Slappe Colocasia's

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Slappe Colocasia's

Berichtdoor Rico op 04 nov 2012 13:42

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen weken een aantal Colocasia's verzameld :D

Deze heb ik nu op een kamer staan waar het ongeveer 20 graden is. Maar nu beginnen de stelen door te hangen en de blaadjes worden een beetje slap. Ik heb ook een illustris. deze heeft eerst een aantal weken buiten gestaan onder de veranda en heeft daar behoorlijk wat kou mee gemaakt. Deze begon de volgende dag al gelijk te zakken, maar de andere soorten die het bij mij niet kouder hebben gehad dat 12 graden beginnen nu ook een beetje te hangen.

Is dat normaal, een schrikreactie zeg maar, of doe ik iets fout? :(
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: Slappe Colocasia's

Berichtdoor Rico op 07 nov 2012 23:35

Niemand die dit ook mee heeft gemaakt?

Gelukkig doen in ieder geval de Pink China en de fontanesii het nog wel. Beide beginnen met een nieuw blad! :D

Het zal dan wel gewoon de shock geweest zijn. Hopelijk gaan de andere 2 het ook weer mooi doen...
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 07 nov 2012 23:51

geen idee, heb hier een jacks giant in de woonkamer staan en die doet het super en groeit als kool :?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 07 nov 2012 23:52

Was het niet zo dat colocasia's nogal graag in vochtige lucht staan? Na een tijdje in de droge binnenhuislucht zullen ze daar op gaan reageren. Veel ervaring heb ik er niet mee maar dagelijks benevelen of boven een schaal met water plaatsen lijkt me dan een goed plan.
Er moet hier nog een topic zijn over de overwintering van colocasia's en daar was volgens mij zelfs iemand die ze in een waterbak overwinterd.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Rico op 07 nov 2012 23:54

Bedankt voor de reactie! dan ga ik nog eens even zoeken (vond er de eerste keer niks over :happy_thai: )
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 08 nov 2012 00:02

Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor shusui op 08 nov 2012 00:53

Dag Rico,

Ik zie dit topic nu pas, anders had ik al eerder gereageerd.
Waren het plantjes van bij mij ?
Alles wat ik bijhad op de beurs kwam uit de woonkamer (stonden daar al minstens 2-1,5weken) dus deze zijn gewend aan droge luchtvovhtigheid.
Burgundy stem en Pink China kwamen uit de serre (waar het wat vochtiger is) maar deze kunnen wel tegen een stootje.

Hier overwinter ik alles in (extreem) kleine potten om te vermijden dat de kluit lang nat blijft, en de knol kan gaan rotten. De speciale soorten en de meer warmteminnende gaan de woonkamer in (regelmatig water geven , warm , en heel lage luchtvochtigheid )
De soorten waar ik veel reserve van heb , of de goed koudebestendige (bv pink china, burgndy stem, A.gageana) kunnen in de serre op 10° overwinteren hier is de RV lager en de temp lager , dus minder verdamping = minder water geven.

Planten/ scheuten die opgepot worden houd ik hier altijd even in de propagator of in de stektunnel (warm en 100% RV) op 2 weken tijd heb ik dan volledig bewortelde planten.
Deze kunnen vanaf dan zelfs direct de droge huiskamer in, zolang ze maar regelmatig water krijgen.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Rico op 08 nov 2012 20:33

Bedankt voor de reacties!

Volgens mij is het een beetje loos alarm geweest. :oops:
Zoals gezegd hebben de pink china en de fontanesii allebei een nieuw blad gemaakt. De bladeren die er al aanzaten zijn ook niet verder meer gaan hangen. Vanavond, toen ik thuis kwam en ging kijken zag ik tot mijn grote vreugde dat ook de illustris een nieuwe blad eruit begint te duwen. Het ene blad wat er nog aan zit hangt al wel helemaal omlaag, maar ik heb er wat onder gezet zodat het nieuwe blad omhoog groeit in plaats van eerst omlaag :lol:

Er zaten inderdaad ook plantjes van jou bij Sven.

Even voor de duidelijkheid...
De planten zagen er super uit die ik gekregen heb en het waren dus ook zeker géén slechte planten! Enkel door MIJN onkunde hebben ze het even wat moeilijk/koud gehad.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 08 nov 2012 20:38

Mijn speciale beginnen hier ook slap te hangen maar dat kopt wel weer goed hoop ik
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Rico op 09 nov 2012 01:04

Als ze hetzelfde "probleem" als bij mij gehad hebben komt dat vast wel weer goed.
Ik heb ze op een kleine kamer staan bij 20 graden met heel veel planten waaronder twee ensete's van 1,5 meter, en nog een aantal andere bananen en jonge canna's. Deze zuipen meer dan ik en zorgen zo dat de rv ook een beetje hoger blijft dan in de rest van huis. Ik schat het op zo'n 50-60%
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?