dagboek nieuw huis/nieuwe tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: dagboek nieuw huis/nieuwe tuin

Berichtdoor ick op 21 feb 2013 13:18

Super! Ramon,

Gefeliciteerd met je/jullie aankoop! Wat een ruimte, zeg!
Ik ben erg benieuwd naar het verloop van je project. Leuk dat je van plan bent ons op de hoogte te houden!
Wel heftig hoor, om naast je werk vrijwel alles zelf te doen. Vergeet niet ook rust te nemen...

Succes en groet, rick
Laatst bijgewerkt door ick op 21 feb 2013 16:28, in totaal 1 keer bewerkt.
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Remy op 21 feb 2013 13:24

Dit wordt weer een leuk topic om te volgen! Verbouwen is altijd leuk, zeker als je veel samen kunt doen, heel veel succes! :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 feb 2013 13:50

Itrme schreef:Een vergunning voor een vijver? :? hoe kom je daar bij? :?:
We hebben veel te veel regeltjes in Nederland maar daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord :lol:

Tja in ons Belgenland is dit wel zo.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor koen op 21 feb 2013 14:16

*** Tja in ons Belgenland is dit wel zo. ***

Ik woon ook in Vlaanderen, maar :
Ik heb een vijver in de voortuin en een twee vijvers in de achtertuin.
Voor de vijvers in de achtertuin heb ik sowieso geen toestemming gevraagd, en voor de vijver in de voortuin heb ik een gesprek gehad met de wijkagent die het voor mij ging navragen en nadien zei die dat het helemaal geen probleem was. :P
Nu, zelfs al zou er toestemming nodig geweest zijn, niemand maar ook niemand in al die jaren heeft er ook maar één opmerking over gegeven. :mrgreen:
Met een vijver in de voortuin heb je wel meer kans op vandalisme. :o
Zo gooide iemand ooit er eens een snoek in, die heeft al mijn goudvissen opgegeten en heb ik de vijver moeten leegtrekken om de snoek te vangen om die in de vaart te kunnen loslaten.
Wie doet zoiets ? :evil:

Wat betreft het dagboek van de tuin : :applaus:

Whaw ! wat een werk zeg ! Leuk dat de tuin reeds ommuurd is.
Aan de plannen en de foto's te zien wordt het iets heel bijzonders, ik zal dat zeker opvolgen, uw dagboek !
Ik vraag me ook wel af of die siereenden niet te vervuilend zullen zijn in de vijver, zeker omdat je koi's houdt. Wat roodwangen, dat gaat nog, maar eenden ? Zullen die de oevers niet te veel plattrappen met een modderig geheel als gevolg ?
't is maar een bedenking hoor. :D

voor het overige : petje af en veel tuinplezier ! :thumb_up: Ga ervoor !!!
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 feb 2013 14:32

Ja mijn vader had ook een mooie vijver aangelegd met waterplanten ed. Toen kreeg hij het idee er 2 Carolina eenden in te zetten. Op 2 dagen alle planten kapot en de vijver die eerder mooi en helder was was herschapen in een bruine waas. Die eenden hebben er maar een jaartje opgezeten en dan heeft mijn vader de eenden maar naar een geinteresseerde kweker gebracht. Mooi waren ze wel maar niet voor op een siervijver te zetten.

Koi heeft bij mijn weten proper en zuiver water nodig en die eenden gaan dat onmogelijk maken waarbij ik nog niet eens spreek van hun voegsel dat ze in de vijver doen. Wanneer ze niets vinden in de vijver slepen ze gewoon afval en plantengroen naar de vijver waarna ze er lekker op kunnen sabbelen.
Laatst bijgewerkt door Hitch op 21 feb 2013 14:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Arno op 21 feb 2013 14:33

Een nieuwe tuin aanleggen is altijd geweldig, zeker met zulke afmetingen :thumb_up:
Ik ga het ook zeker volgen dit topic.
Ben ook zeer benieuwd hoe de eenden in de vijver het gaan doen, ga je met extra filters werken of houd je de eenden apart.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 21 feb 2013 14:50

Heb het nog even nagekeken op het internet, schijnt dat er idd een vergunning nodig is voor sommige vijvers :s Alleen bij welke afmetingen etc heb ik niet kunnen vinden.

Wat eenden betreft ik herken het verhaal van Hitch : Mijn oma heeft een natuurvijver van ongeveer 3 bij 3. Nou heeft ze voor haar verjaardag vorig jaar 2 tamme eenden gekregen. Binnen enkele weken was de hele vijver een prutzooi. Alle planten waren aangevreten of kapot en het water had een vies bruine kleur gekregen.
Nou help ik mijn oma regelmatig met het bijhouden van de vijver. 1-2 keer in het jaar gronding snoeien en waterplanten verwijderen. De vijver ligt er al jaren, en werd eigenlijk steeds mooier omdat de voeding er dankzij het schoonmaken er langzaam uitging, dit was o.a. te merken aan de langzame afname in algengroei en liesgras (Glyceria maxima) (in de natuur geld vaak ook, hoe armer hoe mooier/diverser de begroeiing). Natuurlijk zit er in de vijver geen filter of iets dergelijks en ook zwemmen er geen vissen in behalve stekelbaarzen etc. De eenden hebben het helaas binnen een korte tijd om zeep geholpen. Nu kan ik weer opnieuw beginnen want ik heb het vermoeden dat de vijver weer lekker vermest is. Dit is vooral te zien aan de kroos en algengroei die weer toegenomen is.

Ik denk dat als je eenden neemt dat je niet al te gehecht moet zijn aan je waterplanten :S

@ koen, sommige mensen zijn gewoon een stelletje ***********. Er was een tijdje terug nog op het nieuws een stukje over een vijver waar tot 2-3 keer toe chemicaliën (bleek) in de vijver was gegooid. Ook een vijver met koi karpers erin. Deze lag zelfs gewoon in de achtertuin :?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Rico op 21 feb 2013 15:00

Geweldig zo'n grote lap grond :thumb_up:
Ik ga dit ook zeker volgen!

Succes met de werkzaamheden
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 21 feb 2013 16:09

Dit wordt weer zo'n heerlijke topic om stiekem toch een beetje jaloers mee te gluren! Veel succes met je project en super dat je ons op de hoogte houdt!
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 feb 2013 17:01

Eenden komen vanzelf wel als de vijver groot genoeg is en zeker als er al een paar tamme in zitten. Ik kreeg eens een koppel wilde eenden op bezoek en die hadden het zo naar de zin dat ik alle trucs uit de kast moest halen om van ze verlost te raken. Schreeuwend vanuit een hinderlaag opduiken bleek de enige remedie om ze definitief te doen vertrekken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video