De mysterieuze Maretak.

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: De mysterieuze Maretak.

Berichtdoor ramon van weezep op 09 jan 2013 21:17

ik zal binnenkort even foto's maken ook probeer ik een foto van de kiemlingen te maken als ik ze erop krijg.

een bes kan je gewoon uitsmeren, het hoeft niet door de maag van de vogel.

het is van uiterst belang dat je ze gelijk uitsmeert, anders neemt de kiemkracht snel af.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 09 jan 2013 22:10

Hier alvast een foto. De yucca heb ik er bij op gezet om te laten zien dat het bij mij thuis is

Afbeelding
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 10 jan 2013 14:01

Een maretak is een halfparasiet,door zijn groene bladeren (chlorophyl) maakt hij zijn eigen suikers (fotosynthese),de wortels gebruikt hij alleen voor de stevigheid en voor opgeloste voedingsstoffen,anorganische stoffen,mineralen en water via zijn gastheer op te nemen,zonder deze schade toe te brengen. :fluiten:

m.v.g.
hans :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor GeL op 10 jan 2013 14:30

jos944 schreef:ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij moeten zaden van de maretak eerst een maag darmkanaal passeren willen ze kunnen kiemen.

Maw... voer ze een merel en van de vogelpoep op :-)

Moet dat een vogel zijn? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :fluiten:
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 10 jan 2013 14:39

Normaal gesproken wel.Het verteringsstelsel van een vogel is korter dan van andere dieren,zodoende krijgen de verteringssappen geen kans om het zaad op te lossen. :fluiten:

m.v.g.
Hans :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor shusui op 10 jan 2013 15:24

Viscum album komt vrij algemeen voor hier in de buurt. De mooiste populatie die ik ken is rond het Kasteel van Alden Biesen, daar zijn veel grote eiken en populieren die echt vol hangen, en ook in de oude fruitboomgaarden zie je er hier en daar.

Een tijd terug vond ik deze op internet : Loranthus europaeus
Iemand hier ervaring mee / al in het echt gezien ?
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 10 jan 2013 15:48

Volgens de documentatie die ik op het net heb kunnen vinden is het niet nodig om voor ontkieming door het maag/darmkanaal van een vogel te gaan. De maretak van Ramon is hiervan het levende bewijs! (Mooie foto trouwens maar ik zie die Yucca niet hoor)
De vogels zijn gek op het witte besje, maar omdat de inhoud van de besjes erg kleeft vegen ze vervolgens hun snavel af aan de takken van de gastheer. Met als gevolg dat het zaadje aan te boom vastkleeft.

Ook schijnt een maretak op een eik zeer uitzonderlijk te zijn. Wel wordt gesproken over fruitbomen, populieren en zelfs dennen.

Groet, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor GeL op 10 jan 2013 16:39

Ik zaai regelmatig van die zaden die door een maag/darmkanaal van dieren moeten gaan. Het is net omwille van dat feit dat ik een tijd geleden een fles verdund zwavelzuur heb gekocht, uitstekende vervanger ! Het is natuurlijk wel opletten geblazen :fluiten:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 10 jan 2013 17:26

Kijk eens voor meer informatie op; http://www.AnneTannes Tuin.be.Hierop staat een complete beschrijving over de teelt,onderhoud,op welke bomen hij groeit,werkzame stoffen,geschiedenis enz.Zeer informatief en leerzaam.

m.v.g.
Hans :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 10 jan 2013 22:57

je ziet ze op veel soorten bomen maar veel al de bovengenoemde soorten.

in de alpen komen ze grotendeels alleen op dennen voor, dit betreft een ander soort maretak als we hier hennen.

ik weet niet of het onderstaande in dit bericht geplaatst kan worden maar ik hoop aankomend voorjaar maretakken op bomen te kunnen aanbieden voor een leuke prijs.
het zijn kleine maretakken van enkele jaren oud of vrucht bomen en inheemse bomen.

mocht je interesse hebben dan kan ik je de soorten noemen met een prijs indicatie.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken