Zaadzetting Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Zaadzetting Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor draco op 19 aug 2013 22:41

De fertilisatie en zaadzetting bij Trachycarpus wagnerianus lijkt succesvol te zijn verlopen. De zaden ontwikkelen zich voorspoedig. Aanvankelijk leek de vruchtzetting tegen te vallen, maar uiteindelijk hebben de vruchten zo meer ruimte voor expansie. Voor de bevruchting met het stuifmeel van de mannelijke wagnerianus, moest deze 'ontmand' worden, omdat de planten te ver uiteen staan. De groei en rijping van de vruchten zal nog zeker een tijd in beslag nemen. Ik verwacht de zaadoogst niet voor volgend jaar.
Bijlagen
Trachycarpus_wagnerianus.jpg
Trachycarpus_wagnerianus.jpg (103.76 KiB) 2965 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Zaadzetting Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Bizzz-R op 20 aug 2013 08:04

Ziet er goed uit Draco! Een tip om het stuifmeel over te kunnen brengen zonder de plant te 'ontmannen': Houd een krant onder de bloemtrossen en klop het stuifmeel eruit zodat het op de krant valt. Vouw de krant vervolgens zodanig dat het stuifmeel niet kan wegwaaien en loop ermee naar de vrouwelijke palm. Blaas vervolgens het stuifmeel tussen de vrouwelijke bloemen en voilá de natuur doet verder haar werk met bevruchting en zaadzetting. Bovendien kun je dit dagen achter elkaar doen zonder dat de vruchtbaarheid van het stuifmeel afneemt omdat er geen saptoevoer meer naar de bloemtrossen is. Er is nog meer bevruchting en zaadzetting. Op die manier kom je met gemak aan 10.000 zaden of meer.

Heb het zelf vorig jaar met een fortunei gegaan en de vruchtzetting was boven verwachting.

Succes ermee en veel plezier volgend jaar met zaaien. Ik wens je uitstekende kweekresultaten toe!

Cheers, Ronald.
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor EdoNoordhuizen op 20 aug 2013 08:48

Mooi resultaat!
Mijn 'Naini tal' lijkt het ook goed gedaan te hebben!
Afbeelding
EdoNoordhuizen

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 aug 2013 11:12

Dat kun je wel zeggen Edo, dat wordt straks nog dringen om een plekje ;)
Is een goede tip Ronald, als de omstandigheden volgend jaar weer gunstig zijn, kan ik dit advies uitproberen. :thai:

groet,

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 20 aug 2013 11:50

draco schreef: Ik verwacht de zaadoogst niet voor volgend jaar.

Kan je de zaden dan gewoon een jaar langer laten hangen? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, vallen de rijpe zaden op den duur niet allemaal op de grond?

Grtz
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor EdoNoordhuizen op 20 aug 2013 15:30

Sub T schreef:
draco schreef: Ik verwacht de zaadoogst niet voor volgend jaar.

Kan je de zaden dan gewoon een jaar langer laten hangen? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, vallen de rijpe zaden op den duur niet allemaal op de grond?

Grtz

Ja hoor, ze zijn nu ook nog niet rijp; ze worden blauw/paars/zwart als ze rijp zijn.
EdoNoordhuizen

10 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 20 aug 2013 15:41

Oeps, ik heb het verkeerd gelezen zie ik nu, ik dacht dat draco bedoelde dat hij ze volgend jaar nog niet zou oogsten. :)
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen