trachys

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

trachys

Berichtdoor trachypalm op 08 aug 2013 19:52

Hallo ik heb vier trachys in volle grond staan deze zomer gekocht.
ik wil ze graag hun eerste winter beschermen.
maar ik wil niet een heel hok eromheen bouwen.
weet iemand een simpele bescherming?
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Re: trachys

Berichtdoor Nosferatu op 09 aug 2013 07:17

Paraplu boven de speer doet al veel :D
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Jerone op 09 aug 2013 12:09

Misschien de grond rond de stam beschermen met bladafval of iets dergelijks ,
voorkomt dat de wortels bevroren raken ;)
Jerone

4 bedankjes

Berichtdoor trachypalm op 09 aug 2013 14:39

dat kan helaas niet want 2 staan in grint
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Berichtdoor henno op 09 aug 2013 21:56

Als er worteldoek is gebruikt heb je de wortels al een beetje beschermt :thumb_up:
Ik heb er 4 de winter door gekregen door alleen een oud dekentje er bij -12 of kouder overheen te gooien. Wel had ik speerrot bij 3 eind mei doordat zolang koud bleef nu doen ze het allemaal weer dat zegt wel dat ze redelijk hard zijn.
henno

9 bedankjes

Berichtdoor trachypalm op 09 aug 2013 22:03

bedankt voor de tips
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Berichtdoor EdoNoordhuizen op 10 aug 2013 10:00

henno schreef:Als er worteldoek is gebruikt heb je de wortels al een beetje beschermt :thumb_up:
Ik heb er 4 de winter door gekregen door alleen een oud dekentje er bij -12 of kouder overheen te gooien. Wel had ik speerrot bij 3 eind mei doordat zolang koud bleef nu doen ze het allemaal weer dat zegt wel dat ze redelijk hard zijn.

Ik ben er zelf redelijk van overtuigd dat veel mulch erg belangrijk is! Een worteldoek is zeker ook een goede barriere tegen kou die in de grond trekt..
Misschien kun je een doek over het grind om de stan van de palmboom heen leggen leggen, en daar dan nog een laag mulch er op??
EdoNoordhuizen

10 bedankjes

Berichtdoor trachypalm op 10 aug 2013 13:02

Ik ga het proberen maar zou het ook kunnen met zaagsel want we hebben een hele zak vol?
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 11 aug 2013 09:48

zaagsel geeft zo'n rommel ik doe er stro omheen en dat dek ik weer af met jute zakken
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 11 aug 2013 10:44

Worteldoek houdt geen kou tegen. Toch deel ik de mening dat het voorkomen dat de wortels bevriezen de aller belangrijkste stap is om exoten te beschermen tegen schade, met name palmen. Als je grind rond je palmen hebt kun je ook het volgende doen: Worteldoek rond je palmen over het grind leggen en daar een flinke hoeveelheid blad of houtsnippers op draperen. Geen zaagsel of ander fijn spul want dat houdt teveel water (regen0 vast en geleidt dan alsnog de kou. Je kunt er wat takken op leggen of de tip van Eddy opvolgen om te voorkomen dat het blad wegwaait. Met houtsnippers heb je dit niet.

ALs je nog een stap verder wilt gaan met beschermen is een afdakje of een parasol boven je plant tijdens sneeuw, ijzel of regen in perioden waarin het ook vriest aan te raden. maar Trachycarpus kan veel hebben. Toch zou ik, met de winters die we de laatste jaren hebben, dit soort bescherming toepassen tot je palmen echt goed goreien, meestal na een jaar of vier.

Beschermen is maatwerk en je moet je laten leiden tot de weersvoorspellingen. Een trachie met vier maanden lang een parasol boven zijn kop zal er ook niet beter door worden (lichtgebrek).

Nogmaals, wortels beschermen is maatregel 1 en als je dat goed doet, is de kans op schade al een stuk kleiner! let er op dat het niet alleen gaat om de wortels die diep groeien, maar vooral daar waar de wortels uit de stam ontspruiten! ALs dat stukje al bevriest, heeft dat natuurlijk gevolgen voor alles wat daar onder 'hangt'. Succes!
Dennis_S

348 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming