Adansonia digitata Kweken

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Adansonia digitata Kweken

Berichtdoor Exotengek op 09 dec 2012 19:42

Hallo, Exoten-Fanaten!

Ik zit zo een beetje te denken om een Afrikaanse baobab boom te gaan kweken.
Zijn er mensen die hier zaad hebben van een baobab boom of is dat op internet vrij makkelijk te verkrijgen?

Nu komen er bij mij wel een paar vragen opzetten.

Hoe kweek je hem op?

Is het kweken mogelijk binnen of moet het in een kas gebeuren?

Is de baobab geschikt voor bonsai?

Hoe zit het met het water geven, want de boom slaat toch water in in zijn flesachtige stam?
Of moet je hem flink bewateren? hoe zit het met de kweektemperatuur en de versheid van het zaad?
de kiemkracht blijft die behouden of is het vrucht uit = in de grond?

Wie heeft meer ervaring met deze boom en kan mijn vragen beantwoorden?

Alvast bedankt!

Jowell.
Exotengek

11 bedankjes

Re: Adansonia digitata Kweken

Berichtdoor s.janssen op 09 dec 2012 20:23

Hoi Jowell,

Via exotischezaden.nl kan je zaden kopen, ik heb dit ook gedaan alleen ik moet ze nog zaaien. Een boabab is een soort van grote vetplant en is in staat om droogtes te overleven. Het zaad hoeft niet perse vers te zijn zoals bij palmen. Lekker warm zetten, cocosgrond is een goede zaaigrond. Houd dit vochtig zoals in de zak zelf. Alleen dan zullen de zaden ontkiemen.

Als je een kas hebt dan heeft dit natuurlijk een groot voordeel, alleen nu in de wintermaanden zal ik het uitstellen tot het voorjaar. Verplaats je in het natuurlijk leefgebied van deze gigantische boom. Heel veel zon, warmte en zo nu en dan een droge periode (mag zelfs in de zomer) dat is de sleutel om deze boom goed te houden.

De boabab is zeker geschikt voor bonsai, een bonsai is ook niets anders als miniatuurboom in een kleine 'bonsai' schaal. Boabab zijn bomen die moet je met zeer veel liefde en geduld behandelen. Ik zie het als een soort van botanische plant waarbij het een eer is om deze te mogen verzorgen. Door regelmatige snoei zal je een dikke buik krijgen zoals Adeniums.

Je kweekt de plant op, geeft hem veel warmte en zonlicht en houdt de bodem goed vochtig zodat de boom goed kan groeien. Om water op te kunnen slaan moet je boom al wat ouder zijn. In eerste jaar lekker zorgen voor een mooie plant!
Voor deze bomen is het ook niet erg om tijdens de zomer een tijd geen water te geven. Daarom zeg ik ook, verdiep je in het natuurlijke groeiplaats van deze boom en pas je verzorging hier op aan!

Heel veel succes!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 09 dec 2012 20:55

Hoi, Sylvan(is het toch)?

Teneerste, als ik het goed heb, aangenaam kennis te maken.
Hoeveel zaden heb je als ik vragen mag? en kan je er een paar missen?

Als je er een paar kan missen zou je er dan een paar in het voorjaar kunnen opsturen?

Als dat kan zou dat erg fijn zijn!
Laat maar weten of het kan.

Gr, jowell.
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 09 dec 2012 22:55

Je kan zelf heel gemakkelijk zelf bestellen:

http://www.treeseedz.nl/a-24781325/zade ... broodboom/

Bij deze website kan je ook de vruchten zelf kopen, zodat je zelf de zaden kan oogsten.

Otto Zeitler bied op moment ook boabab bomen aan via Aangeboden ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 10 dec 2012 08:26

Dat is waar,

Maar, jij zegt dat je zaden hebt.
Kan je er dan geen missen?

Dat is voor mij makkelijker, en hoef ik alleen maar aan jouw me adres te geven.
En bij treeseedz, kan het lang of kort duren.

Ik hoop dat je dat snapt.

Gr, Jowell.
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 dec 2012 12:45

Ik heb zaden liggen van deze boom, maar dat zijn er maar 5 en die doe ik niet weg. ;)
Dat is voor jou wel makkelijker maar je kan toch via zadensites bestellen?

Op seedo verkopen ze zaden van deze boom, ook een mooi excuus om nog een aantal andere soorten aan je winkelwagentje toe te voegen. ;)

http://www.seedo.nl/adansonia-digitata- ... 7bc7eaf549
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor brampalm op 11 dec 2012 12:32

Hallo Jowell ik heeft de zaden op voorraad in de winkel en ik heeft ook nog andere soorten
die je mischien mooi vind www.zadengigant .nl groet Brampalm
brampalm
Bedrijven

5 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 11 dec 2012 19:20

Heb ze hier gewoon op de vensterbank gekweekt zaden heb ik via http://seedgardenofeden.sohosted.com/shop/shop/ alle zaden die heb besteld zijn gekiemd.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Fluwwe op 15 jan 2014 23:25

Net gelezen op die site dat men de zaadjes moet laten weken. 24 uur in warm water , die langzaam afkoeld. Is dat erg nauwkeurig op gebied van temperatuur ? Op welke temp. starten en eindigen ?

Ik heb enkele zaadjes liggen en zou deze proberen.

Grts steve
Fluwwe

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken