Springbeestjes...?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Springbeestjes...?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 nov 2012 18:07

Hoi vrienden,

Vandaag vanalles in de tuin gedaan en in een bepaald gedeelte van de tuin heb ik gemerkt dat de planten vol zitten met vreemde beestjes die ik nog niet gezien heb ?! Ook twee Ensete's zitten er vol van. Eerst dacht ik dat het bladluizen waren maar toen ik die wou platwrijven met de hand sprongen ze alle kanten op. Dus bij de minste aanraking springen die beestjes weg zoals vlooien precies ?!! Ze zijn heel klein dus het was moeilijk ze op foto vast te leggen maar tis toch vrij goed gelukt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand die weet wat dit is en toevallig weet wat ik ertegen kan doen ? :onzeker:
Bedankt alvast !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Re: Springbeestjes...?

Berichtdoor Itrme op 19 nov 2012 19:23

Zijn het niet gewoon een soort springstaartjes :?:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor bol op 19 nov 2012 19:27

hoi, nog nooit gezien maar ik zou ze toch dood spuiten voor dat het een plaag word :)
bol

19 bedankjes

Berichtdoor GeL op 19 nov 2012 19:50

Ziet er mij toch eerder een mijt-achtige uit.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 19 nov 2012 20:14

GeL schreef:Ziet er mij toch eerder een mijt-achtige uit.

Gr,
Michel

Zien er nochtans niet echt mijt achtig uit. Bovendien hebben mijten doorgaans 8 poten en tel ik er hier maar 6. Ik ken ook geen enkele mijt die springt.

Als je overigens op springstaartje googled, kom je wel overeenkomende foto's tegen.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Rico op 19 nov 2012 20:25

Lijkt mij ook een soort springstaart:

Een Dicyrtomina soort?

http://www.flickr.com/photos/zog/2254871279/
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor GeL op 19 nov 2012 20:58

@ Itrme, :oops: inderdaad, ik had ze niet echt geteld. Jonge mijten hebben er dacht ik 6, volwassen 8. Dus geen mijten.

Ik had ook al op springstaartjes gegoogeld maar toch niet echt overeenkomsten gevonden met deze.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 nov 2012 21:09

Ok, het zijn inderdaad springstaartjes en Rico zit er boenk op denk ik met de soort :thumb_up: Die foto is exact hetzelfde beestje dat ik hier overal zie... :)
Ik ken dus echt niks van insekten & ongedierte hé dus voor mij was dit dus iets nieuws...
Bedankt voor de hulp mensen :thai: Na wat google'n blijken deze beestjes niet gevaarlijk voor de planten dus ben ik gerust. Hoop alleen dat het geen plaag zal worden eens ze binnen staan ? :?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rico op 19 nov 2012 21:30

De kans dat het een plaag gaat worden is klein, maar wel aanwezig, maar ook weer te bestrijden met roofmijten. Wel oppassen dat je geen plaag krijgt van de roofmijten :lol:

PS. het scheelt dat google en ik dikke vriendjes zijn :lol:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 nov 2012 23:07

Springstaarten juist niet bestrijden!! Springstaarten verwijderen weer schimmels en helpen om het mileu een handje door bladaval te verwerken tot compost.

Springstaarten worden ook veel gekweekt als voedseldier voor diverse terrariumdieren ;)

Een sterke plant zou ook tegen een plaag moeten kunnen, zonder zichtbare schade niet meteen dood spuiten. Dit is zeer milieu onvriendelijk. ;)

Ik heb met succes mijt weg gehaald door bomen op de binden met stukjes jute om oorwormen aan te trekken die weer luizen en mijten op eet. Ga je alles doodspuiten dan maak je alles dood ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?