Update:
- katoenzaden (vers en geselecteerd): eentje is eruit gekomen (na een 2-tal weken), maar deze moeten altijd in vochtige aarde staan. In half - vochtige grond ging mijn kiem naar de Filistijnen...(mislukt)
- Passiflora edulis: niks ontkiemd (besteld bij Sjamaan)
- Washinghtonia robusta: leek even te lukken, maar na 2-3 maanden komt het kiempje er toch niet uit (online besteld bij wereldzaden, goedkoop met reden)
Mijn Kumquat doet het uitstekend en heeft al 4 blaadjes. Ardisia crenata, daarvan is er 1/5 gelukt (verse pitten), geen makkie dus..
Verder was ik vandaag verbaasd hoe snel Ephedra sinensis ontkiemd. Heb in het weekend speciaal een fosfaatbuffer (K2HPO4) pH 8 aangemaakt en in het licht op de verwarming laten kiemen. (foto in bijlage) Ephedra is een lichtkiemer en groeit bij een pH van 8 - 9. Quasi alle planten overleven dit niet omdat sporenelementen dan een onoplosbare neerslag vormen en dus gebreksziekten gaan vertonen. Zaad ontkiemt in één dag, een record! (besteld bij Sjamaan online shop en een aanrader)
Mijn dadelpalm leeft nog, maar zou hem gewoon in het dadelseizoen bij Albert Heijn kopen i.p.v. een webshop.
Leuk en zeer leerrijk topic dat ik eens grondig ga lezen en notities maken.