Butia capitata Versus Jubaea chilensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia capitata Versus Jubaea chilensis

Berichtdoor Dennis_S op 23 jun 2013 21:29

Ik zou klein beginnen. Groot en de bladeren zijn dan vaak niet in Nederland opgegroeid. En zijn dus extra kwetsbaar. Jong geplant kun je m goed beschermen. En de bladeren die hier tot ontwikkeling komen zijn het sterkst!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 29 jun 2013 07:09

greekpalm schreef:Dank u wel allemaal :)
Inderdaad de resultaten van iedereen kunnen verschillen. maar we moeten ervaring opdoen, en zo onze kennis verder opbouwen , en niet altijd dezelfde fouten opnieuw maken, en zo energie, tijd en geld verliezen.
Dus Jubeae zou ik aanvaarden als een antwoord :)

Nu, hoe groot zou hij omgeveer moeten zijn (ja ik dat hoe groter hij is des te beter hij tegen de koude kan) maar hoe groot moet hij zijn zodat hij meestal geen verwarming moet hebben ?

Nu in de omgeving van Athene zou het een makkelijke palm moeten zijn. Jubaea komt van oorsprong uit een mediterraan klimaat. Dus zachte winters met regen en warme/hete droge zomers.
Het gebied waar ze voorkomen heeft ook veel wijngaarden, met zeer goede wijn! Dat zegt wel iets.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 06 jul 2013 16:39

ik heb er al een paar in athene :) en ze groeien redelijk goed... behalve dat de zomers te warm en te droog zijn voor hun.

Maar het was voor belgie (regio mechelen)
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 06 jul 2013 20:28

Mijn Jubaea kon vorige winter alvast -7° aan zonder bladschade maar wel droog in de tent.Overdag warm door serreeffect door de zon.Bij ijsdagen het kerstsnoer aan.Maar geen schade dus.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 06 jul 2013 21:54

Eddy, ik ben heel benieuwd naar een foto van jouw Jubaea! De laatse foto die ik ken is van een paar jaar terug, ben benieuwd hoe die er nu bijstaat!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 08 jul 2013 21:51

Stam is nu 48 cm diameter,hoogte stam 90 cm,totale hoogte 175cm.Zal nog eens vragen aan de dochter of ze een foto kan arrangeren.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 08 jul 2013 22:00

Ik zou zeker geen risico nemen om zonder verwarming te gaan werken, onder goede omstandigheden kunnen ze -15 graden hebben en soms zelfs meer ;) Veel te mooie palm om het risico te nemen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 jul 2013 07:13

Ik neem ook zeker geen risico maar kouder dan -15° is hier van 1996 geleden(was dan -16°)Vanaf -8° heb je kans om bladverbranding bij Jubaea,dus richting -7° doe ik kerstsnoer zeker aan.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 09 jul 2013 17:38

Hier is na enkele nachten tot -14 in de afgelopen winters en talrijke ijsdagen niets van bladschade ontstaan. Voorwaarde is wel compleet droog houden. Er kunnen dus blijkbaar verschillen bestaan tussen Jubaea's wat gevoeligheid voor bladschade betreft.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 jul 2013 17:50

Dank u Dennis voor die informatie ,ik had vroeger gehoord dat vanaf -7° badschade gaf.Ik zal als het een koude winter wordt dan niet zo rap moeten panikeren als het- 8° is .Misschien dan eerst eens -9° riskeren hier,als test voor bladschade,want de verwarmingskost is redelijk groot als het snoer veel moet aanliggen.Voor ijsdagen ben ik echter banger.Als er geen zon is wel te verstaan,anders wordt het vanzelf warm in de tent.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen