Haagwinde bestrijden

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Haagwinde bestrijden

Berichtdoor Bluesart op 10 apr 2013 01:18

In de voortuin van ons nieuwe huisje zag ik in het najaar dat er flink wat haagwinde in staat.
Dat zal dus straks weer rijkelijk opkomen.
Wie heeft goeie tips om dit hardnekkige onkruid uit te bannen?
Bluesart

0 bedankjes

Re: Haagwinde bestrijden

Berichtdoor Carlo op 10 apr 2013 01:37

Daar heb ik vorig jaar ook flinke ruzie mee gehad, toevallig ook in de nieuwe tuin.
Voorzichtig uitgraven en zeker geen enkel stukje wortel laten zitten is het devies.
Kost wel wat moeite en het jaar erop zal er weer één en ander boven komen maar de beste oplossing voor mij is toch het handmatig verwijderen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 10 apr 2013 02:12

Elke keer verwijderen. En als het even kan ook zoveel mogelijk wortel mee proberen te nemen.

Echt meer kan je er niet aan doen. Zeer vervelend spul om tussen je planten te hebben. Het zijn maar dunne breekbare stengeltjes en de wortels zijn helaas ook zeer breekbaar. Dus je hebt al snel dat er stukjes blijven zitten. Daarom moet je het goed in de gaten houden waar het opkomt en gelijk verwijderen zodra je het ziet.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor MarkDV op 10 apr 2013 23:04

idem wat hiervoor gezegd word, maar indien je niet de hele dag wil plukken en wortels rapen, Mutaflor of Luoxyl, maar zien dat er niets van het product op andere planten komt want die zijn ook kapot! Had hier ook geweldig last van, en met Mutaflor heb ik praktisch alles weggekregen, natuurlijk bij de buren was het ook aan het groeien, en na een paar jaar is het weer tot bij mij geraakt, dus mag ook weer beginnen, echt een vuiligheid op vlak van onkruid, maar wel mooi op vlak van bloemen.

groetjes
MarkDV

5 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 10 apr 2013 23:54

Itrme schreef:Elke keer verwijderen. En als het even kan ook zoveel mogelijk wortel mee proberen te nemen.

Echt meer kan je er niet aan doen. Zeer vervelend spul om tussen je planten te hebben. Het zijn maar dunne breekbare stengeltjes en de wortels zijn helaas ook zeer breekbaar. Dus je hebt al snel dat er stukjes blijven zitten. Daarom moet je het goed in de gaten houden waar het opkomt en gelijk verwijderen zodra je het ziet.

En daarbij het best de gehele wortel voorzichtig proberen uit te steken en blijven volgen.

Let op met dat spuiten in de open lucht. Een briesje is reeds meer dan genoeg om naast gelegen planten kapot te spuiten. (ervaringsdeskundige :lol: )
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor MarkDV op 11 apr 2013 11:03

Carlo schreef:En daarbij het best de gehele wortel voorzichtig proberen uit te steken en blijven volgen.

Let op met dat spuiten in de open lucht. Een briesje is reeds meer dan genoeg om naast gelegen planten kapot te spuiten. (ervaringsdeskundige :lol: )

ik spreek ook uit ervaring carlo, daarom dat ik er ook bij zet dat dit heel voorzichtig moet gebeuren, het beste dat je kan doen als je met zulke middelen spuit, is een spuitkap gebruiken ;)

Afbeelding
MarkDV

5 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?