winter in aantocht ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winter in aantocht ?

Berichtdoor draco op 21 jan 2013 13:44

Genetische selectie op koudebestendigheid zal zeker een rol spelen en dat kan misschien een paar graden verschil maken. Een palm die buitengewone vorstresistentie toont, zal indien met een vergelijkbare soortgenoot gekruist, waarschijnlijk zaden opleveren die deze eigenschap bezitten. Dat wil zeggen dat bij een percentage van de zaailingen de gewenste eigenschap tot expressie komt. Evengoed blijft het een kansfactor en geeft het geen zekerheid. Bovendien zullen er ook zaailingen bij zitten die de gezochte eigenschap missen of zelfs zwakker zijn. Zo werkt de genetica nu eenmaal. Weersvariabelen en standplaats spelen waarschijnlijk een belangrijker rol dan subtiele verschillen in erfelijke aanleg.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 21 jan 2013 20:06

he wat dacht je van genetische manipulatie ? gaat een pak sneller dan een evolutie, :lol: :lol:
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 jan 2013 21:57

Genetische manipulatie is wellicht een goed idee, maar dan moet je wel eerst over een weefselkweek beschikken. Voor zover ik weet worden palmen nog niet zo vaak met behulp van weefselkweek vermeerderd. Daarmee zou je een geselecteerde palm met een bewezen extreme winterhardheid, kunnen cloneren en zodoende snel vermenigvuldigen. Dankzij deze methodiek zijn veel bijzondere planten voor Jan en alleman beschikbaar gekomen zoals bijvoorbeeld de Phalaenopsis orchidee.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor pevano op 22 jan 2013 16:46

En dan is die knetterharde palm er, wat dan? Vind ik het niet meer leuk want dan staat hij bij iedereen in de tuin. Juist dat op het randje (of net er over) bezig zijn met planten en een totaal andere tuin realiseren als normaal maakt het voor mij interessant en leuk. ;)

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 23 jan 2013 08:29

pevano schreef:En dan is die knetterharde palm er, wat dan? Vind ik het niet meer leuk want dan staat hij bij iedereen in de tuin. Juist dat op het randje (of net er over) bezig zijn met planten en een totaal andere tuin realiseren als normaal maakt het voor mij interessant en leuk. ;)

Peet

Nu van mij mogen ze ze toepassen in openbaar groen! Hier en daar wat Trachycarpus fortunei in de straten, why not! En dan heb je nog Trachycarpus takil, de toekomsige Trachy waarschijnlijk. Nu alleen nog zaailingen en paar jaar oude planten.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2013 11:23

Aiai is me dat verschieten als ik deze ochtend buiten kwam zeg. Alle fortuneis hebben erg donker gekleurd blad dat er ook ietwat slap aanhangt nu en ze zijn helemaal samengeknepen. Vrees toch wel voor schade nu. De dooi die het water gisteren in de palmharten heeft laten lopen en dan deze nacht vrieskou erop van -8°C zal ze geen goed hebben gedaan en ik verwacht in het voorjaar heel wat losse speren eigenlijk.
Phormium die onbeschermd stond ziet er ook verschrikkelijk uit en mijn Chileense varen ziet eveneens helemaal zwart nu.
Vandaag blijft het de hele dag vriezen met een -4 en vannacht opnieuw een -8/-9.
Pffff pijnlijk. Mijn bescherming van de Phoenix theophrastii is ook een flop geworden zo blijkt nu. Ik had een warmtelamp van 100 Watt onderaan op de stam en bodem gericht en aan de andere zijde van de palm een gewone gloeilamp van 50 Watt. Rond de bladeren had ik dan een warmtekabel gebonden en dit alles hangt op een thermostaat welke ik op 0° had laten aangaan tot het 1°C was in de bescherming. Het geheel werd echter zo snel warm dat de lampen telkens maar 1 minuut moesten branden. Schitterend dacht ik en zuinig in verbruik maar doordat de lampen dus zo frequent aan en uit gingen zijn ze nu kapot. Enkel de warmtekabel doet het nog maar deze is dus enkel de bladeren aan het warmhouden en de bodem is nu -5°C. De bladeren zullen dus al zeker kapot gaan omdat ze door de warmte gedwongen worden om te verdampen en de kluit en onderzijde palm zitten in vorst. Kan niet goed zijn. Straks ga ik de veel te zwakke warmtekabel eraf halen en op de bodem leggen en rond de stam. Misschien valt er wel nog wat te redden want de palm zou toch kortstondig wel tegen deze koude moeten kunnen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 jan 2013 11:46

Is wel naief om een Phormium niet te beschermen, maar je fortuneis zullen met -8 toch niet snel bescadigen. Jammer van je Phoenix, maar is er niets meer aan te doen om m nu alsnog te beschermen? Misschien zit de vorst nog niet te diep? Ik hoop voor je dat het goed komt.

Ik heb gisteren uit voorzorg een zeil over mijn grootste trachie gespannen, maar toch is het ook hier niet kouder geweest dan -8. En ziet er nu ook nog prima uit. Snel naar de dooi en ik duim voor je...
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2013 12:15

De Phormium en de Blechnum chilensis waren meer een experimentje. Ik had deze planten over en wilde weten wat ze konden. De Phormium is een Phormium cookianum 'Black Adder'. Op het Cemunnos forum bleek dat deze door bepaalde leden een pak sterker werd bevonden dan de Phormium tenax soorten welke ik jaren achter elkaar geprobeerd heb maar nooit de winters doorkreeg. Ook niet met een afdak en vliesdoek errond.
De P. cookianum was bij deze leden de enige die wel de winter doorkwam, vandaar mijn experimentje.
Nu wat die Phoenix theophrastii betrefd, als die het niet haald ga ik dat nu ook weer niet zo heel erg vinden want ik zal hem met alle plezier vervangen door een P. canariensis. Ik heb die theophrastii nu al 5 jaar en hij valt me dik tegen. Amper tot geen groei en als er groei is is dit in de vorm van die lelijke scheuten aan de stam zelf. Heb hem 5 jaar lang rondgesleurd in een enorme kuip naargelang het seizoen serre in en serre uit. Dit was ik beu, vooral omdat de palm in alles zo tegenviel en daarom heb ik hem maar uitgeplant vooral om op te experimenteren met winterverwarming omdat ik volgend jaar een heel deel palmen aan de volle grond wil toevertrouwen waarbij ik ze in de winter wil bijverwarmen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 23 jan 2013 13:38

Hallo,

Deze ochtend was het bij mij thuis omstreeks 7u15 -7,5 °C. Op 900m van m'n huis is er een amateur weerstation die als minimum temperatuur - onder thermometerhut - -8,6 °C aangaf om 9u12 deze ochtend, nu geeft ditzelfde weerstation -3,9 °C aan ( 12u32 )

Ik stel me het meeste vragen over mijn eind april aangeplante fortunei, de plant was geimporteerd vanuit Spanje en bleek een kleikluit te hebben. Gans 2012 heeft de palm zijn energie gestoken in de aanmaak van wortels - logisch - enkel op het laatst wat bovengrondse groei met redelijk groen nieuw blad ( wat goed is ).
Ook de jongens die vorige winter een serieuse klap hebben gekregen baren me zorgen.

Deze (voorlopig) laatste koude 3 à 4 dagen zouden er wel eens teveel aan kunnen zijn.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2013 14:07

Heb jij die kleikluit eraan gelaten? Als dat het geval is is je palm er zeer waarschijnlijk aan voor de moeite. Als je een palm (of eender welke andere plant dan ook) koopt en deze heeft een kleikluit moet je deze er volledig afspoelen (of toch ruim 3/4de) en de plant in de originele tuinbodem plaatsen. Tenminste dit is mijn ervaring. De plant zal veel sneller aanslagen en de kluit zal zich veel sneller ontwikkelen. Alles is natuurlijk ook wel afhankelijk van het soort bodem je tuin heeft. Als je tuin een kleibodem heeft denk ik niet dat het wat uitmaakt maar daar kan ik niet van meespreken aangezien ik op losse zandbodem zit.
Toen ik met deze hobby startte wist ik dit niet en ik plaatste de pas aangekochtte planten ook gewoon met de kleikluit in de grond hier. Gevolg was steevast dat die planten er zelfs bij een zachte winter aangingen en ook steeds groeiachterstand hadden na aanplant op de planten die een gewone potgrondkluit hadden of die ik met blote wortel (= afgespoten kluit) uitplantte. De planten hadden na afgestorven te zijn bij kontrole amper tot geen wortelgroei gerealiseerd.
In de zomer word die kleikluit in mijn grond een echte baksteen wat de plant verhinderd of alleszins bemoeilijkt om vocht op te nemen, in de winter daarentegen als de omringende bodem goed vochtig is is die kleikluit verzadigt en dus nat en blijft dit ook erg lang, tot de bodem rondom droog is en dan word het wederom een baksteen.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming