Varenrouwmug uitroeien met natuurlijk middel

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Varenrouwmug uitroeien met natuurlijk middel

Berichtdoor Itrme op 22 apr 2013 12:54

Hier Mies,

MarkDV schreef:
idem dito, is voor mij ook tot nu toe het enigste middel dat ECHT werkt, zand bovenop strooien kan niet zo goed zijn, hoe moet er dan nog lucht in de grond geraken? en niet elke plant is zo zot van zand rondom hem. Tabak maakt idd jou grond slecht waardoor heel wat planten dit niet zullen overleven. Nematoden zijn nog steeds het beste natuurlijke bestrijdingsmiddel, maar idd, je kunt ze enkel toedienen bij een temperatuur boven 15°C en je moet ze bewaren in de koelkast, je kan ze ook niet zo heel lang bewaren, max 2 of 3 weken. Maar indien ze goed gebruikt worden, wel heel erg effectief zonder de planten te beschadigen. Ik bestel de mijne altijd op onderstaande link ;)

http://www.biogroei-shop.be/product.php?id_product=15

groetjes

Nou vraag ik me af. Heb je diatom 1 keer gebruikt of heb je het de hele week toegepast? Het kan zijn dat de eitjes van de varenrouwmuggen niet doodgaan door diatom dus zou je het middel misschien langer moeten gebruiken om alle larven uit te roeien.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 apr 2013 13:26

Mies schreef:ik moet helaas ook melden dat de diatom niet heeft gewerkt :( . Ik heb een hele week lang geen enkele mug gezien, maar toen begon het weer te komen. Hoe kom ik aan nematoden?

Hier een link; http://ecogrow.nl/ ook in grow shops te krijgen.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor MarkDV op 22 apr 2013 16:15

Itrme schreef:Hier Mies,Nou vraag ik me af. Heb je diatom 1 keer gebruikt of heb je het de hele week toegepast? Het kan zijn dat de eitjes van de varenrouwmuggen niet doodgaan door diatom dus zou je het middel misschien langer moeten gebruiken om alle larven uit te roeien.

ik heb diatom nog nooit geprobeerd, daar nematoden veel efficiënter werken.

groetjes
MarkDV

5 bedankjes

Berichtdoor Mies op 25 apr 2013 09:46

Ik heb het toen gepakt omdat ik het toch had staan. Ik heb het er een paar keer op gedaan en het moet toch werken, want de beestjes zijn een tijdje weg gebleven. Ik had de hoop dat het de larfjes ook zou uitroeien. Misschien doe ik het er u nog maar een keer op om te kijken of de plaag uiteindelijk helemaal weggaat. Mocht het niet goed zijn voor de planten dan is het toch al te laat ;). Ik zal nog snel wat stekjes maken, weer 'diatommen' en de uitslag volgt wel weer.
En anders bestel ik toch maar nematoden. Bedankt voor de link Mark!
Mies

0 bedankjes

Berichtdoor MarkDV op 26 apr 2013 17:23

de kans dat je de larven volledig weg krijgt is vrijwel miniem denk ik. Ik mag ook weer aan de slag gaan met nematoden, heb vandaag weer enkele van die rotmugjes rond enkele van m'n planten zien vliegen, direct plat tussen de 2 handpalmen :lol:

groetjes
MarkDV

5 bedankjes

Berichtdoor Mies op 23 mei 2013 10:21

Of ze helemaal weg zijn weet ik niet maar het lijkt toch wel echt te helpen. Ik zie er zo nu en dan nog eentje bij één bepaalde plant vliegen. Ik blijf nog even zo nu en dan diatom toevoegen aan het water en dan maar hopen dat ik ze ooit helemaal niet meer zie.
Het schijnt trouwens goed te zijn voor planten, mijn zoon heeft er iets over geschreven voor zijn bachelor scheikunde, ik zal eens vragen of hij dat stuk op wil diepen, misschien hebben jullie plantenliefhebbers er wel wat aan :D.
Mies

0 bedankjes

Berichtdoor Inazuma op 23 mei 2013 17:06

Als de huidige winterse periode voorbij is wil ik oook aan de gang met nematoden, ik heb hier hele zwermen boven mijn planten bakken :evil:
Inazuma

24 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 24 mei 2013 11:19

Het probleem is dat bijna alle soorten potgrond besmet zijn met deze muggen zelfs zaai en stekgrond.
Had het probleem hier zo goed als onder controle maar door de nieuwe grond terug bij af.
Dus maar weer uitkoken in de magnetron.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 24 mei 2013 11:31

Nou moet ik zeggen turtleboy, dat we laatst naar een kwekerij zijn geweest waar ze ook potgrond verkochten en daar zat niets in.... Althans. ik heb niets kunnen ontdekken. En het lijkt erop dat de rouwmuggen de grond ook helemaal niet aantrekkelijk vinden :? Helaas zijn de zakken nu onderhand al wel weer bijna leeg :fluiten:

Met potgrond van DCM heb ik tot nu toe wel altijd rouwmuggen gehad. Maar het is voor de rest wel weer fijne potgrond om planten in te zetten...
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 24 mei 2013 16:03

Dat is nou juist het probleem,in eerste instantie zie je niks maar na een tijd en zeker binnen begint de ellende weer.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?