Jubaea

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Jubaea

Berichtdoor hexina op 24 mei 2013 10:24

Ik heb bij barteljo een mooie jubaea gezien. Heeft iemand ervaring met deze verkoper uit Nederweert. Ik zou deze bij wijze van kunnen gana ophalen. Wat hij verkoopt ziet er echt met recht mooi uit op de foto's....
Een exemplaar van deze grote zou dan 49,95 kosten....

Ik ben verliefd :o
Afbeelding
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Re: Jubaea

Berichtdoor Hitch op 24 mei 2013 11:19

Ik bestel bij hem mijn warmtekabels en thermostaten steeds en heb alleszins nog nooit een probleem gehad zowel wat de betaling als verzending naar België toe betrefd. Planten heb ik nog nooit bij hem gekocht maar als je er dan ook nog eens zelf om kunt rijden zie ik niet in waarom je het niet zou doen en de prijs is idd erg laag. De plant op de foto geef ik 8-9 jaar, koopje dus.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor hexina op 24 mei 2013 11:24

hij is afgeprijsd van 99.95 naar 49.95.
Heb hem gemaild of ie er nog van deze heeft staan.
Nederweert is hier nog geen 50 kilometer vandaan
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 mei 2013 12:52

karren maar en ophalen die handel, dat is idd een weggeefprijsje :applaus:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor keesvl op 24 mei 2013 17:13

Ben de laatste jaren diverse exemplaren kwijtgeraakt speerrot, een gewaarschuwd mens...
keesvl

10 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 mei 2013 20:17

Ik heb maar een kleine Jubaea, maar die staat al vier winters in de vollegrond. Daarvoor twee jaar in pot (om te herstellen van speerrot en verwachte verhuizing) en daarvoor drie jaar in de vollegrond in een andere tuin. Sinds ik m helemaal droog houdt in de winter heb ik nooit meer speerrot gezien. Ik moet eerlijk zeggen redelijk verrast te zijn door deze soort, maar je moet m in mijn ervaring dus echt droog houden in de winter. Dezelfde plant heeft toen ie kleiner was twee keer speerrot gehad na zonder dak te zijn overwinterd, ook in de vollegrond, maar dan in mijn vorige tuin. Ik moet ook zeggen dat mijn Jubaea gek genoeg als een van de eerste palmen weer aan de groei is gegaan dit voorjaar. Gelijk met trachycarpus fortunei en dat is sneller dan elke andere palm die ik in de vollegrond heb. Helaas is de groei wel langzaam, maar ik zie ieder jaar meer bladeren tot ontwikkeling komen. Vorig jaar drie en de eerste is nu al aan het ontvouwen. Ik hoop op vier misschein 5 bladeren dit jaar. Dat zou al heel mooi zijn.

Zijn er mensen die hun Jubaea deze winter ook goed hebben doorgekregen en op welke wijze dan?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 24 mei 2013 20:26

Hallo

Ik heb een kleine Jubeae gehad in pot, 2 x speerrot en uiteindelijk gesneuveld als als gevolg van het te natte voorjaar vorig jaar, te slecht waterdoorlatend gepot.

Een Jubeae in volle glorie onbeschermd in ons klimaat is een droom waar ik niet meer in geloof.

Toch geef ik deze soort beslist een tweede kans.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 mei 2013 22:25

Onbeschermd redt niets van het geijkte assortiment aan exoten het hier in dit klimaat...
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 24 mei 2013 23:46

Ik heb hier ook een Jubaea in de volle grond, en dezelfde ervaringen als jij Dennis. Alleen een afdak als bescherming en geen spoortje schade, en hier ook als eerste aan de groei! Hij lijkt ook erg blij te zijn met het vele water wat naar beneden komt nu, staat er prachtig bij. Zal er dit weekend eens een foto van maken en hier plaatsen.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor jann op 25 mei 2013 00:06

Mijn Jubaea komt ook van Barteljo(ik woon bij hem in de buurt) hij heeft een zeer groot assortiment aan Jubaea's staan,van klein tot formaten met een stam van 70 a 80 cm doorsnee.
Ik heb hem al enkele jaren in de volle grond staan,vorst kan hij redelijk wat hebben
maar vocht en vorst kan hij niet tegen dus bij mij staat hij vanaf het gaat vriezen in een tent en boven de -8 gaat de lichslang aan.

Jann.
jann

18 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen