triestige pla... palm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: triestige pla... palm

Berichtdoor Benneke op 29 dec 2012 23:03

Bij mn maat stond de palm eerst in het midden van de living maar door reorganisatie heeft hij zijn plaats moeten afgeven en stond hij uiteindelijk voor het raam, hij stond toen echt prachtig, was er jaloers op. Ik heb gezien dat hij nog een broertje had maar die heeft t begeven :(

Ik heb de palm buiten geknipt en heb m afgeblazen, het was toevallig ook aan het regenen geweest dus heb m even laten staan ( niet dat de pot kletsnat is natuurlijk) ik geloof erin dat dit ook een stimulans kan geven.

Hier volgen nog enkele foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Hij staat nu in de veranda bij ons, dus hij heeft een pak meer licht nu plus is het daar ook warm
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Rob op 29 dec 2012 23:25

Met deze laatste foto van in de pot is wel duidelijk wat eraan schort...
Deze palm heeft beetje liefde nodig maar vooral een nieuwe potgrond. Als je hem een kans wilt geven dan zou ik hem in ieder geval verpotten.
Die bonken die er nu in liggen nemen nauwelijks water op, van een gezonde wortelkluit kan zo nooit sprake zijn, en dan is ie idd ten dode opgeschreven.

Succes, hopelijk gaat ie het redden.
Je kunt altijd nog een nieuwe kopen, ik vind het wel wat nobels hebben een palm te redden :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 30 dec 2012 00:31

Rob schreef:Je kunt altijd nog een nieuwe kopen, ik vind het wel wat nobels hebben een palm te redden :thumb_up:

Dat is net de bedoeling, en dat maakte de hobby een extra steentje sterker, mocht iemand ooit hetzelfde probleem hebben dan kan die persoon ook overwegen om een palm te redden.

Morgen ga ik naar de plantenzaak enkele zakken potgrond halen. Vandaag hadden ze er geen :?
Morgen volgen er nog foto's, maar eerst eens een keer uitslapen he :D

Ik ga in de potgrond bloed en beendermeel toevoegen, die palm gaat niet weten wat m overkomt :lol:
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Rico op 30 dec 2012 11:06

Ik heb er niet zo heel veel verstand van en bij mij doet geen enkele plant het echt goed hier in huis dus hecht niet al te veel waarde aan mijn mening ;) Maar...

Meestal zit er in potgrond ook al voeding. Dit staat tenminste op de zakken die ik koop. Als je dan ook nog eens extra voeding toe voegt, ben je dan niet bang dat het hem allemaal net een beetje te veel gaat worden?
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 30 dec 2012 11:56

Rico schreef:
Meestal zit er in potgrond ook al voeding. Dit staat tenminste op de zakken die ik koop. Als je dan ook nog eens extra voeding toe voegt, ben je dan niet bang dat het hem allemaal net een beetje te veel gaat worden?

Daarnaast is het toch ook niet het moment om palmen voeding te geven. Ik doe dat eigenlijk nooit in de winter bij mijn kuipplanten.
Het feit dat er wordt gesproken over langzaam vrijkomende organische meststoffen zoals bloed en beenderenmeel maakt het minder schadelijk.
Het is echter beter om een herstellende palm niet te vertroetelen met mest en veel water. Juist redelijk droog, geen mest en veel geduld geven deze palm nog een kans.

Natuurlijk wel even overpoten in verse potgrond want de gortdroge blokken waar hij nu in staat lijkt me ook niet bevordelijk.

Succes ermee !

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 dec 2012 12:23

Dat lijkt me toch ook de keystone in zijn eventuele redding hoor. Maken dat die gezond en wel in nieuwe potgrond staat en 'm dan rustig wat laten bekomen. Mest zou ik nu toch ook niet gaan toevoegen, in welke vorm dan ook. Neem idd wel zeker potgrond met toegevoegde meststof. Deze is vrij miniem maar toch een goede basis. Op de foto lijkt de palm echt letterlijk uitgedroogt dus ik zou wanneer je hem verpot die kluit zelfs even voorzichtig durven afspoelen met lauw water om die wortels even te stimuleren. Normaal gezien gaat je nieuwe potgrond vochtig moeten zijn als je die aanbrengt dus daar zou ik geen water aan toevoegen de eerste 2 weken.
Veel suc6!
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 dec 2012 12:24

Ik zou eerst maar eens kijken hoe de wortels van deze roebelenii er aan toe zijn. Dat kan je misschien de moeite van het verpotten besparen. Als de wortels verdroogd of verrot zijn, is een hersteloperatie weinig kansrijk bij zo'n verzwakte plant en kun je beter met een nieuw exemplaar beginnen. Palmen met een slecht wortelstelsel groeien weliswaar niet meer, maar het duurt soms eindeloos voor ze definitief de geest geven. Ik heb een grote Phoenix canariensis waarbij ik 4 jaar geleden wortelsnoei heb toegepast. Sindsdien blijft herstelgroei achterwege en verliest de palm langzaam blad voor blad. In dit tempo kan het nog jaren duren voordat de plant definitief ter ziele is. Om het zieltogen te versnellen, laat ik de palm deze winter buiten staan. Maar zelfs na een eerste nachtvorst van -9°C geen deze Phoenix geen krimp. Als de winter zo voortkabbelt, zit ik er minstens nog een jaar mee opgescheept.
Een grote Chamaerops is ondertussen dringend toe aan de grote kuip van de Phoenix.
Bijlagen
Phoenix.jpg
Phoenix.jpg (180.95 KiB) 3445 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 30 dec 2012 19:07

Vandaag naar de plantenzaak geweest en heb 200 liter potgrond gaan halen. Heb nog wat op te zetten met de tijd.

Ik heb de plant buitengezet en dan die bonken erafgehaald, was niet simpel. Het waren bakstenen zeg :shock:

Heb mn best gedaan om de wortels niet te beschadigen en dat viel vrij goed mee. Heb in totaal 100 liter potgrond moeten gebruiken voor de palm. Ik heb een handvol beendermeel toegevoegd.
De wortels waren vanonder een beetje vochtig en heb er een pier in gevonden :lol:

Afbeelding

Even binnenzetten.... ik dacht dat ik een pamper moest gebruiken :lol:
Had nog een steekwagen in de garage staan dus fluitje van een cent.
Afbeelding
Nu is het aan hem. Verder kan ik niets meer doen 8-)
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 30 dec 2012 21:22

draco schreef:Ik zou eerst maar eens kijken hoe de wortels van deze roebelenii er aan toe zijn. Dat kan je misschien de moeite van het verpotten besparen. Als de wortels verdroogd of verrot zijn, is een hersteloperatie weinig kansrijk bij zo'n verzwakte plant en kun je beter met een nieuw exemplaar beginnen. Palmen met een slecht wortelstelsel groeien weliswaar niet meer, maar het duurt soms eindeloos voor ze definitief de geest geven. Ik heb een grote Phoenix canariensis waarbij ik 4 jaar geleden wortelsnoei heb toegepast. Sindsdien blijft herstelgroei achterwege en verliest de palm langzaam blad voor blad. In dit tempo kan het nog jaren duren voordat de plant definitief ter ziele is. Om het zieltogen te versnellen, laat ik de palm deze winter buiten staan. Maar zelfs na een eerste nachtvorst van -9°C geen deze Phoenix geen krimp. Als de winter zo voortkabbelt, zit ik er minstens nog een jaar mee opgescheept.
Een grote Chamaerops is ondertussen dringend toe aan de grote kuip van de Phoenix.

Wel draco, de bovenste wortels waren wel droog moet ik zeggen maar onderaan de kuip waren ze nog zeer goed vochtig zonder schimmel.
Bedankt voor je raad.
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 30 dec 2012 21:25

Hitch schreef:Dat lijkt me toch ook de keystone in zijn eventuele redding hoor. Maken dat die gezond en wel in nieuwe potgrond staat en 'm dan rustig wat laten bekomen. Mest zou ik nu toch ook niet gaan toevoegen, in welke vorm dan ook. Neem idd wel zeker potgrond met toegevoegde meststof. Deze is vrij miniem maar toch een goede basis. Op de foto lijkt de palm echt letterlijk uitgedroogt dus ik zou wanneer je hem verpot die kluit zelfs even voorzichtig durven afspoelen met lauw water om die wortels even te stimuleren. Normaal gezien gaat je nieuwe potgrond vochtig moeten zijn als je die aanbrengt dus daar zou ik geen water aan toevoegen de eerste 2 weken.
Veel suc6!

Hoi Hitch, ik heb toch een klein beetje kracht toegevoegd, namelijk beendermeel. 1 handvol op 100 liter. Inderdaad potgrond is vochtig dus dat moet t wel doen. Bedankt :thumb_up:
Benneke

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?