Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 07 dec 2012 18:54

getuigd maar weer eens hoe onzeker ons weer is...ga je een weekje weg, eigenlijk weinig op de radar bij vertrek, en je komt aan in een pak witte natte prut :fluiten:
Amsterdam heeft duidelijk meer sneeuw dan West Brabant want er het was er om 1 uur smiddags nog behoorlijk glijden op lang parkeren

Kon nog wel eens meevallen hier vwb de koude.
Vandaag en gisteren niet onder nul geweest en 'maar' 7 cm sneeuw gevallen (was 12 voorspeld).
Heb net toch nog de laatste planten naar binnen gehaald en de laatste vorstbescherming aangebracht (bouwpuinzakken altijd ruim op voorraad, beschermen met name tegen de wind die net naar Oost is gedraaid).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Remy op 07 dec 2012 19:23

Ik neem hier ook geen enkel risico, heb alles een extra vliesdoeklaagje gegeven en voor vannacht gaat de verwarming aan bij de chamaerops. Van die voorspellingen klopt tot nu toe weinig; ik lees voor vannacht op de ene site -5 en op de andere -17, wat moet je er mee? :?

Ook zou het zo'n horror-ochtendspits worden met sneeuwstormen e.d. Ook weinig van gemerkt en ik pendel toch dagelijks zo'n 120 km op en neer tussen mijn woonplaats en de randstad. Tot nu toe wordt alles zeer negatief in kaart gebracht. We wachten het maar weer af, het zijn wel goede leermomenten :thumb_up:!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 07 dec 2012 19:38

Rob schreef:Vandaag en gisteren niet onder nul geweest en 'maar' 7 cm sneeuw gevallen (was 12 voorspeld).
.

Maar 7 cm sneeuw? Zonder dollen, kwam ik hier vanochtend niet verder dan een drabdek van hooguit een centimeter. Het was hier "te warm" voor sneeuw, dus het grootste deel was regen. Ondertussen dus ook gewoon sneeuwvrij, op wat witte korrels her en der na.

Ik ziet het hier vannacht wel vriezen maar niet absurd hard, daar heb je immers sneeuw voor nodig. Gebieden in Oostelijk en midden Nederland, zouden zomaar temperaturen ruim lager als -10 kunnen zien! Dergelijke situaties hebben de afgelopen jaren al vaker temperaturen tussen de -15 en -20 opgeleverd. Exotenliefhebbers in dergelijke omgevingen opletten geblazen dus! Persoonlijk verwacht ik hier in het gunstigste geval -3 en minder gunstig -5. Direct dus een aardig nachtje eerste vorst van het seizoen. Dat er vannacht en morgen grote landelijke verschillen gaan ontstaan is wel zeker. Dat was vandaag al, terwijl ik ruim boven 0 de Washingtonia voorzag van een snoeibeurt onder een doorbrekend zonnetje, stapelde sneeuw 100 kilometer oostelijk zich met het uur op.

Morgen, fris en mogelijk een ijsdag, maar wel droog en zonnig. Perfect om droog de Washy and Phoenix te voorzien van bescherming!
Laatst bijgewerkt door Exotic Life op 07 dec 2012 19:44, in totaal 2 keer bewerkt.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 07 dec 2012 19:40

Remy schreef:Ik neem hier ook geen enkel risico, heb alles een extra vliesdoeklaagje gegeven en voor vannacht gaat de verwarming aan bij de chamaerops. Van die voorspellingen klopt tot nu toe weinig; ik lees voor vannacht op de ene site -5 en op de andere -17, wat moet je er mee? :?

Dat is dus aardig in te schatten voor je eigen regio, doordat de extreem lage temperaturen alleen gehaald zullen worden als je een goed dicht sneeuwdek heb. Anders is de vorst normaal aan de hand van opklaringen en 850 hPa temperaturen.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 07 dec 2012 21:10

Hier nu nog 3° en mogelijks slechts -1° smorgens(morgen).Paar cm sneeuw heeft de avond niet gehaald;gewoon te warm.Laurier ;oleander en potten nog gewoon buiten.Dennis -17° amai is hier van 1987 geleden.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Rico op 07 dec 2012 23:32

Dit zeggen ze op de site van het KNMI:

...
Vannacht is het vrijwel onbewolkt en komen er mistbanken voor. De minima variëren tussen -2 in Zeeland tot -10 graden in het oosten. Lokaal kan het boven een sneeuwdek zelfs 15 graden vriezen. Op de weg kan het dan lokaal glad zijn door sneeuwresten en bevriezing van natte weggedeelten. De wind is zwak en veranderlijk, rond kracht 3.
...

Ik ga uit van die -10/-15 dan zit ik zeker goed. Vanmiddag hoorde ik pas dat het zo koud ging worden vannacht. Moest de verlichting nog aansluiten, vliesdoek aanbrengen, enz. enz. Vliesdoek heb ik nu geen zin meer in heb de lampjes aan en ze staan in ( 3laags, dikke bobbeltjesfolie) geïsoleerde hutjes. Hoop dat het goed gaat.
Het is hier nu al -2 :cry:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 08 dec 2012 00:11

Al die spookverhalen van steeds lagere temperaturen toch maar het zekere van het onzekere genomen en alle palmen ingepakt die in de volle grond staan. Begin van de dag nog wat buitjes met sneeuw maar halverwege de middag viel het reuze mee. Nu hopen dat de sneeuw eventjes weg gaat, uiteraard met de strengere vorstperiode weer terug komt en in tussen tijd de echte bescherming aan leggen. 8-)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 dec 2012 08:08

Nu 7u smorgens hier een -1 aan de grond en -3 op drie meter hoogte. Ik was voorzien op lagere temperaturen en had die eigenlijk ook verwacht met het laagje sneeuw (+-5cm) hier in de tuin en klare hemel. Gelukkig toch minder koud dan voorspeld :thumb_up:
De komende 14 daagse voorspellingen momenteel geven me nog steeds geen zorgen, ik zie hier en daar zelfs positieve nachten staan... Kan natuurlijk nog alle kanten uit maar toch beter zo ;)
Robbin, knap dat jij de Phoenix en Washi nu nog open en bloot kan laten staan. Hier waren gisteren de veren van de Phoenix en waaiers van de Washi al erg donker groen verkleurd. Heb vannacht al wat bijverwarmd voor de eerste keer.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 08 dec 2012 10:29

Vanmorgen vroeg 7.00 1graad en 9.00 1graad rond middernacht vroor het noch niet geen sneeuw hier ook te bekennen ,dit is wel in de achtertuin.btw de voorspelling was ongeveer -5 dus zeer tevreden.
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 08 dec 2012 11:17

Waterboyke schreef:Robbin, knap dat jij de Phoenix en Washi nu nog open en bloot kan laten staan. Hier waren gisteren de veren van de Phoenix en waaiers van de Washi al erg donker groen verkleurd. Heb vannacht al wat bijverwarmd voor de eerste keer.

Ik laat zoveel mogelijk altijd onbeschermd staan, en gaat bescherming toepassen of planten uitgraven naar gelange de weersontwikkelingen, ook een reden waarom ik kaarten bekijk ipv weersberichten. Volgens mij start ik hier met bescherming voor de Phoenix en Washingtonia altijd pas tegen eind November, dat zou ik na moeten kijken. Het scheelt dat ik alleen deze palmen voorziet van bescherming, andere palmen bescherm ik niet.

Vannacht ook tevens mijn eerste vorst van het seizoen pas, en omdat ik normaal gesproken niet bij verwarm op vorige winter na, gaat onbeschermd -3/-4 echt geen pijn doen. Als de winter zich weer gaat gedragen als diegene voor die koudere, dan gaat ik hier zelden onder de -3 zien, dus is bijverwarming niet nodig. Had er hier nu ook een pak sneeuw gelegen, had ik uiteraard wel iets meer gedaan. Alleen drab hier, en sneeuwvrij tegen de middag.

Afbeelding
Exotic Life

57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips