door Dennis_S op 24 mei 2013 20:17
Ik heb maar een kleine Jubaea, maar die staat al vier winters in de vollegrond. Daarvoor twee jaar in pot (om te herstellen van speerrot en verwachte verhuizing) en daarvoor drie jaar in de vollegrond in een andere tuin. Sinds ik m helemaal droog houdt in de winter heb ik nooit meer speerrot gezien. Ik moet eerlijk zeggen redelijk verrast te zijn door deze soort, maar je moet m in mijn ervaring dus echt droog houden in de winter. Dezelfde plant heeft toen ie kleiner was twee keer speerrot gehad na zonder dak te zijn overwinterd, ook in de vollegrond, maar dan in mijn vorige tuin. Ik moet ook zeggen dat mijn Jubaea gek genoeg als een van de eerste palmen weer aan de groei is gegaan dit voorjaar. Gelijk met trachycarpus fortunei en dat is sneller dan elke andere palm die ik in de vollegrond heb. Helaas is de groei wel langzaam, maar ik zie ieder jaar meer bladeren tot ontwikkeling komen. Vorig jaar drie en de eerste is nu al aan het ontvouwen. Ik hoop op vier misschein 5 bladeren dit jaar. Dat zou al heel mooi zijn.
Zijn er mensen die hun Jubaea deze winter ook goed hebben doorgekregen en op welke wijze dan?