Wat te doen?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wat te doen?

Berichtdoor MooiePalm op 10 feb 2013 12:21

Ik heb gisteren 3 mooie waggy's die al een paar jaar in de volle grond staan uitgegraven bij iemand die ging verhuizen. Voor 75 euro kon ik ze meenemen :mrgreen:
Afbeelding
30 cm stam

Afbeelding
35 cm stam

Afbeelding
1 m stam
Ze hebben de strenge kou van vorig jaar goed doorstaan dus ze zijn wel lekker winterhard.
Ik heb ze ruim uit gegraven, er zitten mooie dikke wortel kluiten aan, je tilt je er een breuk aan.
De kluit was wel zeiknat maar er steken ook veel wortels uit aan de zijkanten van de kluit.

Nu is mijn vraag moet ik ze nu veel water geven?

Er zit misschien toch veel lucht tussen de wortels aan de zijkanten van de kluit.
Normaal als ik wat aanplant geef ik veel water, dan spoeld de grond ook lekker tussen de wortels.
Is het verstandig omdat nu ook te doen omdat de plant weinig water opneemt nu?
In de garage is het nu ong. 5 graden, het lijkt me beter om ze nu daar maar even te laten staan inplaats van buiten omdat ze toch een opdonder krijgen van het uitgraven.

Groet Riny
MooiePalm

6 bedankjes

Re: Wat te doen?

Berichtdoor Rob op 10 feb 2013 13:37

Hi Riny,

Volgens mij heb je echt een superkoopje gedaan. Het lijken me absolut wagnerianussen, en die voor die grootste alleen al betaal je normaal echt al veel meer dan je 75 euro!
De echte experts op gebied van Trachy zullen me wel terugfluiten als ik er naast zit...

Ik zou ze geen of heel weinig water geven, zeker niet als ze bij 5°staan. Als die kluit echt al zeiknat was, en je hebt hem er redelijk intact uit kunnen halen, dan kan ie echt wel zonder water tot aan het voorjaar - de groei is immers nul of minimaal.
Dat gezegd hebbende, ik zou ze zeker naar de volle grond verhuizen in april. Dat zijn ze immers al gewend, en overhouden van trachy in potten zoals de jouwe (zonder al te veel gesleep) is riskant, zelfs met verwarming.

Ze hebben een beetje licht in die garage, en om ze daar 2 maand te laten staan zou geen probleem moeten zijn, zelfs zonder watergift.
Ter illustratie: in mijn garage (8°) staan washingtonia, livistona, trachycarpussen die al 3 maanden vrijwel geen water hebben gehad....

groet/succes
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 10 feb 2013 17:11

mooi koopje gedaan! :thumb_up:
qua advies sluit ik me helemaal aan bij Rob
groetjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 feb 2013 18:40

Mooi koopje Riny
Zeker geen water geven, gewoon zo laten en met rust laten want ze moeten bekomen van het uitgraven. Ik zou ze inderdaad even laten staan in de garage bij net positieve temps is dat ideaal. Als de vorst terug weg is mag je ze buiten zetten hoor indien je ze dan wel droog onder een afdak ofzo kan plaatsen zodat er geen neerslag aan kan. Veel plezier ermee, ze zien er mooi uit. Verwacht wel even een terug val van het uitgraven hé.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 20:08

Ja zeer zeker een koopje gedaan en ze zien er goed uit. Je beschrijving van de wortelkluiten is alvast goed nieuws maar idd geen water geven. Zo laten staan en ik zou ze toch ook zo snel als het weer het toelaat ze terug uitplanten naar volle grond.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 feb 2013 23:27

Prachtige exemplaren! Dit zijn altijd de leukste aankopen, zo mooi mogelijk voor zo weinig geld!

Dit gaat genieten worden! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor hexina op 14 feb 2013 21:18

Mooi mooi. Ik heb voor mijn wagnerianus met 22 cm stam 50 euro betaald. Ze zijn er hel goed uit. Idd geen water geven en verder met rust laten op een koele plek. 5 graden lijkt me prima want ook mijne staan bij een graad of 5 in de garage.

Veel plezier ermee :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 16 feb 2013 09:47

Bedankt allemaal, ik kan haast niet wachten tot ze naar buiten kunnen :D
En voorlopig kunnen ze dan ook onder een afdak staan.

Hij wilde er 100 euro voor hebben wat ook niet teveel is maar hij zei dat de grootste een stam had van 1.30m en die kwam maar net aan 1m.
Tja ik kwam van ver speciaal voor 1.30m stam ;) en 30 cm verschil dat kan niet he dus moest er wat van de prijs af :mrgreen:

Hoelang hebben ze eigenlijk nodig om aan het licht te wennen als ze een tijd binnen hebben gestaan?
Is dat een kwestie van weken of maanden voordat ze weer zon aankunnen.
Er staan nl. nog 4 kleintjes in de garage.

Of ze weer de volle grond ingaan moet ik nog even bezien, die grote blijft zowie zo denk ik nog even in het halve wijnvat staan omdat ik wil afwachten of mijn Fortunei van 1 m stam nog gaat groeien.
Die staat in mei 1 jaar in de grond en is nog geen mm gegroeid , de wortelkluit was zeer slecht en de bladeren zijn nu geel/lichtgroen.

Groet Riny
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 feb 2013 17:47

Wennen aan het buitenlicht is geen probleem mits het geen direct zonlicht betreft. Hierdoor kan het blad verbranden. Als de plant de tijd krijgt om aan 't zonlicht te wennen maakt deze pigmenten die tegen de UV straling beschermen. Houdt ook rekening met de hoge intensiteit van de zonnestraling in het voorjaar. Reken op ongeveer een week voor de aanpassing bij planten die van nature in de volle zon groeien en houdt in die periode de blootstelling aan de zon beperkt tot de ochtend en namiddag. Kies om te beginnen voor een bewolkte dag. De gevoeligheid voor verbranding variëert per soort, sommige soorten zoals 'blauwe' palmen en dito palmlelies (Yucca) hebben een waslaag die ze extra zonbescherming geeft.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 feb 2013 18:32

Inderdaad, als er een reeks grijze dagen aan zitten te komen dan is dat de perfecte periode om planten terug aan buiten te laten wennen. Minimum 1 week inderdaad al durf ik het soms 2 weken en meer doen om zeker te zijn. Sommige soorten hebben er al sneller last van en het is wel jammer als ze dan toch nog verbranden, al je moeite voor niks.
Bij deze waggie's zal 1 weekje schaduw wel voldoende zijn.. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen