Ensete na de winter

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete na de winter

Berichtdoor adriadriaans op 24 maart 2013 23:52

Ik heb een Maurelii met 60+ pups waarvan de eerste inmiddels de deur uit zijn. De pups zijn 3 tot 60 cm. Ik moet er nog zo'n 20 lossnijden/oppotten en dan is het weer klaar voor dit jaar. Binnen 14 dagen moet ik voor werk naar Diever. Ik weet niet waar je zit In Groningen en of het je de rit waard is? Als je er daar een(of 2) komt ophalen is ie gratis. Ook ben ik dit jaar weer in haps en kan ze dan meenemen. Maar daar wil ik er een paar eurie voor te krijgen :fluiten:

Groet, Henk
adriadriaans

7 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 05 apr 2013 19:46

Mijn 2 ensete's eens bekeken, staan nog in de winterstalling, ik moet zeggen ik weet het niet hoor, de stam ziet niet meer groen maar donkerbruin ... komt dit nog goed? Hebben heel de winter geen water gehad, stam voelt niet rot aan maar toch nu ook weer niet superstevig.

Graag advies aub
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor jaak op 05 apr 2013 20:48

Bij mij zijn ze ondertussen uit hun winterslaap,één is zelfs al aan een 2e blad begonnen,daarentegen is er 1 exemplaar dat het moelijk heeft,geen nieuwe sigaar te zien en donker aan de buitenkant maar nog niet volledig weggerot heeft nogthans dezelfde behandeling gekegen .

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 05 apr 2013 21:05

Mijn grote staat eigenlijk te warm op zolder en heeft al vijf grote bladeren gemaakt. Tijd om op te potten en langzaam water beginnen te geven voordat ie zich kapot groeit doordat ie al zijn vocht verbruikt.
Volgende stap is op zeer korte termijn de koude kas. Hopelijk blijft de groei er inzitten zodat ie in dit trage voorjaar niet nog eens wekenlang hoeft blijven stil te staan na aanplanting.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 18 apr 2013 22:51

Mijn ensete's zijn weer aan de groei. Eentje is met zijn 3e blad bezig, zijn eerste was mooi, zij 2e iets minder en zijn 3e ziet er nog slechter uit. Het lijk een soort schimmel, ik zal morgen foto's proberen te plaatsen. De andere ensete(zonder wortels overwinterd) is ook alweer aan het groeien. Deze krijgt echter bladeren met erg korte stelen die niet uit de stam komen. Hierdoor ontstaat er eigenlijk een stam in een stam. Ik heb dit al vaker meegemaakt en dan valt na een tijdje de oude stam eraf en dan krimpt de plant dus eigenlijk terwijl hij groeit. Wat is hier tegen te doen? Ik heb ooit gehoord dat dit komt omdat de plant geen bladeren heeft en zijn bladeren dan zo snel mogelijk opent, omdat hij licht op wil vangen. Hierdoor investeert hij niet in stelen, klopt dit? Wat is hier aan te doen?

Ivo
IQuax

12 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers