De beste Trachy voor buiten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

De beste Trachy voor buiten

Berichtdoor Pieter73 op 02 jun 2013 21:23

Ik heb afgelopen winter voor het eerst een Trachycarpus fortunei buiten overwinterd. Alles leek goed te gaan maar in mei toch nog speerrot. Toch zie ik ze hier in de buurt in hele grote formaten buiten overwinteren zonder enige bescherming. Ik wil heel graag palmen in mijn tuin maar heb absoluut geen zin om de hele winter tegen een tentenkamp van winterbescherming aan te kijken. Welke rassen/soorten hebben de beste overlevingskans zonder bescherming in volle grond?
Pieter73

45 bedankjes

Re: De beste Trachy voor buiten

Berichtdoor Pieter73 op 02 jun 2013 21:28

En als er keuze is dan vind ik rassen met doorhangende bladeren het mooiste voor de jungle-look die ik wil.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 02 jun 2013 22:03

Hier kan je mss je keuze uit vinden ;)
De top 10 meest winterharde palmen.

http://palmvrienden.net/tropicalblog/pa ... er-wereld/
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 02 jun 2013 22:43

Hoi Pieter , als je met een zaailing begint buiten wordt die ook super hard en kunnen ze flink wat vorst aan zonder bescherming, veel grotere jongens worden geïmporteerd uit warmere landen en vaak ook nog in kassen versneld groot getrokken, dat vraagt dan om problemen, het kan wel maar die zul je in eerste instantie moeten beschermen en langzaam aan de kou laten wennen, dus ontkom je vaak niet aan een bouwsel, zelf heb ik een aantal trachy's van forum mensen, enkele blijven de hele winter onbeschermd in de volle grond en groeien mooi door, andere hou ik weer in pot.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 03 jun 2013 21:08

Als je niet aan bescherming wilt doen, begin er dan niet aan. Dat gaat je echt alleen maar teleurstelling opleveren. En als je dan toch wilt experimenteren, neem dan T. fortunei en volg het advies van Eduard op! ik zal mijn mening bijstellen als we nu weer tien jaar achter elkaar zachte winters krijgen, maar dat is niets anders dan gokken ben ik bang. Hoewel, Zoetermeer, dan kan fortunei het toch wel lang volhouden.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Nollie op 03 jun 2013 22:12

"winterbescherming en speerrot in mei"; zijn dit geen 2 losstaande onderwerpen ?

Als beginner heb ik vorig jaar 2 fortunei's geplant met 80 cm stam. Die vd winter ingepakt met jutezakken en grote vlieszak om de kroon. 4x wel te verstaan. Bij warmere periodes alles eraf gehaald. Maar er is niks aan de hand. Ik wil dit de komende jaren langzaam afbouwen (wennen aan vorst).

Mijn tuin ligt op het zuid-westen. Geen noord-oostenwind dus. Misschien een klein beetje op de hoek vd garage. Daar staat nu een T. Kumaon met 20 cm stam.

Wat verder van belang zou zijn is waar ze zijn gekweekt. Die van mij zouden in de pyreneën gekweekt zijn (info Barteljo.nl).

Wanneer er in een periode te veel regen valt, kun je er een plastic fles over de speer doen.
Nollie

0 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 04 jun 2013 00:56

Bedankt voor de input allemaal. Toch voor de duidelijkheid: zowel in Zoetermeer als in Delft weet ik grote palmen te staan die onbeschermd de winter door komen. En de laatste winters zijn best heftig geweest dus ik weet dat het mogelijk moet zijn. Ik denk dat het allemaal Trachycarpus fortuneis zijn, maar ik zie als beginner niet de verschillen tussen de verschillende rassen en soorten. Misschien is het wel T. takil. Maar ook bij T. fortunei zijn allemaal rassen waarbij de ene sterker is dan de ander. Ik heb een T. fortunei geprobeerd en het leek een jaar lang goed te gaan maar hij is nu waarschijnlijk toch dood. Om te voorkomen dat ik telkens een jaar tijd en een plant verlies leek het me handig om jullie ervaringen te vragen. Eduard's advies om met zaailingen te beginnen lijkt me erg nuttig. Af en toe een plastic fles over de speer kan ik ook wel mee leven. Maar mijn grote vraag nu is vooral welke palm genetisch het sterkst is. Ze zeggen dat takil harder is dan fortunei maar hier op het forum wordt dat ook weer betwijfeld. Anderen hebben het over Bulgaarse fortunei maar Bulgarije heeft een ander klimaat dan Nederland en schijnt hier ook niet duidelijk beter te presteren? Ik ben vooral benieuwd met welke rassen jullie goede ervaringen mee hebben.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Nody op 04 jun 2013 07:02

Ik heb een (jonge) trachycarpus afgelopen 2 winters in de volle grond onbeschermd weten te overleven. Bijna alle bladeren dood na februari 2012, maar amper bladschade na afgelopen winter. Hij was verkocht als fortunei, maar twijfel of het niet een wagnerianus is omdat hij vrij klein blad heeft.

Sinds vorig jaar heb ik ook een T. 'Nova' en een T. princeps. Allebei nog jong. Maximaal 3-4 jaar oud.
De 'Nova' heb ik niet beschermd en is had twee speren. De grootste speer was dood en afgebroken, maar de kleinste speer niet en groeit nu langzaam verder.
De princeps heb ik af en toe beschermd met stro en een plastic pot erover. Heeft totaal geen schade opgelopen en groeit nu het snelst van alle palmen.

Sinds eind januari heb ik ook een échte T. fortunei gekocht met grote bladeren en 20 cm stam. Hij stond in een tuincentrum in de koude kas.
Meteen in de grond gezet. Onbeschermd, maar totaal geen schade na de voorjaarskou en is redelijk hard aan het groeien.
Nody

23 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen