Conifeer (Chinese fir) verkleurd... :-(

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Conifeer (Chinese fir) verkleurd... :-(

Berichtdoor kenbeimer op 06 apr 2013 08:54

Mijn zaailing van de Chinese Fir, ongeveer een jaar tot anderhalf jaar oud nu begint te verkleuren en ik weet niet goed wat de oorzaak is.

Hij heeft altijd veel zonlicht moeten opvangen en sinds enkele weken staat hij op de vensterbank op mijn slaapkamer, waar minder zon komt (vooral in de namiddag kans op zon)
Toen het me gisteren opviel, heb ik meteen onkruid verwijderd, in de hoop dat dit het zou zijn. Maar ik wil het nu niet verder in de soep laten lopen, er zit hier meer dan een jaar werk in en ik wil het plantje graag behouden.

Afbeelding

Onderaan zie je nog een stengeltje. Die is afkomstig van een uienzaadje die ik gemorst heb, kan dit de oorzaak zijn? Ook zie ik veel spinrag, moet ik dit schoonmaken? Ik verwijder spinrag eigenlijk nooit, omdat kleine vliegjes hier in vast gaan zitten... Maar als een plantenleven op het spel staat...

Help!!...
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Conifeer (Chinese fir) verkleurd... :-(

Berichtdoor shusui op 06 apr 2013 09:19

Allereerst, om welke plant gaat het hier ?
Ik vermoed Cunninghamia lanceolata of aan Abies sp ?

Zaailingen van coniferen zijn niet altijd gemakkelijk, hier heb ik ook altijd vrij veel uitval.
De temperatuur moet goed zijn (niet te koud, en zeker niet te warm in de winter) ze hebben graag een vrij hoge luchtvochtigheid. Maar tegelijkertijd mag de grond niet te nat zijn omdat ze gevoelig zijn aan stengel en wortelrot....

Het veranderen van standplaats zal hij waarschijnlijk niet graag gehad hebben.
Ik ben niet zeker maar de spinnenwebjes zouden ook wel van spint kunnen komen, al lijken ze daar toch vrij groot voor.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 08 apr 2013 10:58

Inderdaad Cunninghamia lanceolata. De pot was al enkele maanden verplaatst en destijds ging het goed. Deed dit in eerste instantie om de plant te beschermen tegen direct zonlicht. Zaden komen van Zadengigant. Ik zal voorzichtiger zijn met water geven en mogelijk toch weer terugplaatsen in woonkamer? Daar is de luchtvochtigheid hoger, ivm koken zonder afzuigkap (vergeet ik vaak)

Spinnewebjes verwijderen? Zoja, wat is de beste manier?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 26 mei 2013 09:36

Het potje heb ik weer terug verplaatst naar de woonkamer en daar bloeide het weer op gelukkig. De bruine plekken zijn nog te zien, maar er zijn ook nieuw gegroeide naalden zichtbaar. :)
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 14 jun 2013 14:55

Hij doet het nu eigenlijk heel erg goed. Ik zit erover te denken om hem volgend jaar na ijsheiligen in de volle grond te zetten. Is dit raadzaam?

Meer informatie over connifeer bij de bron: http://www.zadengigant.nl/zaden/conifer ... zaden.html
kenbeimer

1 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?