winter in aantocht ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winter in aantocht ?

Berichtdoor Rob op 20 jan 2013 11:47

helemaal juist, met een klein verschil: de wind.
Vandaag waait het behoorlijkterwijl de werkelije temp maar een paar graden beneden nul is. Het voelt echter - ook voor planten - aanzienlijk kouder en bevriezing gaat sneller

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 20 jan 2013 14:00

Mij Trachy is lichtelijk beschermd
Alleen vliesdoek om de stam en met de ergste kou een dubbele sok over de groeispeer
Op de bodem wat isolatie platen
Toch gaat het blad wat hangen nou
Moet ik me zorgen gaan maken ?
Bijlagen
DSC01804.JPG
DSC01804.JPG (212.56 KiB) 3534 keer bekeken
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor henno op 20 jan 2013 14:54

Remy lijkt me dat jouwn palm er wel goed uitkomt met zoveel bescherming, ik ben wel benieuwd in hoe die uit de winter komt. Ik heb enkel fleechedoek wel een aantal lagen en dan zowel stam als blad ingepakt, geen idee hoe die de winter uitkomt...

Ikzelf wil geen lichtslangen of warmte kabels gebruiken, ergens lijkt het me ook overbodig aangezien je ook veel verhalen leest over onbeschermde trachy's die er goed uit komen..
Maargoed is ook maar mijn eerste jaar met palmen dus dit zal voor mij een goed leerjaar zijn aangezien het wel extreem lang goed koud is in vergelijking met andere jaren..
henno

9 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 20 jan 2013 15:18

Maar hoe zijn die onbeschermde trachy's gekweekt, moet je je dan zelf afvragen. Waarom staan ze en komen ze onbeschermd de winter door. Ik heb ze nu ook onbeschermd staan en zelfs verleden jaar ook. Ik maak mij nooit zorgen, ik pak ze nooit in, die palmen moeten tegen -18gr C kunnen zonder in te pakken, 4 grote Trachycarpus wagnerianussen, nooit ingepakt. Aan de voorkant een fortunei van 5 meter, waar zaad aan groeit, dat zaad heb ik afgelopen november gezaaid, zie topic's:

viewtopic.php?f=35&t=9847
viewtopic.php?f=45&t=9779

Die palm is altijd onbeschermd geweest, de zaailingen komen nu ook uit.
Je moet je afvragen waar je Trachycarpus dan vandaan komt! Uit Spanje of andere warme streken (import), die zul je dan altijd moeten blijven beschermen, die moederpalmen hebben namelijk daar zaad gemaakt en zijn de zaailingen daar groot gebracht (lees: warmere winters).

Dus Henno, waar komt je palm vandaan? Tuincentrum, import??

Ik denk dat er heel veel mensen, impulsieve aankopen doen, kijken naar de prijs en de plant ligt in de auto. Maar ze zoeken of struinen het internet niet af voor informatie, tips etc etc. Dus ga niet over 1 nacht ijs als je beginner bent. Koop liever palmen bij een hobbykweker en vraag waar dat zaad vandaan komt, wat voor kwaliteit het is etc. Vragen en nog eens vragen. Die hobbykweker (zoals ik zelf) doet het met liefde, het tuincentrum doet het voor de poen. Die denken, laat maar dood gaan, komen ze vanzelf een nieuwe halen. Dat is dus het verschil tussen inpakken en niet beschermen! ;)
Laatst bijgewerkt door Ed's Palmenfarm op 20 jan 2013 15:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 20 jan 2013 15:19

Die andere twee achteraan zijn Yuccas Rostratas
Die hebben vliesdoek en een warmte kabel
Dat gaat prima
Bij de Trachy is dat niet nodig wel een beetje bescherming natuurlijk
Vorig jaar is het hier zeker min 18 geweest
Toen heb ik de hele palm met vliesdoek gedaan als een jas
Dat doe ik dus nooit meer
De bladeren waren volledig dor
Hij kwam er net doorheen ik denk te weinig ventilatie !
Toch geluk gehad
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 20 jan 2013 15:30

Ruud, dorre bladeren, dat komt door verstikking, te vochtig en warm.

Dat komt uiteindelijk weer goed, maar het moet wel goed luchtig blijven en geen condensvorming in de vliesdoek. Het beste is om overdag niets te doen en in de avond
"de jas" dicht en bij extreme kou de lichtslang aan, maar stel het heel lang uit.

Nogmaals kou is niet de boosdoener, vocht (condens) en water is wel de boosdoener.
Als je de palm al in oktober afgelopen jaar droog had gehouden (plastic op de grond rondom de stam, en een afdakje erboven (paraplu of iets anders), had je nu niet zoveel moeten beschermen. Kou maakt de palm niet dood, wel in combinatie met water en vorst.

Succes met je palm, houdt hem droog, dat is het belangrijkste.

Je hebt immers nu die palm, dus je moet wel even opletten en werken. De palm doet nu helemaal niets. Je moet hem dan ook een handje helpen. :happy_thai:
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor Remy op 20 jan 2013 17:21

Ik zie wel wat het wordt. Feit is wel dat de grootste fortunei centraal als blikvanger aan het terrasgedeelte moet dienen en ieder jaar een kale palm vind ik toch wat minder. Misschien is het inderdaad te overwegen om een Nederlands gekweekt exemplaar aan te schaffen, maar dat zie ik in maart/ april wel.

Verder snap ik dat het in de bescherming net zo koud wordt als er buiten maar daarvoor heb ik de bescherming ook niet aangebracht. Onder optimale omstandigheden zou een fortunei -15 tot -18 aan moeten kunnen. De bescherming is er dus voor om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te houden, dus droog en windvrij. Als ik dan zie, dat bij continue vorst en 1 keer -9,3 snachts, al zo veel schade ontstaat voel ik me toch wel een beetje genaaid. Want overal staat vrolijk -18 op de labels.

Als leek in palmenland heb ik me vorig jaar goed laten informeren, veel zoekwerk gedaan, winterbescherming, voeding en optimale grond aangeschaft. In mijn ogen niets aan toeval overgelaten. Maar wist ik veel dat veel geïmporteerde exemplaren zoveel zwakker zouden zijn; palm is een palm toch ;) Mocht ik volgend jaar weer nieuwe trachy's aanschaffen dan ga ik niet meer voor goedkoop, maar voor exemplaren die bekend zijn met het fenomeen winter! No hard feelings verder, want zo snel laat ik me niet uit het veld slaan!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 jan 2013 17:41

Ik heb daar toch mijn twijfels over hoor over die verhalen van afharden en zaden die hier gewonnen zijn die sterkere planten zouden opleveren. Ik heb een T. fortunei met 1.3 m stam die uit Marokko of Turkije kwam (weet het niet juist meer) samen aangeplant met 2 andere T. fortuneis elk met 1 m stam welke hier in België waren opgekweekt vanaf zaad. Allen kregen ze in het jaar van aanplant die winter -22°C over zich heen met 16 ijsdagen. Allen waren ze hun kroon kwijt met dat verschil dat de 2 exemplaren uit België kernrot hadden en deze uit het buitenland behield zijn speer en vormde een nieuwe kroon in de volgende zomer. Na uiteindelijk zelfs moeten inzagen kwamen ook de andere 2 exemplaren er terug door en ook zij vormden een nieuwe kruin. Zo'n nieuwe kruin na inzagen is altijd veel gevoeliger en kwetsbaarder heb ik ondervonden en natuurlijk kregen we de winter daarop -20°C te verduren en een 11 tal ijsdagen op rij. De buitenlandse palm had enkele verdroogde bladeren toen de zomer aanving maar de 2 hier opgekweekte exemplaren waren beiden morsdood.
Ik kan echt moeilijk geloven dat je een plant (eender welke soort) kunt afharden. Zijn vorstbestendigheid zit gewoon in zijn genen en zoals je dat bij alles hebt zullen er ook altijd wel zwakkere en wat sterkere exemplaren zijn.
Zelf heb ik eens 64 zaailingen uitgeplant in de volle grond. Nooit beschermd en daar schieten er nu op 7 jaar tijd nog 24 van over. Elk jaar vallen er een paar uit. Van die overgebleven 24 stuks heb ik er vorige lente 17 verplant verspreid over de tuin en ik maak me geen illusies dat die allemaal de winter gaan overleven.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 20 jan 2013 17:50

Ruud schreef:Die andere twee achteraan zijn Yuccas Rostratas
Die hebben vliesdoek en een warmte kabel
Dat gaat prima
Bij de Trachy is dat niet nodig

bij een yucca rostrata ook niet ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 20 jan 2013 17:55

Hitch schreef: Ik kan echt moeilijk geloven dat je een plant (eender welke soort) kunt afharden. Zijn vorstbestendigheid zit gewoon in zijn genen en zoals je dat bij alles hebt zullen er ook altijd wel zwakkere en wat sterkere exemplaren zijn.

zo denk ik er ook over, een volledige evolutie binnen 1 generatie lijkt me erg optimistisch :D
Ivan

65 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming