Mijn palm heeft jullie hulp nodig

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Mijn palm heeft jullie hulp nodig

Berichtdoor tim163 op 01 nov 2012 10:50

Hallo allemaal,

Aangezien ik op stage in het buitenland zit heb ik mijn 2 jonge palmpjes onder gebracht bij mijn vriendin, alleen gaat het schijnbaar niet heel goed met 1 van de 2 palmbomen.
Hieronder de fotos van de palm op het moment:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze palm is nu ongeveer 2 jaar oud, hij heeft het altijd prima gedaan op mijn vensterbank. Maar nu lijkt het erop dat veel bladen tegelijk verdorren. Momenteel staat hij ook voor het raam en ik heb het idee dat mijn vriendin hem ongeveer hetzelfde verzorgt als hoe ik het ook al die tijd heb gedaan.
Weet iemand wat het probleem is met deze plant?
tim163

0 bedankjes

Re: Mijn palm heeft jullie hulp nodig

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 nov 2012 11:10

Hey Tim, allereerst :welkom: op het forum !
Eerst dacht ik aan lichte vorstschade maar ik begrijp dat deze steeds binnen staat ? De aarde ziet er nat uit. Zitten er wel gaten in die sierpot aan de onderkant zodat het water weg kan ? Volgens mij staat hij te nat. Wat moet je dan doen, verpotten in droge luchtige grond en tijdens het verpotten checken op wortelrot en eventueel rotte wortels verwijderen.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 01 nov 2012 12:49

Volgens mij is de sierpot te smal en kan het water dat aan de onderkant eruit loopt niet verdampen.
Ik houd meestal een cm ruimte tussen sierpot en gewone pot ook aan de bodemzijde. Doordat het water niet kan verdampen krijg je wortelrot en de verschijnselen die de palm heeft. Ik zou hem niet verpotten, dan beschadig je nog meer wortels.
Ik zou hem uit de overpot halen en op een schotel zetten en laten opdrogen en dan voor de rest vochtig houden.

Groeten

marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor tim163 op 01 nov 2012 13:04

Hij staat al een tijdje binnen, dus vorstschade is het niet. Er zitten gaten onderin de pot, dus het overtollige water kan er in theorie gewoon uitlopen. Het is trouwens maar 1 pot, er zit geen pot in de sierpot, maar onderin die sierpot zitten gaten en hij staat op een schotel waar het (eventueel overtollige) water op terecht komt. Ik zal mijn vriendin wel even de opdracht geven hem minder water te geven en dan hopen dat die het overleeft totdat ik weer in Nederland ben zodat ik hem mogelijk kan overpotten.

Bedankt voor jullie reacties!
tim163

0 bedankjes

Berichtdoor henno op 01 nov 2012 18:12

Boven een vensterbank en een verwarming?
Bladeren zien er verdroogt uit kan het geen droge verwarmings lucht zijn?
henno

9 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 01 nov 2012 20:25

absoluut teveel water, plant is verzopen, komt er wel door maar even geen water geven. Liefst zo snel mogelijk verpotten ook en met verse potgrond ( zonder water te geven ) aanvullen.

succes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 nov 2012 00:24

Inderdaad wortels waarschijnlijk verrot en de palm kan daardoor geen water meer opnemen en verdampen met verdroging als resultaat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor tim163 op 03 nov 2012 19:21

Ik heb mijn vriendin de palm laten verpotten, de wortels zagen er nog redelijk goed uit vond ze. Helaas heeft ze er geen foto's van genomen. Nu maar hopen dat die een beetje opknapt.
tim163

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen