door draco op 17 dec 2012 01:48
Leuk dat je Blechnum brasiliense hebt staan Eduard. Ik had de ervaring dat dit niet bepaald een makkelijk te handhaven soort is, althans uitgaande van jonge planten. Ik heb ook wel importplanten met stam gehad, maar die liepen niet zo mooi rood uit. Dryopteris erythrosora is een van mijn favorieten, niet alleen vanwege de fraaie rode kleur maar ook omdat deze meestal wintergroen blijft. Zo mogelijk nog uitbundiger rood is 't nieuwe loof van Dryopteris lepidopoda die wel iets gevoeliger is.
Ook al is de vraag van Hitch (Michael) inmiddels al opgelost, noem ik toch nog een paar andere rooduitlopende varensoorten zoals Woodwardia unigemmata, Blechnum wattsii en het geslacht Doodia waarvan met name D. australis (vermoedelijke soort) afkomstig uit Tasmanië (import Gardenpalms) bijzonder fel purperrood uitloopt. Of de laatste winterhard is heb ik nog niet uitgeprobeerd. Doodia media in de tuin heeft de afgelopen winter onder de sneeuwlaag overleefd.
Laatst bijgewerkt door
draco op 17 dec 2012 13:11, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"