Maar hoe zijn die onbeschermde trachy's gekweekt, moet je je dan zelf afvragen. Waarom staan ze en komen ze onbeschermd de winter door. Ik heb ze nu ook onbeschermd staan en zelfs verleden jaar ook. Ik maak mij nooit zorgen, ik pak ze nooit in, die palmen moeten tegen -18gr C kunnen zonder in te pakken, 4 grote Trachycarpus wagnerianussen, nooit ingepakt. Aan de voorkant een fortunei van 5 meter, waar zaad aan groeit, dat zaad heb ik afgelopen november gezaaid, zie topic's:
viewtopic.php?f=35&t=9847viewtopic.php?f=45&t=9779Die palm is altijd onbeschermd geweest, de zaailingen komen nu ook uit.
Je moet je afvragen waar je Trachycarpus dan vandaan komt! Uit Spanje of andere warme streken (import), die zul je dan altijd moeten blijven beschermen, die moederpalmen hebben namelijk daar zaad gemaakt en zijn de zaailingen daar groot gebracht (lees: warmere winters).
Dus Henno, waar komt je palm vandaan? Tuincentrum, import??
Ik denk dat er heel veel mensen, impulsieve aankopen doen, kijken naar de prijs en de plant ligt in de auto. Maar ze zoeken of struinen het internet niet af voor informatie, tips etc etc. Dus ga niet over 1 nacht ijs als je beginner bent. Koop liever palmen bij een hobbykweker en vraag waar dat zaad vandaan komt, wat voor kwaliteit het is etc. Vragen en nog eens vragen. Die hobbykweker (zoals ik zelf) doet het met liefde, het tuincentrum doet het voor de poen. Die denken, laat maar dood gaan, komen ze vanzelf een nieuwe halen. Dat is dus het verschil tussen inpakken en niet beschermen!