Trachycarpus Princeps

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor Dennis_S op 23 jan 2013 21:39

J-M: Zoals te zien is op de foto (foto is wel van een aantal weken geleden), met een dikke laag blad over zijn wortels en -net niet zichtbaar- een afdak boven zijn 'hoofd'. Op dit moment hangt er voor de muur ook nog een transparant zeil om de wind er een beetje vanaf te houden. En zodat er geen sneeuw in het plantvak terecht komt. Met dat zeil (8x6 m) bescherm ik het hele plantvak tegen wind, regen en sneeuw.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor hent v op 23 jan 2013 21:56

Hoi

je kan ook gewoon 1 zaadje op een beschutte plek in de tuin in de grond stoppen, heb ik ook gedaan ,4 jaar geleden.Voor een zuidmuur en niet in de wind.
Plant heeft nog nooit bescherming gehad,terwijl de afgelopen winters -15 de laagste temperatuur was.
Wel ieder jaar wat bladschade door de lage temps.
Hij groei wel langzaam met 1-1,5 blad per jaar.
Foto is van oktober 2012
2013-01-06 15.02.54.jpg
2013-01-06 15.02.54.jpg (178.67 KiB) 3844 keer bekeken

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 jan 2013 22:05

Langzaam of niet, dat is een fraai exemplaar. ik zie dat die van jou, Hent, ook mooi ronde bladeren heeft. Vergelijk dat eens met die van Erna. ik snap het niet. Het lijkt wel of er twee verschillende types bestaan. De types die wij hebben lijken harder, de types die Erna laat zien, met de v vormige bladvorm, lijken zwakker. Ik meen te herkennen dat vooral de laatste type nogal eens mindere ervaringen mee zijn. Iemand daar iets over te zeggen? Ik ben heel nieuwsgierig!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor hent v op 23 jan 2013 22:37

Hoi Dennis

heeft misschien te maken met de hoeveelheid licht die de plant krijgt.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor Rico op 27 jan 2013 12:10

Ik heb een zaailing van de gewone trachy. Deze heb ik in een 1,5 liter potje met cocopeat gezaaid. Eind oktober is hij boven gekomen en kreeg al snel een mooi blaadje, maar nu staat hij al een maand stil. Zou het kunnen dat hij een klein beetje voeding moet hebben? Ik lees namelijk veel dat als mensen ze gaan verspenen of verpotten naar een grotere pot dat er dan ook een heeeel klein beetje voeding bij gaat. Die van mij staat al in een grotere pot dus hoef ik hem daar voor niet te verpoten. Wat moet ik doen? :onzeker:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 13:05

Dennis_S schreef:Langzaam of niet, dat is een fraai exemplaar. ik zie dat die van jou, Hent, ook mooi ronde bladeren heeft. Vergelijk dat eens met die van Erna. ik snap het niet. Het lijkt wel of er twee verschillende types bestaan. De types die wij hebben lijken harder, de types die Erna laat zien, met de v vormige bladvorm, lijken zwakker. Ik meen te herkennen dat vooral de laatste type nogal eens mindere ervaringen mee zijn. Iemand daar iets over te zeggen? Ik ben heel nieuwsgierig!

Denk niet dat er meerdere soorten van zijn want ze komen maar op 1 plaats voor samen met de Trachycarpus "nova". Zou dus inderdaad aan de lichtintensiteit kunnen liggen. Vinde het wel wonderbaarlijk dat die palm daar in volle grond van zaad tot toch best een mooi exemplaar is uitgegroeid zonder de minste bescherming. Denk dat ik dat ook wel eens wil proberen nu ik zie dat dat zo kan lukken.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 07 maart 2013 10:41

Ik ben inmiddels heel bang dat ik het geheel té vochtig gemaakt heb. Na anderhalve maand is de grond nog steeds erg vochtig. Ik heb tijdens de zonnige dagen het deksel er een paar uurtjes af gehaald in de hoop dat het iets zou opdrogen, maar dat had ik beter ook eerst kunnen navragen bedenk ik me nu.

Ik weet dat het nog best lang zou kunnen gaan duren, maar heeft iemand nog tips en dingen waar ik rekening mee moet houden?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 02 jul 2013 08:58

Ik heb het waarschijnlijk verpest, want er is nu ruim 6 maanden later nog niets gebeurd. Ik heb het zaaimedium plus de zaden in een grote pot gedaan (zaden in schone aarde en de aarde die er niet zo fris meer uitzag aan de andere kant)

Ik wil ze nu opnieuw bestellen en hoor graag tips over hoe jullie palmen zaaien, want ik zie regelmatig plaatjes met alluminiumfolie (al mag deze soort niet te warm kiemen) Temperatuurschommelingen zouden goed zijn? Is zonlicht wel of juist niet aan te raden enzovoorts.

Ben normaal niet zo van de palmen, omdat ze zo moeilijk zijn, maar deze soort is even een ander verhaal.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor bananaking29 op 02 jul 2013 20:43

Hoi,

Als ik jou was zou ik ze gewoon als zaailing kopen, en dan een stuk of 5/10 zaailingen ;)

ik heb vandaag bij mypalmshop.com 2 grote + 3 zaailing princepsen en een trachycarpus sp kumeon besteld. Voor zon grote betaal je momenteel maar 30€, daar kun je niet tegen kiemen vind ik vooral met de princeps.. maarja das mijn mening he :lol:

Succes

Ooija hier een kleine princeps, zal volgende week foto's posten van de grote ;)

Afbeelding
bananaking29

Berichtdoor kenbeimer op 02 jul 2013 21:37

Als zaailing kopen vind ik niets aan, ik hou ervan om met zaadjes te beginnen. :)
kenbeimer

1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken