Brugmansia bladvorming

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Brugmansia bladvorming

Berichtdoor veronique op 24 mei 2013 21:04

Hallo,

weet er iemand waaraan dit kan liggen?
De Brugmansia maakt misvormde bladeren aan en ze worden geelachtig .De oudere bladeren blijven wel mooi groen.We hebben al gecontroleerd op insecten maar we vinden niets.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
veronique

62 bedankjes

Re: Brugmansia bladvorming

Berichtdoor JmC4c op 24 mei 2013 23:06

Staan ze buiten Veronique :?:
Ik stel je deze vraag omdat de bruggen op de koudste plek in de tuin daar ook last van hebben. ;)
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 mei 2013 23:12

Hier staan mijn bruggen ook in de zon maar ook in halfschaduw en hebben hier geen last van. Meestal als ik zie dat het bladeren geel worden geef ik ze een hand koemest korrels en daarna gaan ze (vaak) volop verder met blad aanmaak.

Let eens op of je geen rupsjes ziet of vliegjes!
Vorig jaar zag ik dit ook en het bleek een cicadeachtige te zijn, vaak gaten in bladeren en misvormde groei. Je zou denken aan slakken vraat maar slakken laten sporen achter.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 24 mei 2013 23:18

Bij mij worden ze op tijd bemest, maar de koude zorgt ook voor schade.
Deze op mijn binnenkoer blijven normaal groeien;) Deze in de eerste tuin ook.
Enkel deze achteraan de tuin hebben het probleem.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 25 mei 2013 06:45

Veronique de oorzaak is simpel: koude, wind en weinig zon. Veel brugmansiarassen kunnen hier beslist niet tegen. Het gaat vanzelf over als het warmer wordt. Dit gebeurt altijd als de bruggen (te vroeg) buiten staan.
Als je ze nog kunt verplaatsen zet ze dan op een beschermde plek waar veel zon komt (als die schijnt).
Voor alle duidelijkheid: het schaadt de aanleg en groei van bloemknoppen niet. De planten gaan door met de aanmaak van knoppen (weliswaar in een lager tempo). Ik heb nu een brug staan waar de eerste knop op opengaan staat. De bloem zal door het slechte weer wel misvormd zijn maar de plant gaat gewoon verder met het aanmaken van knoppen.
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor veronique op 25 mei 2013 12:12

Ja die staat inderdaad buiten in pot wel op een plaats waar er veel zon komt en toch wat beschutting is maar misschien nog niet voldoende.
Zullen die is verplaatsen en meststoffen bijgeven dan.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 25 mei 2013 12:30

De bemesting zal de oorzaak niet zijn, het is gewoon het slechte weer. De bruggen groeien nu bijna niet dus hebben ook niet zo veel mest nodig zeker niet als ze in een pot staan.
TinekedV.

5 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?