Eucalyptus Caesia (Silver princess)

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Eucalyptus Caesia (Silver princess)

Berichtdoor kenbeimer op 14 feb 2013 11:43

Al vele pogingen gedaan met deze Eucalyptus, maar het blijft eigenlijk hetzelfde aflopen.

Voorbehandeling
Zak met zaad en grond 6 weken in de koelkast en vervolgens uitzaaien in Propegator of Chinees bakje.

Poging 1:
Het plantje meteen overpoten. Groei stopte en na paar weken dood.

Poging 2:
Niet overpotten. Groei ging vlot, maar de dood kwam bij alle 7 plantjes vlot in beeld en bijna allemaal tegelijk. Een surviver hield het langer uit en behaalde 6 blaadjes, een record, maar het bleef z'n fragiele uiterlijk behouden.

Poging 3:
Meteen bij de eerste kieming het geheel overgepot in een andere pot. Voor het eerst groeide een plantje door, na te zijn overgepot. Toch werden ze ongeveer net zo groot als bij poging 2, toen ze in de propegator bleven.

Poging 4:
Hetzelfde, alleen gezorgd voor scherp zand. Allen gingen dood, op eentje na die zelfs in de winter bleef overleven. Nog nooit werd een Caesia zo oud bij mij. Na de winter kreeg ik mensen aan het werk bij de deur, waardoor de deur lang open bleef. Ik heb het plantje nog verplaatst, maar helaas. Het oude plantje sterft nu ook af. :( Moet er ook bij zeggen, dat die dagen de zon veel scheen en mogelijk heeft het zonlicht een nadelig effect?

Vlak na de ontkieming (Stabiel uiterlijk)
Afbeelding

Zaadlobben groter (stabiliteit neemt langzaam af qua uiterlijk)
Afbeelding

De eerste twee bladeren
Afbeelding

Stervende
Afbeelding
&
Afbeelding

Ik ga nog een plaatje zoeken van de Eucalyptus met 6 bladeren, kan deze niet zo 1,2,3 vinden. Het lijkt haast een vaste tijdlijn en ik zoek eigenlijk dringend naar advies.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Eucalyptus Caesia (Silver princess)

Berichtdoor boemel op 14 feb 2013 21:32

Even gegoogled:belangrijk is een licht zandig groeimedium gebruiken dat geen harde korst aan de oppervlakte krijgt.
En nog een punt wat denk ik de belagrijkste is:na het kiemen moeten de plantjes heel veel zon hebben!
De lichtintensiteit is hier denk ik toch al laag vergeleken bij australie en als je ze in het voorjaar of winter laat kiemen redden ze het natuurlijk helemaal niet.
Groeten luc B.
boemel

47 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 15 feb 2013 00:18

Dit ga ik eens proberen, al ben ik niet helemaal zeker over het veel zon gebeuren. Van zon verkleuren ze altijd bij mij en hiermee stagneerd de groei ook vaak. Dingetje heeft immers de hele winter overleefd en ging pas in het voorjaar dood door of de bouw, maar het zou ook zo de zon geweest kunnen zijn.
Nieuwe zaden zijn binnen en sinds vandaag in de koeling. Ik ga meerdere methoden uitproberen, waaronder uiteraard ook in de zon. Thanks voor de tips. :)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 24 maart 2013 10:19

Aanstaande donderdag is de koelperiode van 6 weken voorbij. Ik weet nog steeds niet welk "licht" zaaimedium geschikt is. Ik wil deze keer meteen in een grote pot zaaien, zal de bodem dus alsnog vullen met potgrond en als bovenkant dit licht zandige groeimedium, waar de zaailingen zich kunnen ontwikkelen.

Iemand voorbeelden? (En misschien nog wat tips? Beschermen tegen de zon b.v.?)
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 24 maart 2013 10:43

Misschien is een mengsel van aarde en cocopeat een oplossing? Dit is mijn ervaring veel minder compact dan gewone stekgrond of aarde.
Het is wel iets droger dan stekgrond maar ook goed vochtig te houden.
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 27 maart 2013 10:40

MMmm, mijn ervaring is echter dat cocopeat WÉL een korst kan vormen. Ik heb ooit zonnebloemen gekregen van mijn moeder en daar zat een bijzonder zaaimedium bij. Beetje bruin oranje kleurig en het zag er niet uit als aarde en ging meer richting tja, zaagsel of steentjes? Geen idee waar het op leek.

Ditzelfde zaaimedium ben ik ook eens tegengekomen in zo'n zaaiblik (met Tijm)
Afbeelding
(alleen water toevoegen en klaar)

Ik heb trouwens ook perliet potgrond en ergens nog perliet staan voor vleesetende planten die maar niet kiemen. Deze laatsten zijn dus niet vers, maar zou ik kunnen gebruiken hiervoor.

//update//
Vond betere afbeeldingen van het zaaimedium:
Afbeelding

Afbeelding

Ik zoek nog verder.
kenbeimer

1 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken