Mijn bloeiende brugmansias

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Mijn bloeiende brugmansias

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 16:03

LANGENBUSHER GARTEN (LBG)
Een forse brugmansia met heel mooie waxy bloemen die weinig geuren. De plant draagt een raadsel met zich mee: de kweker (Langenberg) wil nl. niet bekend maken uit welke kruising deze LBG is voortgekomen. De bloemen kunnen in hun laatste fase oranjekleurig worden. Het is even een trendy plant geweest: iedereen wilde hem hebben. Maar gelukkig worden nu steeds vaker ook de andere brugmansias ontdekt.
Het aanvankelijke grote enthousiasme van kwekers om de plant in hun kweekprogramma voor nieuwe soorten op te nemen is ook wat verminderd omdat gebleken is dat hij als pollen-leverancier veelvuldig zorgt voor witte nakomelingen en als ontvanger van de pollen moeilijk pollen accepteert.

LBG2-800.jpg
LBG2-800.jpg (47.37 KiB) 5219 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor jimbo op 23 dec 2012 11:37

vital1 schreef:MON AMOUR DE MAREUIL
Heeft hele mooie grote, tweekleurige roze bloemen. Geurt niet. Is wel een plant voor de lief-hebber want hij bloeit niet de gehele zomer. Hij heeft ook de neiging om rechte, heel lange stammen/stengels te maken. Als je niets doet kan hij 1, een paar meter lange stam maken waar hij dan een Y maakt en in de breedte gaat vertakken. Op zich wel mooi als de bloemen er aan hangen, als je dan naar boven kijkt zie je de prachtige bloem zoals op onderstaande foto. Het is beslist niet zeker dat de plant het eerste jaar bloeit, hangt m.n. van het weer af.
Als je geduld hebt en geen constante bloei verwacht is het een mooie brugmansia.

MonAmouredeMareuil-800.jpg

Dit is zeker de moeite om geduld te hebben... geduld is een mooie....Niet voor niets dat deze " Mon Amour De Mareuil noemt! Knap werk!! :applaus:
jimbo

0 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 23 dec 2012 20:57

Even een vraagje: zijn warme bruggen Brugmansia's die in de winter wat warmer moeten staan? Ik heb altijd aangenomen dat alle Brugmansia's in de winter koel mogen staan.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 24 dec 2012 09:06

Ik zal eens wat voorbeelden van koude bruggen laten zien. Let op vorm en kleur van de bloemen, vorm blad. Deze zijn anders dan die van de warme bruggen:

Mystic Fire
Mystic Fire - 600.JPG
Mystic Fire - 600.JPG (165.36 KiB) 5179 keer bekeken

Pink Ice
Pink Ice - 600.JPG
Pink Ice - 600.JPG (173.06 KiB) 5179 keer bekeken

Wildfire
Wildfire 1-640.JPG
Wildfire 1-640.JPG (255.3 KiB) 5179 keer bekeken

Warme bruggen kunnen inderdaad op een koele plaats, in het donker en zonder blad overwinteren.
Koude bruggen moeten altijd in het licht staan met het blad aan de plant. Van te veel water gaat een koude brug dood.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 25 dec 2012 12:04

Dank! Dat is duidelijk. Nooit geweten dat de B. sanguinea dus licht moet overwinteren. Maar waar komt die naam 'koude' / 'warme' dan vandaan?

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 25 dec 2012 12:12

Ik zou het niet weten. Misschien komt "koude" van de plaatsen waar ze oorspronkelijk vandaan komen: de (hooggebergtes) in Zuid-Amerika?
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 dec 2012 12:46

Hey Tinneke,

Je ziet me niet vaak in jou topic's over de bruggen maar ik lees wel geregelt mee. Wil je toch al bedanken voor de geweldige aanwinst op ons forum dat jij brengt omtrend bruggen hoor !! :thai: We leren veel van je en je bent erg behulpzaam en informatief :thumb_up: Het is door jouw dat ik ook meer intresse krijg in verschillende bruggen. De koude bruggen vind ik wel mooi maar de behandeling daarvan spreekt me niet erg aan, heb ook niet de mogelijkheid om deze swinters iets warmer, lichtvol en met blad te laten overwinteren dus de koude bruggen probeer ik te mijden. Echter vind ik die sanguinea e.d. die nu verdeeld word onder jullie wel erg mooi. Is er geen warme soort met zo'n dieprode bloemen Tinneke ? Vorig jaar had ik trouwens nog bij jou stekjes gekocht, daarvan zijn de twee belangrijkste gelukkig overgebleven, een variegated en de ander ben ik de naam kwijt. Het was een speciale en dacht dat er Phoenix in de naam kwam, weet nog dat je zei dat deze de grootste witte kelken geeft van alle soorten ? Is afgelopen jaar 2 meter geworden maar de bloei heb ik niet gezien, bloemen kwamen erg laat in November pas en zijn niet meer kunnen volgroeien door de vorst. Beide staan nu kaal op de zolder en zijn lichtjes terug al aan het schieten :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 25 dec 2012 17:06

Dank voor je lieve woorden Waterboyke. Ik help jullie graag en eerdaags ga ik kennis bij jullie "kapen" inzake planten waar ik weinig van af weet.

De stekken van begin dit jaar:
De bontbladige is de Katrin Bonte, die bloeit met grote enkele roze, niet geurende bloemen. Deze plant zit nog in mijn collectie.
De andere is volgens mij de Super Nova, bloeit met grote witte, geurende kelken. De geur viel mij tegen, ik heb de moederplant niet overwintert. Op mijn zoektocht naar een stek geurende witte brug ben ik een nieuw ras tegengekomen: de Margaret. Qua geur-intensiteit is die heel hoog, gelijk aan de gele Charles Grimaldi en de gele aurea. Hij geur beter dan de New Orleans Lady (NOL) die m.n. in Amerika erg tendy is. Hij is daar zelfs uitverkozen tot brug van het jaar. De Margaret heeft een enkele bloem:
Margaret.jpg
Margaret.jpg (66.95 KiB) 5149 keer bekeken

Hij begint wit en verkleurt naar beige:
Margaret 2.jpg
Margaret 2.jpg (66.67 KiB) 5149 keer bekeken

Ik kweek er momenteel diverse planten van op.

Wat betreft rood: daar kom ik later op terug.

2012 was een slecht brugmansiajaar. Het voorjaar en de zomer waren te koud en nat. Toen het weer beter werd was de resterende tijd soms te kort om de planten voluit tot bloei te laten komen. Veel planten gingen nog volop in de knop de winter in.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 25 dec 2012 17:17

Wat betreft een rood-kleurige warme brugmansia:
Hier wordt al heel lang op gekweekt en een echt rode brugmansia is er nog niet. Er zijn er wel heel diep roze die later in het seizoen steeds meer naar rood verkleuren. Bijvoorbeeld de enkelbloemige Madame Bouvarie of de dubbele Bergkonigin. Maar net als zovele roze brugmansias hebben die praktisch geen geur.

Bij deze kleur heb ik twee nieuwe rassen in opkweek genomen:

Joe's Girl:
Joe's Girl.jpg
Joe's Girl.jpg (58.07 KiB) 5149 keer bekeken

met een hele mooie enkelvoudige bloem die stevig van kleur is

en (vind ik zelf de mooiste) de Aries:
Aries1.jpg
Aries1.jpg (38.23 KiB) 5149 keer bekeken

Aries2.jpg
Aries2.jpg (67.61 KiB) 5149 keer bekeken

Een dubbele roze die sterk geurt. Hiervan heb ik drie planten in opkweek.

Deze soorten zul je voorlopig nog niet in Europa tegenkomen (behoudens bij een heel klein select groepje). Ik hoop oprecht dat de kweek bij mij lukt en dat deze mooie bruggen op veel grotere schaal in Europa beschikbaar komen.
In de loop van 2013 kom ik hier zondermeer op terug.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 25 dec 2012 18:47

De "Aries" 8-) Knappe soort :thumb_up: .
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten