door s.janssen op 09 dec 2012 20:23
Hoi Jowell,
Via exotischezaden.nl kan je zaden kopen, ik heb dit ook gedaan alleen ik moet ze nog zaaien. Een boabab is een soort van grote vetplant en is in staat om droogtes te overleven. Het zaad hoeft niet perse vers te zijn zoals bij palmen. Lekker warm zetten, cocosgrond is een goede zaaigrond. Houd dit vochtig zoals in de zak zelf. Alleen dan zullen de zaden ontkiemen.
Als je een kas hebt dan heeft dit natuurlijk een groot voordeel, alleen nu in de wintermaanden zal ik het uitstellen tot het voorjaar. Verplaats je in het natuurlijk leefgebied van deze gigantische boom. Heel veel zon, warmte en zo nu en dan een droge periode (mag zelfs in de zomer) dat is de sleutel om deze boom goed te houden.
De boabab is zeker geschikt voor bonsai, een bonsai is ook niets anders als miniatuurboom in een kleine 'bonsai' schaal. Boabab zijn bomen die moet je met zeer veel liefde en geduld behandelen. Ik zie het als een soort van botanische plant waarbij het een eer is om deze te mogen verzorgen. Door regelmatige snoei zal je een dikke buik krijgen zoals Adeniums.
Je kweekt de plant op, geeft hem veel warmte en zonlicht en houdt de bodem goed vochtig zodat de boom goed kan groeien. Om water op te kunnen slaan moet je boom al wat ouder zijn. In eerste jaar lekker zorgen voor een mooie plant!
Voor deze bomen is het ook niet erg om tijdens de zomer een tijd geen water te geven. Daarom zeg ik ook, verdiep je in het natuurlijke groeiplaats van deze boom en pas je verzorging hier op aan!
Heel veel succes!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832