Butia Catarinensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia Catarinensis

Berichtdoor Hitch op 25 maart 2013 22:54

Nadeel van Jubeae chilensis is dan weer dat deze erg gevoelig blijkt voor speerrot, vooral in het voorjaar wanneer de t° nog laag zijn en er meestal een hoge vochtigheid heerst. In kuip gehouden (ergens binnen) speelt dit probleem natuurlijk niet.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 maart 2013 02:04

luc schreef:Ik kan verkeerd zijn , maar dacht altijd dat butiagrus sneller groeide als de gewone butia :?:
grt Luc

Ik heb niet die ervaring met Butiagrus. Deze groeit wel sneller dan de Syagrus romanzoffianum, maar of dat ook in vergelijking met de Butia geldt?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 26 maart 2013 11:58

Mijn Jubaea heeft zijn 4 de winter in volle grond gehad en alvast de eerste 3 geen speerrrot gehad.Ik hou altijd de luchtvochtigheid in zijn wintertent in de gaten maar als er verwarming is of zelfs zon overdag is het warmer in de tent dan erbuiten ,de ontsnappende warme lucht neemt dan altijd de vochtigheid mee naar buiten,dus is het altijd droger tot 20 procent droger dan de buitenlucht.De ontsnappende warmere lucht door de spleten neemt altijd vocht mee.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 maart 2013 16:38

draco schreef:
luc schreef:Ik kan verkeerd zijn , maar dacht altijd dat butiagrus sneller groeide als de gewone butia :?:
grt Luc

Ik heb niet die ervaring met Butiagrus. Deze groeit wel sneller dan de Syagrus romanzoffianum, maar of dat ook in vergelijking met de Butia geldt?

Luc heeft gelijk hoor Draco, Butyagrus is een zeer snelle groeier, sneller dan een Washingtonia zelfs mijn ervaring :!: De truuk is snel veel ruimte geven (grote/diepe pot)
Lees zeker ook onderstaand topic eens door en kijk vooral eens naar mijn post onderaan de eerste pagina met vele foto's ! ;)

Topic --> viewtopic.php?f=9&t=8256
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 maart 2013 18:26

Dat zou kunnen, maar snelle groei is niet mijn primair streven. Je krijgt de indruk dat voor sommige exotenliefhebbers alleen (stam)dikte en hoogte tellen. Deze palm gaat inderdaad relatief snel de hoogte in onder verwijzing naar de Syagrus ouder. Maar dit wordt mede veroorzaakt door de langere bladveders en internodiën. Ik heb een aantal jaren terug grote exemplaren gezien bij Gardenpalms. Het dilemma van kuipplanten is dat ze behalve aantrekkelijk ook nog hanteerbaar moeten blijven. Het prettige van de Butiagrus is dat het blad duurzamer is dan bijvoorbeeld bij de Syagrus en daarmee meer overeenkomt met Butia.
Washingtonia filifera groeit bij mij als kuipplant harder dan de Butiagrus, maar heeft moeite om zijn blad mooi te houden, zodat er meestal maar of 3 à 4 nette bladeren op staan. Zo heeft iedereen eigen ervaringen, 't is tenslotte ook geen wetenschap.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor erna op 02 apr 2013 09:38

hallo,

Vanaf volgende week, na de vorst, zou ik enkele planten willen bestellen bij mypalmshop.com, oa. butia catarinensis. Indien iemand nog interesse heeft voor een plant '( om het even welke ) stuur maar een pb of mailtje, dan kan ik deze bijbestellen, verzendingskosten kunnen zo gedeeld worden. Planten breng ik dan mee naar canna banana.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen