Plantenmaat gemeten door aanbieders

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Plantenmaat gemeten door aanbieders

Berichtdoor Hitch op 15 feb 2013 16:04

Elke hobbyist doet het,... Wanneer zij doorgeven aan wie dan ook wat de hoogte van hun aangeboden plant is is dit steeds gemeten vanaf de potrand, dus het bovengrondse deel. Waarom kunnen de professionele aanbieders dit dan ook niet en rekenen zij er de kuip in veel gevallen maar gewoon bij?
Als ik een plant wil kopen van laat ons zeggen 1 m dan zal het mij worst wezen hoe groot de kuip is waar die instaat en dan ga ik er ook niet mee kunnen lachen als de helft van de verkochte grootte door de aanbieder in een kuip onder de grond zit. Zo is het een beetje makkelijk goochelen met lengtes naar geïnteresseerden toe.
Het is natuurlijk moeilijk om daar een algemene regel aan alle verkopers voor op te leggen maar het zou toch al aan de verkopers op dit forum kunnen opgelegd worden, niet?
Hitch

156 bedankjes

Re: Plantenmaat gemeten door aanbieders

Berichtdoor Sodiac op 15 feb 2013 16:11

Ik vind het meestal nog interessanter wat de maten van de stam zijn in plaats van het gehele bovengrondse deel, want dat kan door lichtomstandigheden ook nogal verschillen.

Meten met de pot erbij vind ik ook nogal onzinnig... :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 15 feb 2013 16:38

Dit wordt gelukkig niet door iedereen gedaan. ik geef de stammaten door of indien het vb om een humilis gaat de planthoogte. Vooral in NL wordt de pot erbij gemeten zelfs voor groothandel, vind ik zelf ook soms vervelend.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Arno op 15 feb 2013 17:39

Ik ben het er mee eens dat het wel handig is als we allemaal hetzelfde meten.
Dit Is gemakkelijker om te vergelijken ook.
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor voschke op 15 feb 2013 17:52

klopt, ook ik loop als prof. bedrijf wel eens tegen dit probleem aan, bestel je ergens een partij planten van een bepaalde hoogte , blijkt het met pot te zijn :evil:

helaas is hier weinig tegen te doen, ikzelf let er inderdaad ook op dat de maat juist is. ( meestal zijn de planten stukje groter als aangegeven.....)
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 15 feb 2013 18:22

ook ik vermeld enkel de stammaat en indien nodig de plantmaat zonder pot.
bij de stammaat gaat ook vaak nog veel mis, ik zie regelmatig dat men de de stam meet tot het einde van de vezels maar dit is niet de echte stammaat.

als er bij een plant staat ''totale hoogte'' kun je ervan uit gaan dat men de pot erbij heeft gemeten.

ook ik ben er wel eens ingetrapt bij een groothandel: leuke planten besteld, mooi formaat en bij levering kom je tot de teleur stelling dat men de potmaat heeft mee geteld en de bladstelen lekker uitgerekt waren (kas kweek)
dat was mijn laatste bestelling daar, nu ga ik zelf een aantal keer per jaar naar de groothandel en zoek de planten zelf uit.

on-line planten kopen blijft een gok!
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Troy op 15 feb 2013 22:39

Op onze webwinkel wordt de totale hoogte van de plant vermeld incl. pot. Dit is noodzakelijk voor de verzendkosten. Ik denk dat dit de reden is dat dit veel gedaan word. Om verwarring te voorkomen staan er daarom altijd duidelijke foto's met maataanduiding bij. ;)
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips