Dan wens ik je natuurlijk veel succes! Maar wacht dan tot warmer weer. Of zet na je actie de planten in een zonnig venster binnenshuis. Ik heb hier ook een jong meerstammig exemplaar en houd ik al drie jaar in de winter binnen. Hij groeit daar gewoon langzaam door en ziet er eigenlijk verassend goed uit. Groei zul je nodig hebben als je wortels beschadigd hebt!
Ik zou ze alle drie de dode gedeeltes voorzichtig verwijderen en dan samen in één grote kuip iets dieper planten zodat alle lelijke gedeeltes weggewerkt zijn Maar aan de wortels zou ik niet aankomen ,en trouwens het is later ook mooier dat de planten plaats hebben om hun bladeren te spreiden ipv mekaar te verdrukken grt Luc
Net even mijn exemplaartje gaan bekijken in volle grond, beschermd en met warmtelamp de winter zeer goed doorgekomen. Hopelijk wil die nu dit jaar eens flink groeien. Had hem voor deze winter al 3 jaar in kuip maar er wilde maar geen groei in komen. Daarom heb ik hem maar uitgeplant om te zien of dat hem beter aanstond maar ook in de volle grond vorig jaar niets beweging.
Ik heb er hier vorig jaar ook eentje in de volle grond gezet. Bij mij heeft hij er 7 bladeren uitgegooid, eentje meer dan mijn T.fortunei Helaas heeft hij in het begin last gehad van rot in het hard dus de eerste 5 "bladeren" waren enkel steeltjes zonder blad. Misschien dat hij daarom zo veel gedaan heeft.
Wel verdorie, dat is de moeite zeg. Jammer dat het geen volle blaadjes waren maar zijn laatste 2 bladeren waren dus ok? Ik zou al heeeel tevreden zijn als de mijne er eens 2 per jaar wilde uithalen maar 7 zou natuurlijk nog mooier zijn
@ Rico: ziet er goed uit zo! Ik hoop voor je dat je palmpjes zich ook zo voelen!
Ik moet zeggen dat het mij vooralsnog ook erg meevalt met de groei. Je hoort altijd van die verhalen dat ze vrijwel niet groeien, maar die op m'n dakterras (met 3 stammetjes) heeft afgelopen zomer 5 blaadjes -per plant geproduceerd. Ik was er echt verbaasd over. Iedere keer worden de blaadjes ook groter dan de vorige. Ik weet niet of dit zo blijft doorgaan, want ze staan in een relatief grote pot en die zit inmiddels aardig vol wortels. Een grotere pot vind ik vooralsnog geen optie, dan moet je echt gaan zoeken naar de plantjes...
Ziet er zeker goed uit. Ik hoop ook dat ze de groei herpakken! Groei is hier ook niet spectaculair, maar gestaag. Wortelgroei is ontzagwekkend. Dit jaar zoek ik een plekje in de vollegrond.
Mooi Rico Al zie ik wel dat ze toch goed verstoord zijn in de wortelkluit, niet echt te vermijden op die manier natuurlijk. Verwacht toch maar niet te snel hergroei, dat kan in het slechtste geval nog duren tot komende de zomer eer je terug wat leven ziet. Hopelijk herstellen ze sneller natuurlijk, het resultaat zal in ieder geval knap worden en met de komende goede zorgen kan dat niet meer mis gaan ! Hoe heb je gezaagd, met een handzaag of met de slijpschijf ?