Bruine bladeren en toppen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bruine bladeren en toppen

Berichtdoor pjotr op 03 jan 2013 16:07

Hallo palmvrienden,

Ik heb een aantal palmen en exotische planten in mijn kamer en allemaal vertonen ze dode bladpunten. De ene plant wat meer dan de andere. Soms hebben zelfs de nieuwe bladeren direct al bruine punten. Ik heb geen een plant zonder bruine punten. Is dit normaal? Het is niet zo erg allemaal, maar nu ook mijn Washingtonia Filifera-zaailingen al dode bladpunten krijgen, begint het me zorgen te baren. Wat doe ik verkeerd?
Volgens mij krijgen al mijn planten en palmen voldoende water. Ik geef ze eens per week een goede scheut, bij warm weer wat vaker. Het is wel droge lucht hier.

Hier wat foto's:
Afbeelding
Yucca

Afbeelding
Calathea

Afbeelding
Ehm, hoe heet deze rakker ook alweer?

Afbeelding
Washingtonia (zaailing)

Afbeelding
Howea Forsteriana
pjotr

1 bedankjes

Re: Bruine bladeren en toppen

Berichtdoor hent v op 03 jan 2013 21:11

Hoi

is toch wel normaal voor de tijd van het jaar in een woonkamer.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 jan 2013 21:22

Komt door mengeling van te weinig dag licht en misschien te veel water voor deze tijd van het jaar. In de winter moet het watergift drastich naar beneden, maar ik blijf dit ook moeilijk vinden. Sommige planten komen van buiten en zijn nog vrij vochtig (de kluit dan) en dan houd je dit niet tegen.

Zorg dat de planten te veel water hebben om te verdrogen, maar te weinig om te groeien.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 jan 2013 02:38

We willen graag perfecte planten, maar die kom je in de natuur ook niet tegen. Dit 'probleem', ik ben het met Hent eens, is inherent aan het houden van planten binnenshuis. Wat vaker de planten nevelen waardoor de luchtvochtigheid verbetert. Met de watergift heeft het volgens mij weinig van doen, al is het beter om een potplant indien nodig ruim te gieten of te dompelen, dan om elke dag een beetje water te geven. Als de aarde tussendoor voldoende is opgedroogd, licht van kleur is en droog aanvoelt, is het tijd voor de volgende watergift. In de tussenperiode kan lucht in de aarde tot de wortels doordringen. Als bij het gieten dan lucht opborrelt is dat een goed teken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor pjotr op 06 jan 2013 01:04

Ok, bedankt voor de reacties! Misschien ben ik te veeleisend :) . Ik zal het water geven in de gaten houden, draco. In de natuur krijgt een plant inderdaad ook niet netjes om de week water in gelijke hoeveelheden...
pjotr

1 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 08 jan 2013 21:16

Pjotr, die rakker heet:

Dracaena Marginata

Groet
Ed ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor pjotr op 09 jan 2013 22:19

Ok, bedankt!
pjotr

1 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 11 jan 2013 15:59

Hallo,

Wie van de drie (spel) :D

Welke Dracaena marginata ?

Dracaena marginata
Dracaena marginata 'Magenta'
Dracaena marginata 'Tricolor'

Wil de echte Dracaena (op)staan (grapje) :lol: :lol:

m.v.g.
Hans :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?