Voeding voor varens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Voeding voor varens

Berichtdoor davea op 20 aug 2013 10:58

Ik wilde mijn bekervarens wat vlotter laten groeien, dus ik dacht " stikstof zorgt voor groei"
Ik heb nog een fles N-27 staan, dus dit gebruikte ik met een klein
Beetje basisvoeding. Misschien toeval maar ik had het idee dat de nieuwere bladeren er wat
Gehavend uit zagen ( alsof er slakken aan hebben gegeten) nu heb ik ook naaktslakjes, dus daarom
Twijfel ik.

Ook las ik weer ergens dat varens niet houden van stikstof, terwijl je zou zeggen dat, zeker deze snelgroeiende GROENE planten, hier dol op zijn. Maar wat is het nu? Wel of geen liefhebbers van een stevige slok N, uit een goed jaar? (27). :-)
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: Voeding voor varens

Berichtdoor draco op 20 aug 2013 11:35

Een enkelvoudige meststof N, P of K werkt nooit optimaal. Het is de verhouding van deze 3 hoofdcomponenten die bepalend is. Ik bemest tuinvarens nooit, maar ik zit op zeeklei die rijk aan voedingsstoffen is. Potvarens daarentegen krijgen in het groeiseizoen 1 x per maand vloeibare mest toegediend (NPK 14:12:16 + 4 Mg). Die verhouding is zeker niet strikt bepalend en ik geef deze mest aan alle kuipplanten.
De Matteucia struthiopteris of bekervaren waar je op doelt, is een bij uitstek vochtminnende varensoort. Slakken lusten deze varen niet, maar bijvoorbeeld snuitkevers die hier dit jaar een ware plaag zijn, zijn minder kieskeurig. Een tip is om het afgestorven varenloof na de winter niet te verwijderen, het verdwijnt vanzelf uit het zicht in de loop van het seizoen. De aanwezige voedingsstoffen komen zo weer ten goede aan de plant.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Voeding voor varens

Berichtdoor davea op 20 aug 2013 11:42

Dank

De verhouding die ik hier heb
Is npk 27-13-14 en natuurlijk een basisvoeding

Had het idee dat dit wellicht te heftig was voor ze.
Ze staan in potten momenteel. Nog eenmaal voeden zou moeten kunnen dus.

Wat me nu opeens te binnenschiet, is dt er een bekervaren tussenstaan, welke ieder jaar,
Eind juli/begin augustus, al begint met het aanmaken van die lelijke vruchtbladeren. Die grijze stijle
Stengels, terwijl alle andere vrolijk doorgroeien. Het is echt hetzelfde soort
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens