Washingtonia uitgedroogd of wortelrot?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Washingtonia uitgedroogd of wortelrot?

Berichtdoor Sodiac op 27 apr 2013 23:09

Ik heb verschillende Washingtonia robusta planten overwinterd in een koude kas die vorstvrij werd gehouden (op ongeveer +5 graden). Nu is dit bij een aantal goed gelukt maar een aantal ook niet. Bij sommige planten zijn de bladeren bruin en ineengekrompen. Nu is de vraag is het wortelrot geweest of heb ik ze te ver laten uitdrogen?

Ik heb nogal de neiging in de winter vrijwel geen water te geven omdat ik bang ben voor wortelrot. Heb ik nu te lang gewacht in het voorjaar of zal dit toch komen van een te natte kluit bij het ingaan van de overwintering?

Zie foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sodiac

41 bedankjes

Re: Washingtonia uitgedroogd of wortelrot?

Berichtdoor eddy21 op 28 apr 2013 07:59

als het wortelrot is trek je de speer er zo uit
en te droog zijn ze gewoon verwaarloost dus moet je ze nu gaan verwennen ;)
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor ick op 28 apr 2013 12:39

Als ze er bij mij zo uitzien als op foto 3 dan is het meestal het einde van de plant. Ik heb dat al meerdere malen meegemaakt. Bij mij staan de washingtonia's 's winters binnen in een onverwarmde kamer, dus krijgen echt geen vorst. Maar als je de andere (die nog een stuk groener zijn) nu zoals Eddy al zegt gaat verwennen, heb je volgens mij een goede kans dat ze er bovenop komen.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 apr 2013 12:57

Ik geef de mijne bij de overwintering in de serre een lekje misschien eens om de 2 maanden. Volledig laten uitdrogen is niet goed heb ik in voorgaande jaren ondervonden. Als ik dan water geef is het echt maar een heel erg klein beetje, net genoeg om niet uit te drogen. Kluit word dus zeker nooit helemaal nat. De kuip was een 15 lt kuip denk ik en dan kreeg hij max pakweg een 1/2de lt water.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?