Chamaerops Humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops Humilis

Berichtdoor faxoniana op 23 maart 2013 23:29

Beste liefhebbers,

Heb onlangs 2 behoorlijk grote chamaerops gekocht, stammen halve meter of meer. Meer ik kan het type niet vaststellen. Ik kan ook nog geen foto plaatsen omdat ze nog geleverd moeten worden. Ze staan nog op transport.
Wat opvallend is dat er meer stekels aan de stelen zitten dan normaal, en de stekels zijn zwart van kleur.
Ook het onderste beginstukje/aanzet van het blad waar die uit de stam komt is zwart van kleur.
Kan iemand mij zeggen welk type dat is?, of is het soms een nieuw soort?. Ze zien er super gezond uit met veel nieuwe speren die er ook heel goed uit zien.
Ik hoop dat iemand mij het antwoord kan geven
Vr.groet
Gert
faxoniana

0 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis

Berichtdoor draco op 24 maart 2013 01:15

Binnen de enige soort Chamaerops humulis komt veel variatie voor. Soms is een bijzondere vorm aan een bepaalde streek gerelateerd, zoals de 'Cerifera' uit het Atlasgebergte en de Vulcano uit Siciliƫ. Bij importplanten uit zonniger streken is de bedoorning sterker en omdat de bladstelen ook korter blijven staan ze dichter opeen. Ik ben benieuwd naar de afbeelding.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 maart 2013 11:07

Ik ook. Bij mij zijn zwartverkleuringen op de steel een teken dat die bladeren in het voorjaar afsterven. WInterschade dus. Ik hoop dat ik het mis heb.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 24 maart 2013 13:04

Hallo

Ik heb een eerder kleine ( stam 10 cm ) Chamaerops Humilis var Cerifera gehad. deze had absoluut vele kleine zwarte stekels waar je je serieus kunt aan bezeren. Vele varianten hebben een blauwer blad als de gewone chamaerops. Hele mooie plant als ie groot is.
De plant is de vorige winter (feb 2012) niet doorgekomen, ttz de hoofdstam had speerrot over en out, enkele kleinere zijstammetjes leven verder.

succes
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen