dioon edule zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

dioon edule zaaien

Berichtdoor NickyDP op 14 dec 2012 23:19

Ik heb vandaag de zaden ontvangen van de dioon edule wat blijkt : wanneer ik deze schud dan rammelen ze alle 6 = geen kans op kieming ? Bij het voorweken wat ik nu ben gestart blijken ze allemaal te drijven ! slecht zaad ? of toch maar de hoop er in houden dat ze nog zinken na 48 uur ?
m.v.g Nicky
NickyDP

21 bedankjes

Re: dioon edule zaaien

Berichtdoor ramon van weezep op 14 dec 2012 23:27

geen probleem, er zijn mensen die zeggen dat rammelende zaden niet kiemen maar dit klopt niet. het komt vaak voor dat het zaad los in de schil ligt.

als jij ze 12 uur laat weken is het lang genoeg, bij te lang weken krijg je kans op schimmelvorming binnen in de zaadhuls.
leg ze na het weken op een zandbedje en druk ze iets aan tot ze half in het zand liggen.
zet dit bakje weg op een warme plek en hou het zand vochtig, wacht een paar dagen (soms weken) en er komt vanzelf een tongetje uit de zaadhuls.

bij cycas zaden is het belangrijk dat je met schoon zand werkt, zet het bakje met de zand die je gebruikt eerst in de magnetron om alles te doden wat er niet in hoort, als het bakje is afgekoeld kun je de zaden zaaien.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 14 dec 2012 23:38

ok thanx ramon
dacht al dat ik slecht zaad had gekocht , steriliseren was ik al van plan , ik heb al ervaring met zaaien van sporen van boomvarens en dit was echt steriel werken .
Leuk om te horen dat ik binnenkort toch weer de kick van de opkomst toch nog mag verwachten , ik had er geen goed gevoel bij . :thumb_up:
NickyDP

21 bedankjes

Berichtdoor boemel op 15 dec 2012 21:15

Mijn ervaring met dioon zaden is dat deze super makkelijk te ontkiemen zijn.
Niet moeilijk doen met zaaimediums enz.;gewoon in een plastic bakje doen en om de paar dagen een dag of 2 laten weken. Ik liet ze gewoon op de aanrecht staan.
Als de zaden er klaar voor zijn komt meestal tijdens het weken het tongetje tevoorschijn.
Net zolang hier mee doorgaan totdat er niks meer kiemt.
Ik heb op deze manier honderden dioons,,cycassen en macrozamia's laten kiemen. 8-)
Deze manier van kiemen lijkt niet te werken bij Encephalartos zaden.
Wat het rammelen betreft zijn de meningen nogal verdeeld maar mijn mening is dat als ze drijven ze niet bevrucht zijn.(in tegenstelling tot bij andere planten ontwikkelen de onbevruchtte Cycaszaden zich ook gewoon.)
Uitzondering op deze regel zijn de zaden van de Cycas litoralis,rumphii en edentata.Deze drijven wel.
Deze soorten komen voor aan kustgebieden en verspreiden hun zaden door ze te laten wegdrijven.
Daarvoor hebben ze een sponzige sarcotesta (schil) ontwikkeld.
groeten Luc B.
boemel

47 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 16 dec 2012 10:23

Klopt wat boemel zegt, in de natuur ga je de grond toch ook niet een magnetron stoppen, om de dingen te doden die er niet in horen, in de natuur gaat het toch ook vanzelf.

Als we teveel aandacht besteden aan het randgebeuren, dan gaat het juist fout.
De zaden gewoon op de grond half induwen, mag een mix met zand zijn en lekker vochtig en warm wegzetten en laten staan.

Geduld moet je hebben dat is het belangrijkste, het zaad zelf bepaald of het kiemt of niet (of het nu rammelt of niet).

Als ze rammelen of niet, daar kan je niets meer aan doen, gewoon zaaien en kijken of het wat wordt. Geen hele discussies op gang zetten, kost tijd en verspilde moeite. Het zaad kiemt of het kiemt niet. Het is immers betaald en gekocht via een zaadhandelaar, je weet nooit hoe lang dat daar ligt en of het goed is, of wat die zaadhandelaar er mee heeft gedaan. Gewoon vers zaad zelf ergens vandaan meenemen, dat is het beste en het liefst in het begin van een nieuw jaar. Bepaalde factoren uitsluiten, dan heb je de helft al gewonnen.

Leden van het forum, we gaan toch niet aarde of zand in de magnetron stoppen om te ontsmetten waar later eten in bereidt of op gewarmd dient te worden :o Dat gebeurt in de natuur toch ook niet!!
Laatst bijgewerkt door Ed's Palmenfarm op 16 dec 2012 11:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 16 dec 2012 10:57

ok Ed maar als dit de kans op schimmel drastisch kan verminderen en de kans op slagen vergroot waarom niet ? Probeer maar eens sporen van boomvarens te zaaien zonder deze steriel te zaaien slaagkans 0% . In de natuur is het al geslaagd als de plant zich één maal kan vermenigvuldigen , maar bij ons zaaiers gaat het om een zo hoog mogelijk slaagpercentage te behalen . en dit staat in contrast met de natuur waar ook niet alles in kuipen en potten of buiten leefgebiedt of klimaat groeit. Het is altijd handig om te polsen naar kweekervaringen van de mensen op het forum hoe hun manier van werken is , wat dus ook de bedoeling van dit forum ook is .
Zelf zal ik deze proberen zaaien in cocos om de schimmel tegen te gaan , eerst overgoten met kokend water en dan de micro in gezien deze geruime tijd warm en vochtig zullen staan = ideale bron voor schimmels . Ik laat nog iets weten over de vorderingen . Bedankt allen voor de input .
m.v.g Nicky
NickyDP

21 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 16 dec 2012 11:09

Het staat natuurlijk vrij om te handelen zoals men dat zelf wil.
Ik boots de natuur na, zoals dat daar in het echt ook gaat, soms lukt dat niet ivm temperatuur en luchtvochtigheid. Maar soms ook wel.

Maar ik ga echt niet een magnetron gebruiken of kokend heet water.

En dat forum is om ieders ervaringen te delen, ik zeg niet dat je zoiets moet doen zoals ik zeg, ik raadt het af, als je zoiets doet. Dat is mijn mening en die deel ik op het forum.

Maar als jij heet water wilt gebruiken, dan doe je dat toch.

Ik gebruik mijn geduld.

Mensen willen dat het 100% opkomt en zo snel mogelijk.
Dat gaat niet altijd op.

Zaai je nu Washingtonia filifera, dan heb je na een week of 2, 100% opkomst, alleen maar in de aarde zaaien en wegzetten, dat gaat makkelijk en vanzelf. Zaai je dioon's dan ben je even bezig en moet je langer wachten en de opkomst is beduidend lager.

Groet :thumb_up:
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 16 dec 2012 11:18

ieder zijn menig qua zaaien.
in de natuur word de grond inderdaad niet ontsmet en dat is maar goed ook want anders zal de wereld overwoekeren als elk zaadje moet kiemen.
kijk maar eens in de natuur onder de voet van cycadeeen, weinig zaden zullen kiemen/uit groeien tot een volwassen plant.

dit is wat we met zelf zaaien wel willen, als jij door het steriliseren van de grond een hoger kiempercentage hebt waarom zul je het dan niet doen?

plastic over het zaaibakje is het laatste wat je moet doen bij het zaaien van cycadeeen, het moet juist goed luchten omdat de zaden te gevoelig zijn.

zoals je zegt, bij een washingtonia heb je 100% opkomst, dit geldt echter in de natuur ook niet omdat 95% van de zaden word opgevreten door het torretje wat in de zaden kruipt.

een dioon zaaien gaat sneller, als je goede zaden hebt zullen ze met een week al kiemen.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 16 dec 2012 11:22

idd de washingtonia's zijn de sprinters en leuk te zaaien tussen de tragere kiemers door .
Naast de edule zaai ik ook nog de Dendrocalamus giganteus en hoop dat mijn geduld niet op proef zal worden gesteld . Maar geduld is ook een mooie deugd en noodzakelijk om te zaaien maar we zijn allen er toch op gebrand om toch eens te gaan piepen of er schot in de zaak komt en als dit gebeurt komt het euforische gevoel waar we het allen voor doen .
Ik had mij voorgenomen om in de winter niet meer te zaaien maar tjah heb het maar tot december kunnen houden . En nu maar kicken :D
NickyDP

21 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 16 dec 2012 11:32

de winter is de perfecte rijd om ze zaaien omdat je in het voorjaar dan een klein kiemplantje hebt die nog een heel groeiseizoen voor zich heeft.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken