Noveenkaars blijkt effectief!!!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Noveenkaars blijkt effectief!!!

Berichtdoor Dirkie op 14 dec 2012 19:08

Voorbije dagen hebben wij hier 3 nachten en 1 dag vorst gehad met een minimum van -4,3 °C. Ik heb met een klein kasje en een noveenkaars mijn dypsis decipiens hiermee beschermt... GEEN SCHADE!!! Toch het proberen waard die noveenkaars zou ik zeggen :happy_thai:
Foto volgt... Heb even geen tijd gehad...
Dirkie

1 bedankjes

Re: Noveenkaars blijkt effectief!!!

Berichtdoor Palm Section op 16 dec 2012 22:47

Goed dat je dit eens naar boven brengt, heb er nog een ganse doos van staan die ik daarvoor gekocht had maar was dit volledig vergeten. :lol:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 16 dec 2012 23:46

Ik zou wel oppassen met dit soort kaarsjes, in verband met risico op brand!
Er hoef natuurlijk maar 1 flinke ruk wind te zijn of een beweging dat die kaars omdonderd en dan is je palm helaas niet meer te redden. Al willen sommige cycassen/eucalyptus soorten dit nog wel eens overleven.

Afbeelding

Met een goede verankering ga ik het eens uitproberen!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 17 dec 2012 20:48

Hallo allemaal,

Ik weet het maar al te goed dat als de temperaturen dalen we werkelijk aan alles denken om de temperatuur wat omhoog te krikken, ook ik heb aan noveenkaarsen gedacht oa in mijn bodemserre, oa in mijn redelijk goed verlicht tuinhuis. Toch heb ik er maar vanaf gezien, zeker als je stro in de nabijheid hebt is het extra uitkijken.
Voor het tuinhuis heb ik geopteerd voor een blazertje en thermostaat die ingesteld staat op 1 °C, het vriest er dus net niet en de factuur blijft beheersbaar, Als het blazertje omvalt schakelt het automatisch uit, dus extra veilig.
Gelukkig is het nu allemaal niet nodig, elke dag zonder nachtvorst is een nacht gewonnen, elke nacht is een stap dichter bij maart ...
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 dec 2012 23:31

s.janssen schreef:Ik zou wel oppassen met dit soort kaarsjes, in verband met risico op brand!
Er hoef natuurlijk maar 1 flinke ruk wind te zijn of een beweging dat die kaars omdonderd en dan is je palm helaas niet meer te redden. Al willen sommige cycassen/eucalyptus soorten dit nog wel eens overleven.

Afbeelding

Met een goede verankering ga ik het eens uitproberen!

dit is geen ongelukje hier is een hut in de fik gegaan waar de palm het knap heet gehad heeft, maar niet spotten over 14 dagen begint het geknal weer daar gaan meerdere serres en stallingen mee in de fik, ik hou ieder jaar mijn adem in!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 17 dec 2012 23:46

Nou Eduard ik ben blij dat wij die foto's niet in Nederland regelmatig in het nieuws zien. Dit is (was) een palm in San Diego na een verwoestende brand, klein voorbeeldje.

Ik hoop tijdens oud@Nieuw dat ze van winterbescherming af blijven ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 18 dec 2012 18:52

tja ik lees zo over die noveenkaarsen,persoonlijk had ik ook gedachten erover om kaarsen bij te gebruiken om bij te verwarmen,wandt ja er komt toch wel wat warmte vrij,,maar ik ben overgestapt op een klein brandertje op oude vrietuurvet,,werkt goed brand als een ,,,kaars,,,,en kost niets,,,tja ,,soms trek in patatje he,,maar eerlijk de lucht ruikt toch niet,,alleen als het walmen gaat,,dus lontje wat lager houden dan maar,,maar brand wel goed,,en ,,warmte wandt daar gaat het om natuurlijk,,wie experimenteerd er ook al mee ???
prutser 2

23 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming