstand boven het vriespunt. Zit ook een ventilator op. Werkt uitstekend en de kosten vallen reuze mee, maar ik verwarm alleen als het vriest. Tijdens vorstperioden komt de temperatuur 's nachts wel eens op 2 à 3 graden uit, maar daar kunnen de planten wel tegen. Het gaat om oleander, citrus, bougainvillea (blad valt wel af), brugmansia, boomvarens, phoenix canariensis, olijf... Die 10 graden van jou lijkt me rijkelijk hoog voor mediterrane planten, voor tropische vleeseters ligt dat anders natuurlijk.
prijk

2 bedankjes

Berichtdoor roosje op 10 okt 2012 22:31

@ Draco, zijn er ook nog kleindere formaten in die biogreen phoenix kacheltjes. Heb net en filmpje gezien op you tube en lijkt mij wel een goede kachel, bij mij is het maar een goeie 15 vierkante meter groot dus een kleiner type zou al volstaan denk ik...

@ prijk, weet je ook van welke naam of type u kacheltje is...

Ik meen hier al eens te lezen dat het voor ensete's en bananen de temperatuur rond de 10 graden moest hangen....
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor roosje op 10 okt 2012 22:54

Honeywell Ventilatorkachel CZ502

Lijkt dit voor jullie ook een geschikte kachel? Er zijn er zoveel op de markt hé :roll:
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor prijk op 11 okt 2012 19:04

roosje schreef:@ prijk, weet je ook van welke naam of type u kacheltje is...

Er staat op: Intergamma HT-2051, maar er zijn er vele die er precies op lijken, zoals deze bij bol.com, ook met drie standen (vorstbeveiliging, 1000W en 2000W) en ventilator.
De Honeywell die je noemt ziet er wel wat degelijker uit en heeft waarschijnlijk een krachtiger ventilator, en dat is wel een groot voordeel.
prijk

2 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 11 okt 2012 21:03

Een serre verwarmen of vorstvrij houden met zo'n elektrisch kacheltje, is dat niet ontzettend duur? De stroom was in België nog nooit zo duur en die kacheltjes vreten toch belachelijk veel elektriciteit?
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 12 okt 2012 01:08

stefan78 schreef:Een serre verwarmen of vorstvrij houden met zo'n elektrisch kacheltje, is dat niet ontzettend duur? De stroom was in België nog nooit zo duur en die kacheltjes vreten toch belachelijk veel elektriciteit?

Dat dacht ik eerst ook maar dat valt nog best mee Stefan. Ze verbruiken inderdaad heel veel stroom maar ze staan wel niet constant te branden zoals een lichtslang bijvoorbeeld. Ze schieten heel eventjes aan en de ruimte is snel verwarmt enz... Natuurlijk is dat wel allemaal erg afhankelijk van de grote van de ruimte en hoe goed die geïsoleerd is.
Het kost een pak elentriek maar voor dat geld heb je wel je planten nog niet mee vervangen, zo denk ik altijd. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor prijk op 29 okt 2012 23:03

stefan78 schreef:Een serre verwarmen of vorstvrij houden met zo'n elektrisch kacheltje, is dat niet ontzettend duur? De stroom was in België nog nooit zo duur en die kacheltjes vreten toch belachelijk veel elektriciteit?

Ik houd er een ongeïsoleerde, aan het huis gebouwde serre van 3 x 4.50 m vorstvrij mee en dat kost niet meer dan een paar tientjes per jaar aan stroom. Zelfs bij matige vorst slaat de kachel maar een paar keer per uur aan. Zonder verwarming is de temperatuur in de serre zo'n drie graden hoger dan buiten, dus ik begin pas met bijverwarmen als de temperatuur buiten onder het vriespunt daalt. Voor sommige planten is de temperatuur eigenlijk iets te laag dan (de bougainvillea verliest bijvoorbeeld het blad), maar ze overleven het tot nu toe goed.
prijk

2 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 30 okt 2012 17:43

Heb zelf een kleine kas en gebruik ook een elektrische kachel met thermostaat en vorst beveiliging ,heb alleen de interne thermostaat overbrugt met een externe omdat de eerste al bij +6 aangaat en dat in mijn geval te veel is de externe staat op +2,5 aan en 3,5 uit.
Qua elektra verbruik ben ik tevreden heb wel alles goed geïsoleerd met noppenfolie.
Een hobby kost nou eenmaal geld maar persoonlijk stel ik wel een limiet wordt het te duur dan is het over en uit en stop ik met exoten!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming