Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor luc op 14 dec 2012 20:41

En heeft die banaan het op die manier gered vorige winter (februari) :?:
grt Luc
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor henno op 14 dec 2012 21:03

Waterboyke schreef:Leuk al die tentenkampen hier ! :D
Ik zal er mijn kottekes dan ook maar bijzetten zekers ?! ;)
Dit jaar zijn ze weeral wat groter en met meer.
Foto's zijn van tijdens opbouw, laatste foto is van gisteren... (foto's klikbaar !)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zie dat je buren ook groene vingers hebben.
Mooi gesnoeide heg daaro
henno

9 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 14 dec 2012 22:46

@Luc,
Die banaan heeft het wel gered die februari maar niet in de volle grond ;)
Het is voor een musa de eerste keer dat ik op deze manier ga beschermen. Dat is voor mij ook even kijken 'hoe en wat'. Hopelijk gaat het lukken ;)

Met die methode zijn er wel goede resultaten mee geboekt, we zullen zien ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 dec 2012 00:12

s.janssen schreef:Knap werk!

Zijn jullie door de hevige vorstperiode van afgelopen febuari nou sneller gaan beschermen van trachycarpussen dan voorheen? Want zo veel bescherming hebben de trachycarpussen natuurlijk niet nodig. Hier staan alle trachycarpussen allemaal nog onbeschermd, ook met die natte sneeuw dagen. Mijn palmen zijn opgekweekt in volle grond en hebben al de nodige stormen overleeft.

Ik merk dat er enorme stellages worden aangelegt, en nog vrij nette ook!

... 8< ...

Het is inderdaad door de afgelopen strenge winters en mijn ervaring daarmee dat ik de fortunei's die het belangrijkst zijn een beetje vertroetel en ook omdat ze nog maar één of twee jaar in volle grond staan. Het zijn gewoon vier pinnen in de grond met palen erin en dan simpel een dak erop, duurt 2 minuutjes om te zetten. De bovenkant van de palen wikkel ik dan met strechfolie (= folie van het werk om palletten in te pakken) om de kruin volledig te sparen van neerslag en ijswind enz... Het scheelt enorm of die nu open en bloot staan of een beetje beschut en het is dus puur om het blad voor 100% schadeloos te houden. Ik wil volle palmen, geen overlevers maar mooie gezonde palmen met veel blad. Met deze methode ben ik zeker. Afgelopen Februari heb ik dan de folie tot 10cm van de grond gewikkeld en dat was genoeg om ze er schadeloos door te krijgen terwijl ik als test Trachy's die al meerdere jaren in volle grond staan onbeschermt heb gelaten en die waren blad- en speerloos geworden met als gevolg ! Natuurlijk houd het op op een bepaalde grote. Hier een foto waar je het beter op ziet...

Afbeelding

Ik vind het een kleine moeite en ik heb 100% resultaat dus... En op een hokje meer of minder moet ik ook niet kijken hé ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 15 dec 2012 01:17

Dat ziet er degelijk uit. Daar ga je zeker de vruchten van plukken,Dimi. Goeie tip ook van die stretchfolie :thumb_up: Als je meerder lagen gebruikt en je zou hier op 1 of andere manier ruimte tussen kunnen laten, isoleert het nog is prima ook!

@Sylvan, mijn basjoo stammen heb ik dit jaar(net als vorige winter) ook in de grond gelaten. Sok van dikke noppenfolie erom (slechts 1 laag) met daarin een lichtslang. Geen enkele schade aan de stammen en in het voorjaar wel snel op tempo .
Voorgaande jaren ook is met stro gewerkt en noppenfolie, maar steeds alles tot aan de grond weg. Wellicht dat het in een zachte winter wel lukt hoor :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 dec 2012 13:20

De Phoenix canariensis is mooi bijgetrokken Dimi! Persoonlijk ben ik ook van volle palmen, in plaats van stronkies die proberen te overleven. Ben weer benieuwd naar de Parajubaea van je, ondertussen hier ook al een aardig exemplaar in pot, maar tot op heden ben ik iedere keer blij geweest hem niet te riskeren in volle grond. Echter jouw exemplaar staat er nog steeds opperbest bij.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 dec 2012 13:44

@Dimi,
Een mooie methode wat nog eigenlijk best meevalt, misschien dat ik de methode ook ga toepassen. Deze methode is misschien de eerste paar jaar goed inpakken en extra vertroetelen maar over paar jaar zijn ze goed geworteld. Een stukje zekerheid in deze tijden is belangrijker dan risico's nemen. Bedankt!

Het is voor mij ook een stukje ervaring opbouwen. Dit is de eerste keer voor de musa basjoo, welicht zullen ze het helemaal niet overleven en is het winter 2013/14 weer totaal anders. Voor mij is het een probleem dat ik niet kan verwarmen, ik zou het op een andere methode moeten gokken.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 dec 2012 14:14

OMG!!! En ik dacht dat ik een freak was wat bescherming betrefd. Als ik dit allemaal zie stijgt het schaamrood me naar de wangen :oops: :oops:
Maar waar blijven jullie in de lente/zomer met al dat gerief? Dat neemt toch enorm veel plaats in beslag om terug op te bergen. Zelf gebruik ik gewoon tuinpalen in verschillende groottes, vliesdoek, noppenfolie (de dikste met luchtbellen tot 3 cm diam. welke ik ook in de serre heb hangen), tuindraad om de korven rond de musa's te zetten en bigbags alsook een grote bash (of hoe schrijf je dat?). Isolatieplaat, piepschuimbakken, doorzichtige curverbakken en ook dik vensterglas als afdak voor bv. de Yucca's. Dit is na de winter allemaal relatief makkelijk terug op te bergen doordat het opgeplooid kan worden of gewoon weinig plaats inneemt.
Wat heb ik beschermd? Mijn musasoorten hebben allemaal een korf gevuld met mulch waarbij ik bij sommige aan de binnenzijde vliesdoek plaats maar dat is enkel omdat de mazen in de draad te groot zijn en de mulch er anders doorheen valt en over dit geheel trek ik dan een bigbag. Bij de gewone Musa basjoo snijd ik alles af tot op een metertje maar dat die stammen afvriezen interesseert me niet omdat ze bij mij uit de wortels terugkomen komen en op 1 seizoen 3.5 m halen. Mijn grootste pol heeft om die reden gewoon de korf met mulch op minder dan 1 m en dan die bach eroverheen om het vocht er uit te houden. De andere Musasoorten hebben een hogere korf en deze snijd ik maar af zo hoog als ik kan waarbij ik de afgesneden bladeren rondom de toppen van de stammen wikkel bovenop de mulchlaag en daarover komt dan nog een prop vliesdoek. De Yucca's krijgen aan 3 zijden noppenfolie welke aan de boven en onderzijde ook nog eens een spleet hebben van dik 10 cm. Deze folie had evengoed gewone plastic kunnen zijn want heeft als enig doel neerslag van de stammen af te houden. Als afdak hebben ze een glasplaat. Phoenix theophrastii heeft rond 4 palen de dikke noppenfolie en word bewaakt met een warmtelamp en thermostaat. Thritrinax campestris idem. Olijfboom enkel de noppenfolie en een warmtekabel op de grond voor de wortels. Sabal minor en Chileense varen hebben noppenfolie en als dak glasplaat en om de stammen ligt een lichtsnoer verbonden aan thermostaat. Hier dient de noppenfolie vooral om de wind tegen te houden. De curverbakken staan over de Crinums en de Zantedeschia 'White Giant'. Hedychium heeft een laagje mulch over zich en daarop ligt dan een isolatieplaat maar deze dient voornamelijk om de bodem droog te houden. Gunnera heeft een klein korfje gevuld met bladafval en dan een plaatje om het droog te houden. Musella lasiocarpa heeft een deken rondom en een bigbag eroverheen maar dit is maar een hoopvol initiatief op een zeer zachte winter want ik geef het heel weinig kans maar wilde het toch proberen. Oh ja, mijn Trachycarpus *nova* heb ik beschermd door er zo'n kleine pvc tafel over te zetten en hierrond heb ik een dubbele laag onderfolie voor laminaat gewikkeld. Deze had ik nog liggen en is een erg interessant produkt omdat water er niet doorheen kan, lucht en licht wel. Hier en daar nog een omgekeerde bloempot zoals bij mijn Russische rabarbersoorten. Alle gewone T. fortuneis moeten het kunnen redden zonder bescherming.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 15 dec 2012 17:53

@ Hitch : Een "Bash" is een dekzeil ;) (net 1 aangekocht want zou het anders ook niet geweten hebben)

@ Dimi : Amai, dat is weer dik in orde, al die huisjes in je tuin.
Ik zag deze zomer dat het wel loont om deze zo te beschermen.
Die kwamen er prachtig uit, na de harde winter vorig jaar.

Hier Mijn winterbescherming voor de basjoo ;)

Alle mogelijke bladafval, veel stro en een oud trampolinezeil (het geheel blijft droog, en toch kan het verluchten, door de kleine gaatjes in het zeil) en hierbovenop het zwembadje van mijn jongste zoon

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de palmen (trachycarpus en wagnerianus)
Enkel Vliesdoek rond de stam en de bladeren samengebonden. Als afdakje Wat noppenfolie boven hun hoofd aan 2 palen bevestigd.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 dec 2012 19:52

@Jean-Marie,
Ja inderdaad, een vergelijkbare methode gebruik ik ook bij de basjoo. Alleen dan niet met een zwembad maar specikuip met verluchting.

Deze methode vond ik op Barteljo.nl voor een winterbescherming van een heel mooi exemplaar van de Jubaea chilensis. Deze staat in Weert.
Afbeelding
©Barteljo.nl
s.janssen

284 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming