trithrinax campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trithrinax campestris

Berichtdoor Rico op 17 feb 2013 13:59

Halle allemaal,

Ik heb hier drie potten trithrinax campestris staan met kleine dubbele stammetjes. Van elke plant is er helaas nog meer stam in leven. De rest heeft het vorig jaar niet overleefd bij de vorige eigenaar (te koud geweest) Nu was het mijn plan om ze door te zagen en alle 3 met de gezaagde kanten tegen elkaar aan te zetten in 1 pot. Zou ik dit nu al doen, dus voor ze beginnen te groeien of beter wachten tot de groei er al in zit?
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: trithrinax campestris

Berichtdoor Hitch op 17 feb 2013 14:32

Dat moet je toch een beter proberen uit te leggen wat je van zin bent en wat je denkt dat het resultaat gaat zijn.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor ick op 17 feb 2013 15:03

Weet je al hoe het met de wortels staat? Voor zover ik weet is de Trithrinax campestris nogal een wortelproducent (tenminste die ik hier heb wel). Gaat het je dan lukken om van drie potten terug te gaan naar 1, of komen ze in een veel grotere pot te staan?

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 feb 2013 15:08

Sorry, :oops:

De dode delen wil er af zagen en de overgebleven levende delen wil ik dan weer tegen elkaar aanzetten. Hopelijk gaan ze dan alle 3 weer aan elkaar groeien...

Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk is het nu iets duidelijker ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 feb 2013 15:14

Je zou dit als ik het goed begrijp doen om uiteindelijk met 1 mooie volle plant (of toch het uitzicht) te zitten waarbij je alle nu scheefzittende delen dan rechtop zou planten.
Als je planten momenteel vorstvrij staan en je een grote kuip gebruikt zou je dit idd nu wel kunnen doen. Daar hoef je niet mee te wachten als je dat niet wil. Gebruik alleszins wel een goede grote kuip zou ik zeggen want het gaat niet simpel zijn om die drie kluiten zonder al te veel wortelbeschadiging te versmelten tot 1 grote.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 feb 2013 16:23

Bedankt voor de reacties!

De kuipen waar ze nu in staan zitten vol met wortels, het zijn dus inderdaad wortelkanonnen :lol:

Het is inderdaad mijn idee om het er als 1 mooi volle plant uit te laten zien.
Ik heb hier nog wel een grote kuip staan en ga proberen om zoveel mogelijk gezonde wortels te laten zitten.

Ik ga me hier vanmiddag of vanavond dan maar gelijk aan wagen, ik MOET nu gewoon even met mijn handen in de grond wroeten, de winter duurt me nu al veel te lang :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 feb 2013 19:00

Ja, ik weet wat je bedoelt. Er aktief mee bezig zijn lijkt de zomer toch net weer iets dichter bij te brengen he. Succes met het werkje en probeer toch echt zo weinig mogelijk wortelbeschadiging te veroorzaken he. :applaus:
Laat ook eens een fotootje zien als het af is hoor.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 feb 2013 20:02

Dank je.

Ik wou er nu al mee beginnen, maar wacht nog even tot morgen. Ik zal zeker foto's maken van het resultaat en de werkzaamheden :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 feb 2013 21:55

Als ik jou was zou ik ze gewoon alledrie bij elkaar zetten zonder te zagen. Uiteindelijk worden ze een stuk groter en h=is het wel fijn als je wat ruimte hebt. Ze reageren goed op veel ruimte, dus in het begin is het wellicht een raar gezicht drie plantjes op enige afstand van elkaar in een grote kuip waarin de drie onbeschadigde kluiten passen. Maar na twee jaar zal het steeds meer een mooi geheel worden.

Ik ben bang, of weet eigenlijk wel zeker dat als je in de kluiten gaat lopen zagen, je een grote teleurstelling staat te wachten.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 feb 2013 22:26

Ik weet nog niet hoe het er uit ziet als ik ze uit de potten heb gehaald. Het zijn 25-30 liter potten en de wortels komen er aan alle kanten uit en de planten zie je ook al een beetje de hoogte in komen. Dus wortels hebben ze zeker!
Ik wil vooral proberen om de wortels zo min mogelijk te beschadigen en dode "stammetjes" zoveel mogelijk weg te halen. Ze zien er zo niet uit en breekt de sierwaarde van de planten in mijn ogen behoorlijk af.
Als ik ze zo laat blijf ik waarschijnlijk nog wel 10 jaar naar een niet zo'n mooie plant kijken. Voor mij is dit dus een wel overwogen risico ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen