welke bamboe?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

welke bamboe?

Berichtdoor SVENNIE op 16 jul 2013 16:08

Om mijn vuilbakken aan het oog te onttrekken zou ik graag een bamboe-hoekje aanleggen.
De plaats die ik voorzien heb, ligt in halfschaduw. Het liefst zou ik een soort hebben die niet al te veel woekert, bonte bladeren heeft en maximaal 1,50/1,8 meter hoog wordt. Heeft er iemand suggesties en/of ervaringen met bepaalde soorten?
SVENNIE

7 bedankjes

Re: welke bamboe?

Berichtdoor Tosaman op 16 jul 2013 17:32

Fargesia rufa doet het altijd goed, en is zelfs in een pot goed tegen de extreem koude periode van laatst bestand.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Remy op 17 jul 2013 00:45

Als je bont blad wilt en die hoogte kom je bijv. uit op een Hibanobambusa tranquillans 'Shiroshima', maar die woekert wel wat.

De meeste fargesia's zijn in principe geschikt voor die plek, ze woekeren niet en je kunt ze altijd op de gewenste hoogte snoeien. fargesia murieliae simba en fargesia nitida vulcano blijven beneden de 2m en kunnen prima in de halfschaduw. Als ze in de felle middagzon staan dan wel een flinke plons water geven.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor SVENNIE op 17 jul 2013 10:45

Alvast bedankt voor de suggesties. Ik zal ze eens eventjes bekijken.
Zelf heb ik volgende soort in gedachten: Pleioblastus shibuyanus 'Tsuboi'. Zou die kunnen?
Ik heb gelezen dat ze matig woekeren. Wat wordt hieronder verstaan? Omdat ik geen ervaring heb met bamboe, kan ik mij geen voorstelling maken van het verschil tussen sterk of matig woekerend bamboe.
SVENNIE

7 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 17 jul 2013 11:37

Licht woekeren en matig woekeren, er kan altijd een ongeziene uitschieter bijzitten die ineens ergens anders omhoog komt. Ik zou in jou geval voor een Fargesia gaan mocht je een niet woekerende soort willen.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor SVENNIE op 18 jul 2013 23:08

Kent er iemand een adres (liefst in de provincie Antwerpen) van een bamboekwekerij waar ook particulieren welkom zijn?
Het is wel leuk om naar de verschillende soorten te kijken op plaatjes, maar eraan geraken is wel de bedoeling natuurlijk! ;)
SVENNIE

7 bedankjes

Berichtdoor Remy op 19 jul 2013 00:15

http://www.kimmei.com/

In valkenswaard, dicht bij de grens ;)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Exotopia op 03 aug 2013 10:14

Pleioblastus Shibuyanus Tsuboi is bij mij al 3 jaar aan het bloeien. De plant staat er al een tijdje en ik ben vrij zeker van hergroei bij deze soort. Maar bij een jonge bloeiende bamboe zou het wel eens game-over kunnen zijn...
Bovendien moet je de opgegeven hoogtes soms met een korreltje zout nemen. Afhankelijk van een aantal factoren kan het zijn dat deze Pleioblastus maar een goeie meter hoog wordt.

Groetjes
Jan
Exotopia

13 bedankjes

Keer terug naar Bamboe's en grassen