De tuin van Exotic Life

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Rob op 23 aug 2012 23:04

:applaus: :applaus: :applaus:
Tis alweer even geleden dat ik ze gezien heb, maar de fotoos van Phoenix en Washy doen geen recht aan grootte, dat weet ik wel.

Ziet er goed uit Robin, ook onder de palmen.
Even had ik vress voor de beide palmen afgelopen winterseizoen gezien de bittere koude.

Cheers/hopelijk krijgen we ook op het gras een goed seizoen ;)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 24 aug 2012 00:01

:o Prachtig :o
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 25 aug 2012 13:41

Bedankt voor de reacties mensen.

@ Rob. Zelf was ik al snel gerust gesteld over de Washingtonia. De Phoenix is even afwachten geweest dit voorjaar doordat oudere bladeren wat deden verkleuren. Het is echter gestopt en vervolgens weer aan de groei gegaan. Zeker de Phoenix heeft minimaal die 2 weken elke nacht achter elkaar vorst gezien, en overdag slechts enkele graden boven het vriespunt. De Washingtonia kon ik zelfs met -4/-5 buiten al de kachel uitzetten doordat de zon de bescherming enorm deed verwarmen.

Op naar weer een normale winter, dan is normaal gesproken slechts droog houden en een lichtslangetje rondom de speer voldoende. Het was de eerste winter dat ik kachels heb moeten gebruiken ivm de ijsdagen.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor ruudkim op 18 apr 2013 14:38

Zonde dat de afbeeldingen weg zijn had graag meer willen zien

Gr. Ruud :thai:
ruudkim

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 apr 2013 20:16

Ik zie toch alle foto's nog hoor Ruud :onzeker:
Robbin mag wel nog eens updaten met veel nieuwe foto's dat wel... :tong:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 20 apr 2013 09:31

Dat vind ik nou ook Dimi.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 22 apr 2013 15:42

Ik ziet ook een hoop foto's nog maar niet allemaal, waarschijnlijk verwijderd op de host server. Updaten zal ik voor de geintresseerden en niet facebookers binnenkort eens doen.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 27 apr 2013 12:26

Hier een kleine update. Om te beginnen zijn de Washingtonia en Phoenix prima te winter doorgekomen, ondanks weer vele vorstnachten gezien te hebben. Na enkele ook voor het zuidwesten behoorlijke koude winters ondertussen voldoende ervaring opgedaan om ook met deze koude temperaturen om te gaan en nagenoeg schadeloos deze twee palmen de winter door te krijgen.

Eind vorig jaar.

Afbeelding

Na het verwijderen van de bescherming enkele weken terug.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de winter wordt in alle gevallen de Washingtonia behoorlijk gesnoeid, wat overigens geen problemen geeft. De palm groeit gemiddeld tussen de 15 en 20 bladeren op jaarbasis waardoor je in een mum van tijd weer een volle kroon kan zien. Stam is ondertussen dan ook ruim de meter gepasseerd en wordt ongewoon dik. Voor zowel de Washingtonia en Phoenix heb ik wel het idee dat de voorlopige stamdikte aan de onderkant is bereikt aangezien beide palmen wel degelijk flinke hoogteneigingen lijken te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals altijd is de Phoenix als eerste met zijn bloemknoppen, al speelt deze een beetje vals daar deze al voorzichtig ontwikkelen tijdens de winter.

Afbeelding

Ze lopen een aantal weken achter maar een paar dagen terug kon ik ook eindelijk de eerste van de hoogstwaarschijnlijk nog vele bloemknoppen ontdekken bij de Trachycarpus.

Afbeelding
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 27 apr 2013 12:45

Naast de Phoenix en Washy was er deze winter totaal geen schade, hoogstwaarschijnlijk omdat eerdere zwakkelingen al weggevroren zijn. De zeer droge en afwaterende standplaats in combinatie met tot nu toe een zeer droog jaar (Droogste sinds ik in 2006 begon met meten) laat de Chamaerops weer heerlijk blauw kleuren.

Afbeelding

Princeps met slechts een bloempot als bescherming.

Afbeelding

De natuur is de afgelopen 2 weken behoorlijk in blad gekomen en ook in de tuin reageren eindelijk de dingen weer zoals het hoort.

Afbeelding

Afbeelding

Deze 2 kleine Cycas hebben nauwelijks tot geen bescherming gehad deze winter en ook de vorige winters nauwelijks geprofiteerd van extra warmte. Dat heeft me doen besluiten om in de toekomst een behoorlijk groter exemplaar te gaan planten.

Afbeelding

Qua beplanting weinig spectaculairs dit jaar op het programma. Er wordt vooral aandacht besteed aan onderbeplanting daar de meeste palmen een hoogte hebben bereikt dat er nieuwe ruimte is vrij gekomen. Daarnaast zal het "woestijn" stukje verder worden aangevuld.

Afbeelding

Tot zover een kleine update voor de geintresseerden en niet facebookers! Binnenkort zal tevens de nieuwe website weer in de lucht zijn!
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 27 apr 2013 13:36

Prachtig om te zien hoe jij je planten de winter doorkrijgt :applaus: , vraag ik me af wat de minimale grootte van een washy moet zijn voor die in de tuin geplant kan worden (wel met goede winterbescherming natuurlijk), ik heb een filifera en een paar kleine robusta's staan die ik zelf uit zaad heb opgekweekt.
(tip) De agaves deserti en schidigera hebben hier zeer goed de winter overleefd wat betreft vocht en vorst voor als je wat nieuwe soorten zoekt.

gr. Jaap
junglegarden

11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video