Koraal boom : Erythrina crista-galli

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Koraal boom : Erythrina crista-galli

Berichtdoor mister b op 23 sep 2011 15:53

Ik heb net gezien dat mijn onderwerp eigelijk bij de verkeerder afdeling stond dus stel ik hier de vraag nogmaals :-)

Hoi Allen

Ik heb enkele jaren geleden een Erythrina crista-galli gekregen

Een kennis van mijn moeder had ze in een pot staan en daar zij gingen verhuizen van huis met tuin naar een appartement hadden ze voor dit plantje geen plaats meer.

daar zij wisten dat ik graag planten zie, staat hij nu bij mij .

Momenteel ben ik dus in bezit van een Erythrina crista-galli ( koraalboom ) van +- 1.5 m hoog en +- 4 a 5 cm stam dikte

Ik heb wat zitten zoeken op het internet en deze zouden redelijk zeldzaam zijn voor verkoop klopt dit ?

De plant is al een 2 tal jaren in de zelfde pot grond

het wordt volgens mij dus dringend tijd dat het plantje eens nieuwe aarde krijgt

Wat geef ik deze het beste van aarde, gewoon pot grond gemengd is hij zuur of kalk minnend ? laat het even weten :

En dan de laatste vraag weet iemand van jullie wat de waarde eigelijk is van zo'n exemplaar

ik heb namelijk geen flauw idee.

Niet dat ik hem weg ga doen ( sorry mannen )maar zou het eigelijk wel graag willen weten...

ps foto's volgen maar hij staat wel niet in bloei he mister b
Laatst bijgewerkt door mister b op 19 sep 2012 09:57, in totaal 2 keer bewerkt.
mister b

1 bedankjes

Re: Koraal boom : Erythrina crista-galli

Berichtdoor palmexpert.nl op 28 dec 2011 15:15

Deze plant is in Spanje redelijk makkelijk te kopen, dus niet heel erg bijzonder.
De Erythrina verdraagt veel verschillende grondsoorten, mits het geen veengrond is.
Ik zou hem persoonlijk in een Mediterrane potgrond overplanten in een grotere pot.

Als wij de Erythrina vanuit Spanje in Nederland moeten verkopen, moet je rekenen rond de 215.00 euro voor een plant van 175/200 cm planthoogte in een container van 80 liter.

Hoop dat je vraag voldoende beantwoord is.

Mvg Gerben
palmexpert.nl
Bedrijven

1 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 28 dec 2011 22:57

Is hier ook in de meeste tuincentra te koop in april en mei, meestal tweejarige planten zowat 15 euro.
Deze is ook vrij makkelijk te stekken maar heel moeilijk de eerste winter door te komen.
Heb er nu enkele staan, eentje is ongeveer 10jaar, doch deze is nauwelijks een halve meter daar ze voor de eerste nachtvorst volledig kaal wordt geknipt en dan droog wordt opgeborgen.Hij staat al 6jaar in dezelfde pot van 40cm.
Je mag deze in de winter ook geen water geven anders rotten de wortels.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor stefkes op 18 jul 2013 10:58

Hallo,

Ik heb een paar jaar geleden zaden meegenomen uit zuid afrika van koraalbomen en gezaaid. En heb nu 3 koraal boompjes van ongeveer 50cm.
Ook nog wat johannesbroodboompjes maar die groeien al helemaal langzaam!

Op de bladeren van de koraalboompjes komt soms een plakkerige laag te zitten. Iemand een idee waar dit vanaf komt?
En vanaf welke leeftijd kan ik bloemen verwachten?

Stef
stefkes

0 bedankjes

Berichtdoor stefkes op 18 jul 2013 11:04

Hallo,

Wist niet hoe een foto bij te voegen maar nu wel!

IMG_1232.JPG
IMG_1232.JPG (169.52 KiB) 7283 keer bekeken

IMG_1233.JPG
IMG_1233.JPG (198.38 KiB) 7283 keer bekeken

Stef
stefkes

0 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 18 jul 2013 15:07

Vanaf het derde jaar gaan de erythrina gallis boeien met in het begin 1 a2 bloemtakjes en vervolgens ieder jaar wat meer bloemtakken en de bloemtrossen worden dan voller( meer bloemen per tros dus)
Ik heb er hier 1 staan van 25 jaar oud
Gr Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor stefkes op 18 jul 2013 18:55

Oh, dan mag ik nog een jaartje wachten, denk ik.

Ik wil ze overpotten in grotere potten tegen de winter maar welke grond kan ik het beste gebruiken? De cactusgrond, die er nu in zit, lijkt me nog te vet. In Zuid Afrika, waar de zaden vanaf komen, is de grond bikkel hard en rood. Kleiachtig.

Stef
stefkes

0 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 19 jul 2013 21:00

Denk dat je nog vele jaren kan wachten op bloei daar dit volgens mij geen Erytrina christa-galli is maar eerder een caffra of een rosea en deze komen hier niet zo makkelijk in bloei.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor stefkes op 23 jul 2013 10:54

Hoi Danny,

Bedankt voor de reactie!

Ik denk dat je gelijk hebt dat het een caffra is. De bloemen lijken op die ik in ZA heb gezien. De mensen noemen dit ook een Koraalboom en ik mag het eigenlijk niet zeggen maar de "oude naam" was kafferboom.

Misschien is het dan wel van dezelfde familie?

De zaden zijn langwerpig en rood van kleur. Heb er nog een aatal van liggen.

Stef
stefkes

0 bedankjes

Berichtdoor stefkes op 10 aug 2013 16:25

Hallo,

Sinds kort zijn m'n "koraalbomen" in trek bij vliegen en wespen. Ze zijn niet weg te krijgen!
Zover ik kan zien leggen ze er 'n soort eitjes op de bladeren. Dun plat bruine vlekjes.
Die kan je er met een borstel afvegen.
Ook is er aan de bladeren gevreten maar kan geen rupsen oid vinden.

Misschien dat iemand van jullie raad weten. Zou ik iets tegen bladluizen kunnen gebruiken?

Stef
stefkes

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken