Hierdoor kan ik, de groei (wortels) goed in de gaten houden, alsook hoe de vochtigheid in het midden van een pot (normaal plastic kweekpotje) is.
Als mensen dus vele uitplanten (reeds gekiemd zaad) naar een opkweekpotje, zet dan een aantal zaailingen in een plastic flesje, zoals op de foto te zien is. Zo kan je namelijk heel goed checken, wanneer de plant water nodig heeft, of teveel aan wortels heeft en dient te worden omgepot.
Ik weet het is een peilmiddel, omdat het flesje dunner is dan een normaal opkweekpotje. Maar het is wel een zeer goed hulpmiddel, ik heb vele gezaaid en op deze manier een deel van die zaailingen dus in een flesje gedaan om te peilen. "Controlle potjes" noem ik het maar!
Dus stel je hebt 100 zaailingen, zet dan 10 % in een flesje, dan heb je goed beeld hoe het vordert.
Beste forum vrienden, doe hier je voordeel mee. Dan kan je lekker kijken hoe het groeit, want dat vinden we leuk en willen het liefst alles zo perfect mogelijk volgen.
Voor de echte "die hard's" onder ons, kan je ook een logboekje bijhouden en om de week een foto maken, wat je misschien kan gebruiken als referentie voor de komende zaaijaren.
Op het palmvrienden forum, kan dat ook natuurlijk gedeeld worden.
Ik heb 2 Phoenix dactylifera genomen, maar het kunnen ook andere soorten zijn.
Doe er uw voordeel mee.
Groet
Ed

ps ik zal over een maand, weer foto's van de "controlle potjes" maken, dan zien we de vorderingen.
Zie ook een foto van een zaailing Ph. dactylifera in een 2 liter pot.