Ensete's zijn er slecht aan toe!

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Ensete's zijn er slecht aan toe!

Berichtdoor IQuax op 21 apr 2013 10:17

Hallo,

Aangezien ik bij het form "plantendokter" al dagen geen antwoord krijg en de ensete's er niet al te best uit zien, probeer ik het hier. Ik heb 2 ensete's die één seizoen in de volle grond hebben gestaan. Ze zijn weer uit gaan lopen, maar de blader zien er erg slecht uit. Op de eerste foto zie je eentje met heel rare vlekken op zijn blad. Het 3e blad wat hij nu krijgt is erg klein en helemaal misvormd(het eerste blad zag er echter prima uit). Op de tweede foto zien jullie eentje die nu twee bladeren heeft. Het tweede blad was echter zo slap dat het direct omknakte. Weet iemand wat er aan de hand is?

Ivo
Bijlagen
b 8.JPG
b 8.JPG (152.77 KiB) 4051 keer bekeken
b 7.JPG
b 7.JPG (209.76 KiB) 4051 keer bekeken
IQuax

12 bedankjes

Re: Ensete's zijn er slecht aan toe!

Berichtdoor funeralroosjes op 21 apr 2013 10:50

Staat hij te nat in die pot?
funeralroosjes

1 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 21 apr 2013 11:02

Nee, dat valt mee. Ik geef de 1e ensete iets meer dan de 2e, maar ik geeft ze eens in de paar dagen als de grond bovenop er droog uitziet. Er komt bij het water geven geen water in de schotel er onder.
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor Amar op 21 apr 2013 16:36

Ik ben bang dat je hem teveel water aan het geven bent tijdens de rustperiode. Ik geef mijn ensetes (die tussen de 10-15 graden in de winter staan) de eerste wintermaanden geen druppel water. Pas vanaf begin van het jaar, wanneer de dagen duidelijk langer worden en er iets van groei is waar te nemen geef ik niet meer dan een half glas water per plant en dat eens per week. De hoeveelheid water kan dan toenemen of frequenter worden gegeven naarmate het warmer wordt en de groei er duidelijk in begint te komen. Bij mij zijn ze zo al twee winters prima doorgekomen :)
Amar

15 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 21 apr 2013 18:34

Ik heb de ensete op de eerst foto uit de pot gehaald. De wortels zagen er nog prima uit. Ik heb deze ensete's in de winter geen drup gegeven. Ze staan nu op een zolder waar het 21 graden is. Het lijkt me sterk dat ze teveel water hebben.
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 apr 2013 23:50

Is niet de oorzaak van te veel water hoor want dan groeit die niet meer en rot die gewoon. :) Hij lijkt een verstropping te hebben, dat gebeurt wel vaker. Oorzaak kan ik je niet zeggen. Oplossing, soms groeit het er vanzelf terug weer uit maar meestal groeit die zichzelf stuk dus wat hulp is wel nodig. Ik zou deze de kop afsnijden, dus net onder de verstropping afsnijden. Kzou hem ook wat meer licht geven of zelfs gewoon al buiten plaatsen. De nachten zijn wel nog koud maar dat kunnen ze wel aan, de zachte/warme dagtemps maken veel goed. Wel niet in de zon plaatsen, eerst schaduw ! Succes.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 22 apr 2013 19:34

Één keertje nachtvorst en ze zijn toch dood? Of valt dit mee. Ik woon in Groningen, daar is heet vaak een paar graden kouder dan in het zuiden of in de Randstad. Nog even een vraagje. De ensete op de tweede foto verliest zijn stam. Deze is verdord. Ik heb hem zonder wortels overwinterd, heeft hij de energie uit zijn stam gebruikt om wortels te maken? Kan dit verklaren wrm hij zijn stam verliest?
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 apr 2013 10:58

IQuax schreef:Één keertje nachtvorst en ze zijn toch dood? Of valt dit mee.

Dat valt goed mee, mijn grote maurelli heeft wel eens een nacht vorst gehad en het gevolg was dat alle bladeren bruin waren, maar verder was er niks aan de hand. Uiteraard milde vorst, en als je het kan voorkomen, dan beter wel... maar in noodgevallen kan het dus wel. Desnoods voor de nacht even wat opbinden en vliesdoek/folie errond?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 25 apr 2013 21:21

Jullie hadden toch gelijk. Ik wilde net de twee ensete's in de grond planten. Toen ik de ensete van de tweede foto uit zijn pot haalde bleek er enkel vieze pap te zitten op de plek waar wortels zouden moeten zitten. Ik heb het weg proberen te snijden, maar nergers was een levend puntje. Ik heb de bladeren er af gesneden en de plant in een krant gewikkeld. hij ligt nu bij de verwarming te drogen. Ik ga er vanuit dat hij mors dood is, maar ik ga hem toch weer oppotten. Ik ga echter morgen vroeg op vakantie dus veel tijd om te drogen heeft hij niet of zal ik hem een week lang laten drogen en pas oppotten als ik terug ben. Ik snap echter niet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb hem overwinterd zonder wortels. Anderhalve maand geleden in een pot gezet zonder water te geven. Na twee weken begon hij te groeien, dus ging ik langzaam water geven. Niet meer dan een paar centiliter per week. Steeds iets meer, maar niet meer dan eens in de paar dagen. Hij vertoonde ook nog groei tot enkele dagen geleden, terwijl hij al die tijd blijkbaar geen wortels heeft gehad, enkel pap. Ik heb nu dus maar de andere ensete op zijn plekkie in de tuin gezet.

Ivo
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor luc op 25 apr 2013 22:22

Ik liet hem een week drogen :!:
en dan pas oppotten
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?