Blad Dicksonia Fibrosa wordt kleiner

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Blad Dicksonia Fibrosa wordt kleiner

Berichtdoor Joster op 05 aug 2013 18:30

Hallo allemaal,

ik heb sinds een jaar een Dicksonia Fibrosa met een stam van ongeveer 60 cm. Hij leek het in eerste instantie goed te doen maar dit jaar zijn de nieuwe bladeren duidelijk kleiner dan vorig jaar. Momenteel komen er nog wat rollen tevoorschijn en deze lijken nog kleiner te worden! Ik snap er niets van.

Waar kan dit aan liggen? Standplaats is hetzelfde als een Dicksonia Antarctica die het prima doet: aan de noordkant van het huis met vanaf ongeveer 17:00 uur zon. Vorig jaar in een grotere pot gezet met verse potgrond met wat bloed en beender meel er door. De boomvarens worden 2-3 keer per dag besproeid.

Kunnen de varen experts zich hier eens over buigen? Alvast bedankt! 8-)
Joster

10 bedankjes

Re: Blad Dicksonia Fibrosa wordt kleiner

Berichtdoor draco op 06 aug 2013 00:54

Over de oorzaak kan ik weinig zeggen. Misschien schort het aan de wateropname of het transport door de stam naar de kruin. Ik had eens een gelijkluidend probleem met een Cyathea cunninghamii veroorzaakt door vorstschade. Door de stam dagelijks op de kruin te gieten, lukte het om weer grotere bladeren tot ontwikkeling te brengen. Om uitdroging van de tamelijk dunne stam te verminderen had ik deze met huishoudfolie omwikkeld. Je zou ook kunnen controleren of er in de kruin misschien een krul vastzit die de uitgroei blokkeert.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 06 aug 2013 11:55

Altijd al problemen gehad met de fibrosa. mogelijk te weinig water en voeding gehad, het hart is bij meerdere planten dichtgegroeid waardoor de planten uiteindelijk doodgingen, ben maar gestopt, de antartica's doen het verder prima.

gr. Jaap
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 06 aug 2013 14:21

Mijn Dicksonia Antarctica staat de hele dag in de volle zon en bogon ook kleinere bladeren te maken.
Hij krijgt iedere dag water van bovenaf en eens in de twee weken doe ik er oplosbare mest bij het water.
Sindsdien worden de bladeren weer groter en blijft hij bladeren aanmaken.

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Joster op 06 aug 2013 20:19

Misschien moet ik eens wat vaker mest geven dan, dat doe ik eigenlijk nauwelijks :oops:

Bedankt voor jullie reacties!
Joster

10 bedankjes

Berichtdoor Rico op 07 aug 2013 21:21

Mijn D. antarctica heeft ook heel erg kleine bladeren aangemaakt. Dit kwam vermoedelijk doordat de plant niet voldoende wortels had/heeft om de voeding uit de bodem te kunnen halen. Na het advies van Eduard om vloeibare mest net onder de kroon tegen de stam te gieten worden ze heel langzaam weer een heel klein beetje groter.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Joster op 07 aug 2013 22:03

Wat jij beschrijft bevestigd de berichten hier boven, ik ga vloeibare mest toedienen, bedankt! :thumb_up:
Joster

10 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 07 aug 2013 23:54

draco schreef:Over de oorzaak kan ik weinig zeggen. Misschien schort het aan de wateropname of het transport door de stam naar de kruin. Ik had eens een gelijkluidend probleem met een Cyathea cunninghamii veroorzaakt door vorstschade. Door de stam dagelijks op de kruin te gieten, lukte het om weer grotere bladeren tot ontwikkeling te brengen. Om uitdroging van de tamelijk dunne stam te verminderen had ik deze met huishoudfolie omwikkeld. Je zou ook kunnen controleren of er in de kruin misschien een krul vastzit die de uitgroei blokkeert.

ik heb ook dit probleem en heb inderdaad het vermoeden dat een blad de uitgroei blokkeert. Hoe is dit het beste aan te pakken?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Joster op 08 aug 2013 21:45

Zo vandaag vloeibare mest gegeven en nu afwachten 8-)

Ik denk niet dat het een rol is die de boel blokkeert omdat er wel rollen uit komen,
ze zijn alleen erg klein.
Joster

10 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 16 apr 2014 12:05

wat is de status ondertussen van de nieuwe bladeren?

Bij mij blijft een d. antartica kleine rollen vormen. de andere D. Antartica lijkt het wel gewoon goed te doen

Ze staan nauwelijks meer dan 5 meter uit elkaar en eigenlijk staat de gene die het matig doet veel vochtiger en krijgt ook iets minder zon.

Kortom is snap er niet zo heel veel van.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?