door Rob op 21 jan 2013 01:17
draco schreef:'Arborescent' is bijvoorbeeld bij Chamaerops een variant die geen uitlopers maakt. Wat ik me bij Chamaedorea radicalis daarbij moet voorstellen, een snellere opgaande groei wellicht? Misschien dient het de verkoper alleen om meer op te vallen.

Ik heb zelf een tamelijk oude radicalis die prima voldoet als kuipplant en regelmatig bloeit. De groei is niet bijzonder snel met gemiddeld 2 bladeren per seizoen waarbij het aantal nette bladeren beperkt blijft tot 3 à 4 stuks. Van stamvorming is nauwelijks sprake. Ik ben er zuinig op dus gaat de palm voor de vorst naar binnen. Een poos geleden kwam ik ook nog wel de koudebestendige soort rigida tegen of was deze misschien fout benaamd en werd daarmee de radicalis of een andere soort aangeduid? Volgens de beschrijving van Chamaedorea radicalis in Donald Hodel's standaardwerk over dit genus, groeit deze soort ofwel schijnbaar stamloos danwel wordt een stam gevormd van 3 - 4 m. Gesteld wordt dat deze palm 5 - 7 (°C) vorst verdraagt zonder bladschade. Een verwarmd tentje eroverheen hoeft in ieder geval niet groot te zijn.
Ik geloof wel dat deze var inmiddels officieel erkent is.
Andere varianten groeien overigens beduidend harder dan de C. radicalis. Heb hier bijv een C. tepejilote staan die in 2 jaar al hoger is dan 1,30m.
Moet er wel bijzeggen dat ik me afvraag of het niet een verdwaalde is, want de rest van die bak is maar half zo hoog.
Vwb winterhardheid...C. radicalis heeft idd eigenlijk bescherming nodig (actief), maar ben er hier nog niet aan toe gekomen....staat nu wel in een koker met dakje half ingesneeuwd beschermd tegen de moordende wind, maar van bijverwarmen is geen sprake. De sneeuw houdt hem nu wel rond de -2/-3.
Chamaedora blijft voor mij een fascinerende soort, en ik blijf zeker met volle grond experimenteren en zaaien; voor de cost van die zaden hoef je het niet te laten!
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C