Hallo mensen , vandaag was het weer zo ver de jaarlijkse wortelsnoei aan deze palm! Niet dat ik dit leuk vind, maar omdat het bittere noodzaak was! De wortels drukken de hele kluit ieder jaar weer omhoog+- 4cm zodat water geven een grote knoei wordt, het is het 5e jaar dat dit gebeurt, waar de plant kennelijk geen moeite mee heeft ! Groeit gewoon verder zonder verwelking of verkleuring van het blad, al had ik vorig jaar wel bedenkingen toen we er 20 cm onderuit haalde en ik vast kwam te zitten in de wortelbal! Maar het is goed gekomen, dit jaar veiligheidshalve 10cm + de zijkanten trimmen, en wat nieuwe potaarde.

Misschien wel leuk om te vermelden, Ik maak de fout of heb de gewoonte iedere keer als ik sporen zaai het blad boven deze kluit uit te slaan, en zo ontstaat een biotoop van varens ! Sommige kan ik herkennen zo als bij de foto in het midden de C. tomentosisima staat, beetje vreemd hier gaan ze
veel sneller dan in de kweekdoosjes! De plantjes zijn voor het verpotten van de kluit gehaald en goed nat gemaakt ! En staan nu in een klein glazen kasje om niet uit te drogen

Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC